zaterdag 15 september 2018

Zaterdag 15-09-2018 een Dagje op Borkum.

Vanmorgen slapen we uit tot 09:00 uur en na de gebruikelijke rituelen, zitten we om 09:30 aan ons ontbijt en dat duurt ook meestal niet zo lang en dus ga ik om een uur of tien even het blog bijwerken en er nog wat foto's bijdoen.
Om een uur of twaalf drinken we koffie en lees ik nog wat in het blad zeilen terwijl Aafke wat huishoudelijke dingen doet.
Om 13:05 gaat de bus naar Borkum en we lopen om kwart voor ëén alvast naar het lichtschip waar een bushalte is.

De bus is precies op tijd en we kunnen in de bus gewoon zoals vroeger een kaartje kopen.
Aangezien wij een hele poos niet in een rijdende bus hebben gezeten en met de boot nooit sneller gaan dan een langzame fietser, rijd de buschauffeur voor ons gevoel als een raceauto it gjit er oan wei.
Wij zitten in een gelede bus en dan achterin, en het stinkt daar naar verbrand rubber en ik heb het idee dat het weleens een vsnaar zou kunnen zijn die slipt, en dat verwonderd mij niet vanwege de rijstijl van deze chauffeur. Vooral bij het terugschakelen brult de motor van het opeens oplopende toerental.
Als we later uitstappen loop ik nog even naar voren, om hem te vertellen dat het achter in de bus ruikt naar verbrand rubber, ik kan aan zijn gezicht zien dat hij schrikt, en ga de bus uit.

In het dorp aangekomen gaan we eerst naar de winkel die in de hoofdstraat is "Der Böse Inselwolf"
staat er boven de deur. Na brood, en bananen te hebben gekocht gaan we de boulefart op en de zee is prachtig om te zien, en het is hier gezellig druk op het strand. Ook zijn er een surfer en twee kitesurfers bezig, en ze surfen vlakbij de zandbank langs waar de zeehonden lekker in de zon liggen te stinken, die beesten trekken zich niets aan van wat dan ook schijnbaar.

Het is gezellig druk hier bij zee en strand.

Na wat foto's te hebben gemaakt, gaan we verder wandelen over de promenade en kijken én passant even in de vele winkeltje's die hier zijn.
De terugreis doen we langs de onderkant vlakbij het strand langs, met de vele strandstoelen en ook hier kun je van alles kopen bij de strandtentje's die hier staan.
Ook kun je hier even languit op een bank in de zon liggen te opwarmen van de toch wel frisse wind.

Om een uur of halfdrie lopen we verder het dorpje in, en komen we bij een imbiss en bestellen voor ons beiden elk een pommefrites speciaal want Aafke heeft zin in patat vandaag.
Na Tien minuten is het zaakje klaar en het blijkt patat te zijn met mayonaise, tomateketchup, en uien.
Nou dat is nou niet bepaald mijn smaak, maar Aafke wil mijn uien wel hebben, en ik heb genoeg aan de rest.
De patat is overheerst door de uiensmaak, en dat is jammer, geef mij de patat van de patatboer uit Workum maar zeg ik tegen Aafke, want dit smaakt mij absoluut niet.
Ze zegt je moet niet zo zeuren, ik vind het wel lekker, nou smaken verschillen nu één keer en dat zeg ik dan ook.
Na deze verassingspatat lopen we nog een poosje door Borkum, en proberen een softijsje ergens te kopen, maar ook dat zit niet mee, ze hebben alleen schepijs, en ik wil nu eenmaal graag een softijsje hebben.
Opeens zie ik een bordje staan, dat niet direct opvalt, en ik roep Aafke kom deze kant op want hier hebben ze softijs.
We lopen naar binnen, en de uitbater komt al aangesnelt het is een erg vriendelijke italiaan en hij vraagt wat hij voor ons kan doen, ik zeg wij willen graag een softijsje, waarna hij een kartonnen bekertje wil pakken, maar ik zeg nee mijn vrouw wil het graag in een hoorntje en ik ook.
Hij snapt het, en pakt een doos waar ijswafels in zitten en vraagt wat wil je een grote of een kleine.
Aafke zegt een kleine, maar hij doet er een enorme punt op want dat hoort hier zeker zo, ook die van mij is in verhouding met het ijswafeltje veel te groot.

Met een snor en een baard is dit niets waard.

Hier gaat het al een stuk beter met een lepeltje.

Hij zegt ga maar lekker binnen zitten dat is beter dan buiten te staan, hij is zeker bang dat het ijs van de wafel zal waaien en dus zoeken we een vrij tafeltje op en beginnen aan onze ijsje's te likken nou bij Aafke is dat geen probleem, maar ik met mijn snor en baard verkeer al snel in de grootste problemen en ik loop naar de toonbank waar allerlei bestek ligt, zoals messen en vorken, maar geen lepeltjes.
Gelukkig zit net één van de personeelsleden naast ons aan een tafeltje te eten, en roept tegen de uitbater dat hij mij een lepeltje moet geven want zij heeft mijn probleem goed ingeschat.
Nou dit is beter, nu kan ik zonder dat ik er zelf onder kom te zitten mijn ijsje opeten, want eraan likken is geen optie met een snor en een baard.
Het ijsje is een beetje korrelig zegt Aafke en daar heeft ze gelijk aan, maar de smaak is voortreffelijk.
Omdat ik met een lepel veel sneller kan dan Aafke met haar tong, heb ik het al snel op en is Aafke nog maar halverwege.
Ik bied haar aan om te helpen, maar dat wil ze niet ze zegt ik kan er nu wel mee lopen en dus verlaten we de tent, en ik bedank het meisje nog even voor haar attentheid vanwege het lepeltje.
Het is nu bijna tijd voor de terugreis naar de haven en dat zouden we met de trein doen i.p.v de bus.
Ik moet eerst nog wel even twee kaartje's regelen, en dat kan hier bij een automaat, echter daar staan twee vrouwen bij te googelen en dat duurt mij toch te lang, en ik heb ondertussen ook ondekt dat er binnen in het stationsgebouw ook een ouderwets modern loket is maar daar staat een flinke rij mensen voor, nou ik ga dan ook maar in de rij aansluiten.
Gelukkig valt het mee en de mevrouw achter het loket is snel en ik ben al snel aan de beurt, en koop twee tickets voor de boemeltrein voor 4,80 euro.

Even later zitten we in de trein, en om precies 16:30 gaat de trein rijden, nou de bus was een belevenis, maar ze mogen hier ook wel eens wat aan het spoor doen, het lijkt wel een cakewalk zoals vroeger op de ouderwetse kermis.
Na een kwartiertje boemelen zijn we in de haven en stappen we uit de schommeltrein en lopen richting boot, onderweg maakt Aafke nog even een sanitaire noodstop bij de nieuwe toiletwagen en even later zijn we aan boord.
Ik ga meteen even naar onze dieselvoorraad kijken, en die blijkt nog voldoende te zijn, en dus laat ik de in Helgoland gekochte diesel nog maar even in de cans zitten, het waait me trouwens ook te hard om met die cans in het gangboord te stoeien.
Omdat er geen bier meer in de koeling zit, moeten we eerst onze reservevoorraad uit de bergplaats halen, en wanneer we daarmee klaar zijn, nemen we eerst nog maar even een oude genever om alvast op smaak te komen.
Dan zegt Aafke dat de havenmeester eraan komt en dus pak ik mijn beurs en ga alvast naar buiten toe, ze staat er weer met de auto, en dus loop ik maar even naar haar toe.
Ze zegt tegen mij, blijven jullie vannacht nog hier?, ik zeg ja we blijven nog maar een nacht liggen, en gaan dan morgen bij het opkomen van de zon naar Lauwersoog.

Ook de schipper van de grootte Zweedse Cat komt er bij staan, en vraagt in het Engels wanneer ik weg ga ik zeg tegen hem morgenvroeg, en hij zegt dat hij maandagmorgen wil vertrekken, hij wilde eerst binnendoor via Delfzijl, maar dat ging de vorige keer niet zonder problemen.
Ik vraag hem wat zijn diepgang is en hij zegt 1,18 m, nou zeg ik dan moet dat toch geen probleem zijn want ik steek 2.20 m maar als ik daar even over nadenk dan is zijn diepgang niet het probleem, maar de breedte van de Cat, ik schat dat minstens op vijf meter nogwat. En het is op plekken natuurlijk niet zo breed op het reitdiep en vlak aan de kant is het dus minder diep dan in het midden.
Ik betaal weer 16,40 euro aan de havenmeester en zeg tot de volgende keer en ga weer aan boord.
Aafke heeft het bier ondertussen al in de koeling gedaan, en eentje in het vriesgedeelte zodat die straks lekker koud is.
Dan is het tijd om het eten warm te maken, en dus gaat de kokkin er mee aan de slag, het word weer eens raasdonders met appelmoes gecombineert met gebakken aardappeltje,s dat is tenminste andere koek dan patat met uien erop.