pageviews

vrijdag 5 juli 2019

05-07-2019 Vrijdag Problemen met de windgenerator.

Toen we gisteravond, of beter gezegd vanmorgenvroeg te kooi gingen, zei Aafke tegen mij wat is dat voor vreemd geluid buiten?.
Inderdaad hoor ook ik een vreemd geluid, en na enig nadenken zeg ik, omdat het nogal flink waait zou het wel eens die ronde oranje stootwil kunnen zijn die zo nu en dan tegen de boot bonst.
Aafke zegt nou volgens mij is dat het niet, maar ja wat dan wel ? Na nog een poosje te hebben geluisterd valt het mij op dat het gebons te maken heeft met het geluid van de windgenerator die achter op de boot staat en die je duidelijk kunt horen zoemen, en elke keer dat het bonst hoor je de windgenerator ineens in toeren naar beneden gaan.
Dit zou kunnen met een erg vlagerige wind waarbij de windgenerator steeds harder en dan weer langzamer ronddraait, maar de wind is vrij constant.
Ik zeg dat ik het niet zeker weet, maar dat ik het nu ook niet kan verhelpen, het enige wat ik nu kan doen is het ding stop zetten, en dus stap ik uit de kooi en doe wat kleren aan want het is koud buiten.
Eenmaal buiten bij de windgenerator wacht ik tot het verschijnsel weer optreed, maar zoals altijd als je er op wacht gebeurt er dus niets, echter nadat ik er bijna zat van ben, bonst de generator en zakt hij flink in toerental maar begint ook gelijk weer terug te gaan naar het normale zoemende geluid.
Na nog een keer dit te hebben geconstateerd, ga ik hem vastzetten met een elastiek om de wieken en het einde ervan om de paal en nu is het over met het gebons, dus is er wel degelijk iets mis met de windgenerator.
Gelukkig hebben we het ding vorig jaar in mei gekocht rechtstreeks uit Engeland, en is er dus nog garantie op, één ding weet ik wel het zijn niet de lagers want er zit geen enkele speling op heb ik zojuist al even gecontroleerd, het word dus weer even een klusje morgen.
Ik ga maar weer te kooi, en breng Aafke op de hoogte van wat er aan de hand is, en die baalt alweer als een stekker vanwege het werk dat het weer geeft.
S'morgens zijn we er niet zo vroeg bij, want het was vannacht al heel laat voor we in slaap vielen en dus doen we rustig aan, en ga ik eerst maar eens kijken wat er eventueel wel kapot zou kunnen zijn, ik weet dat deze generator ook een voorziening heeft die hem 30 % meer laadvermogen geeft dan de vorige versie van de Rutland 913 en mischien zit het wel in de elektronica en niet in het mechanische deel.
Na wat op internet te hebben gegoogled ben ik weinig wijzer geworden, en dus ga ik eerst maar eens meten, en dus zet ik hem weer aan door het elastiek te verwijderen.
Met de multimeter controleer ik of er wel stroom word opgewekt door het ding, en dat blijkt dus niet zo te zijn, en ook het groene lampje wat normaal gaat branden als hij laadt geeft geen licht.
Eerst maar eens kijken of er ergens een kabel los is geraakt of slecht contact maakt, maar na dat te hebben gecontroleerd kan ik niets vinden in die richting en dus zit er niets anders op dan de generator te onderzoeken.
Nadat we koffie hebben gedronken ga ik aan de slag en met hulp van Aafke die een paraplu onder de windgenerator houd om vallende schroeven en of andere onderdelen eventueel te behoeden voor het in het water vallen, schroef ik de staartvin en de beschermkap eraf.



Ik zie direct nadat ik de kap heb verwijderd wat er aan de hand is, één van de borstels is dusdanig heet geworden dat het plastic van de borstelhouder is gesmolten waardoor de borstel geen contact meer heeft met de sleepring en dat daardoor de stroom niet meer naar de regelaar kan gaan.
Nou dat valt dus erg mee, temeer omdat ik alle nog bruikbare delen van de oude generator aan boord heb en dus ga ik die opzoeken en monteren.
Eerst doen we nog maar weer even een bakje en dan ga ik op zoek naar de onderdelen die in de voorste kajuit onder de kooien liggen.
Het vervelende is dat ik daarvoor eerst de fietsen en wat dies meer zij weg moet halen om erbij te kunnen, maar na een halfuur heb ik de onderdelen gevonden, en kunnen we beginnen om het zaakje weer te monteren, omdat de borstelhouders niet exact dezelfde zijn, moet ik hier en daar wat aanpassingen doen maar dat is snel gebeurt en even later staat de generator weer zoemend stroom in de accu's te pompen.


Aan het eind van de rode kabel zie je de gesmolten plastic, ook het vierkante gaatje in de montageplaatje hoort dicht te ziijn.


Hier zie je de borstel houder waar de borstel door heen is gesmolten.

Het is nu onderhand wel drie uur, en nadat we alles weer hebben opgeruimd en ook de fietsen weer op hun plek staan is het al vier uur geworden.
Gelukkig heb ik het probleem weer op kunnen lossen, en valt de schade mee wel ga ik de heren van Marlec in good old England van deze gebeurtenis op de hoogte stellen en een nieuwe borstelhouder claimen zodat we in ieder geval weer de juiste onderdelen aan boord hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten