pageviews

woensdag 19 september 2018

Maandag 17-09-2018 van D.N.Z naar Dokkum.

Maandagmorgen drinken we voor we op de fiets naar Kollum om wat boodschappen en de post op te halen even koffie in de kantine van de jachthaven, waarbij we weer vele bekende gezichten zien die ons allemaal hartelijk verwelkomen.
Nadat we de fietsen op de wal hadden gezet en alles wat er mee kon naar huis hadden klaargezet, ga ik op de steiger bezig om de fietsen in elkaar zetten d.w.z de accu's en de zadels en de bagage erop, en Aafke gaat de boel afsluiten.
Helaas lukt het haar niet om de sleutel rond te draaien zegt ze, en moet ik me er zelf maar even mee bezig houden, maar ook ik krijg de sleutel niet meer aan het draaien, maar ontdek wel dat het deurtje op het slot zit.
Hoe is het mogelijk, want Aafke beweerd bij hoog en bij laag dat zij de sleutel niet heeft kunnen draaien en toch zit de deur op slot, ra ra hoe kan dit.
Na diverse pogingen van mijn kant lukt het niet om met de sleutel het deurtje weer los te krijgen en zit er niks anders op dan het slot te mollen met een schroevendraaier.
Gelukkig heb ik gereedschap in de bakskist, en na een flinke grote schroevendraaier te hebben uitgezocht draai ik het slot aan barrels, en nu is het deurtje gelukkig wel open te krijgen.
Ik had het slot dit voorjaar vernieuwd, want de oude werd een beetje krakkemikkig en ik had er soms problemen mee om het open of dicht te krijgen.
Ik had voor de zekerheid het oude slot toen meegenomen naar de winkel, en die hadden wel exact zo'n slot liggen maar daar stond geen merknaam op, en op de oude stond AXA, ik had toen al mijn bedenkingen met dat namaakslot, en dit is er het resultaat van.
We hebben hiermee wel veel tijd verprutst, en gaan nu maar snel met het oude slot in mijn zak op weg naar Kollum.
Eerst fiets ik naar huis, en Aafke gaat eerst maar even bij de Aldi aan om wat boodschappen te halen.
Thuis aangekomen neem ik eerst de post, en er blijken geen onrustbarende brieven bij te zijn, en dan ga ik even zoeken in mijn boekhouding naar de bon van het slot, en die heb ik al snel gevonden.
Dan start ik de computer ook maar even op, en die blijkt een aantal updates te moeten ondergaan, en vanwege de beveiliging doe ik dat dus ook maar even, echter duren dat soort dingen toch weer langer dan als aangegeven en ondertussen is Aafke ook thuis gekomen, en eten we een paar van de door Aafke gekochte broodje's op.
Omdat we natuurlijk bij thuiskomst en vertrek onze medebewoners van de flat tegenkomen en daar mee aan de praat raken, en ook nog even een ander slot moesten halen bij de Formido waarbij ik gelukkig via de bon aan kon tonen wanneer ik het slot had gekocht en ik krijg nu wel een slot waarop de naam van de producent AXA opstaat mee, moet echter we wat bijbetalen, maar daar ga ik maar niet over miereneuken want daardoor worden we nog later dan we nu al zijn, pas tegen vier uur zijn we weer bij de boot, en zetten de fietsen erop starten de motor, en varen richting sluis, waar we direct in kunnen varen met nog een ander Duits jacht.
De schutting gaat snel, en ook de bruggen van Engwierum en Ee gaan vlot open, we hadden gedacht om vannacht maar bij Oostrum te blijven liggen, want daar is een mooie marrekrite ligplaats.
De andere marrekrite ligplaatsen varen we dus gewoon voorbij, en daar ligt niemand, en zo zal het bij Oostrum ook wel zijn dachten wij.
Nou mooi niet dus, want de hele lengte was bezet, door motorjachten, maar ook door een geparkeerd ponton met kraan met een slepertje ervoor van Kuipers baggerwerken uit Dokkum.
Eigenlijk zou dit niet mogen vind ik persoonlijk, want daar zijn deze plekken niet voor bestemd, maar laatst in Dokkum was het precies hetzelfde, ook lagen er toen schepen van Kuiper die de gehele lengte van de marrekritesteiger in gebruik hadden.
Wat nu te doen, er is nog wel een plekje even verderop zeg ik tegen Aafke even voorbij het bowlingcentrum aan de bakboordzijde.
En wat schetst mijn verbazing, ook daar zijn ze met de beschoeiing bezig en staat er een grote kraan op de wal dus nu worden we wel gedwongen om in Dokkum te gaan liggen en dat doen we dus maar.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten