donderdag 11 juli 2019

11-07-2019 Van Avernakø naar Fynshav.

Vandaag na ontbijt vertrokken op de Genua om exact 11:00 uur, we hadden een heel rustige nacht want hier op deze ankerplaats hoor je helemaal niks, het enige wat je merkt is de boot die zo nu en dan wat gaat schommelen wanneer er ergens verderop een groot schip langs komt varen.
Ons reisdoel is vandaag Fynshav, want we zijn weer eens door ons brood en fruit heen, en vanmiddag gaan we daarom even boodschappen halen bij de Brügsen supermarkt die in Fynshav op loopafstand is en ook erg ruim gesorteerd.
Onderweg er naar toe komen we alleen een paar koerskruisende andere zeiljachten tegen en omdat we alleen op de Genua varen is het met dit halve windje van 8-12 knopen heerlijk relext zeilen, de stuurautomaat doet het werk, en zo zeilen we met gemiddeld 5 knopen westwaarts.
Om 14:00 uur lopen we de haven binnen, en helaas is de plek die er nog vrij was aan de passantensteiger net niet lang genoeg voor onze 41 voeter.
Maar geen paniek, wij zijn hier goed bekend zo langzamerhand en weten dat we met onze diepgang ook bij het tanksteigertje terecht kunnen en dat scheelt ons weer met lopen door het mulle grind.
Nadat we alles aan de kant hebben is het tijd voot thee met een broodje erbij, en net als we wegwillen om boodschappen worden we geroepen door iemand die met zijn bootje op onze plek wil liggen zodat hij zijn mast erop kan zetten, want wij liggen op de plek waar de mastenkraan op de wal staat.
Dus nemen Aafke en ik elk twee lijnen en trekken onze boot een bootlengte terug naar de tankplaats, en even later help ik de man met zijn bootje nog even met het aanmeren.
Dan gaan we richting dorp, met paraplu op, want het regent een heel klein beetje,  maar net genoeg om er nat van te worden.
De winkel is zo als ik al zei op loopafstand, en na een kwartiertje zijn we al ter plekke, we hadden wat lege glasverpakkingen meegenomen om die in de glascontainer te doen zoals we dat gewend zijn, maar die vind je hier dus niet bij de winkel, wat wel een beetje vreemd is.

Wat ik wel vind is een vuilniszak die in een frame zit, en dus dump ik ze daar maar in, dan ben ik ze tenminste kwijt.
Omdat het altijd weer een andere winkel is waar je boodschappen haalt is het weer even zoeken en dus duurt het altijd langer dan je denkt, maar na een uur zijn we alweer op de terugweg, en gaan gelijk maar even bij het havenkantoor langs waar we ontdekken dat er geen havenmeester meer zit tussen 17:00 tot 19:00 uur maar dat je nu bij een automaat kunt betalen en zo doen we het dan maar dus.
Voor onze boot is het tarief 140 Dkr inclusief moms van 25%. Moms is btw in het Deens, en overal betaal je 25 % op ook op levensmiddelen e.d.
Ook hebben ze hier een muntautomaat voor de douche's en 1 munt kost € 1,50  en is dus iets meer dan 10 kronen.
De dieselolie die hier op de haven word verkocht, en uit een bovengrondse tank komt waar de zon als die er is, er de ganse dag op schijnt kost €1,61 / ltr
En bij de pomp bij het tankstation slechts € 1,30 dus dat scheelt nogal wat.
Niet dat ik geen genoeg diesel meer heb, maar als je ergens kunt tanken kun je dat maar het beste doen, maar dan haal ik ze wel bij de pomp i.v.m.de prijs, maar ook vanwege eventueel condenswater in de tank die hier op de kade staat.

Even nadat we weer terugwaren van het halen van onze boodschappen, komt de havenmeester er aan en vraagt of ik de boot wat naar achteren kan leggen i.v.m.de dieseloliepomp, nou zeg ik, dat doen we wel even want zojuist was er iemand die vroeg of we wat achteruit konden vanwege de mastenkraan.
Met ons drieën is het ook zo gepiept, en dus liggen we nu weer op ons eerste plekje bij de kraan.

Het is hier een heel gemoedelijk haventje, waar je net als in Mommark bootje's kunt huren om te vissen en dat kost ongeveer 35 euro voor een middagje.
Het is nu bijna etenstijd, en ik heb net een cup a soup gehad van Aafke, en nu krijgen we zo meteen het hoofdgerecht "Chili Con Carne".