maandag 22 juli 2019

Maandag 22-07-2019 Van de Ankerplaats naar de jachthaven van Assens.

Vanmorgen waren we wel heel vroeg wakker n.l 05:15 en dat is ons veel te vroeg ondanks dat het al licht is, maar ik haal alwel het ankerlicht eraf, en doe hem gelijk maar aan de oplader.
Dan kruip ik weer lekker achter Bornholm, en probeer nog wat te slapen, ook Aafke doet nog een poging en na nog twee uur te hebben gedommeld gaan we er maar uit, wassen en kleden ons aan, en nemen een ontbijt van crackers met van alles en nog wat erop, en Aafke knijpt nog een pak yoghurt uit en zegt dat ze met wat muësli erbij daar wel genoeg aan heeft vanmorgen.
Omdat het nu is gaan regenen, wachten we al lezend een gunstige tijd af om onze moorring te verruilen voor de haven van Assens, want we hebben nu echt van alles nodig Brood, Groente, Fruit, Zuivelwaren, en Vlees.
Om kwart voor elf halen we de lijn van de moorring en varen op de motor naar de jachthaven waar we een goed halfuur later aanmeren aan de kop van de eerste steiger, hier hebben we wel een keer eerder vastgemaakt en ook nu liggen we hier weer prima, ook vanwege het eventueel van en aan boord brengen van onze fietsen want om die via de boeg op en van de steiger te tillen is nogal zwaar en onhandig.
We komen bijna tegelijk aan met een groot Deens motorjacht van 43 foot en we helpen ze om in de box naast ons vast te maken.
Vanwege de regen die nu valt wachten we maar even met boodschappen doen, maar om twaalf uur lijkt het wat beter te worden, en gewapend met paraplu's en boodschappenwagen gaan we op de benewagen naar de Brügsenwinkel die aan de andere kant zit van de haven.
Ook haal ik gelijk maar even een sticker bij de havenautomaat vor 170 dkr, en als we straks terugkomen hang ik hem wel in het achterstag.
Het is maar goed dat we de paraplu's hebben meegenomen, want anders waren we sompe bij de winkel aangekomen.
Bij de winkel aangekomen haal ik een boodschappenwagentje en gaan we op struin naar de victualieën die we nodig denken te hebben, en er is hier overal ruime keus, we denken natuurlijk om de aanbiedingen, want het voedsel is hier flink duurder dan bij ons vanwege de 25% Moms (btw)
Om halftwee zijn we uitgewinkeld en gaan we afrekenen, het valt mij nog mee ook, dat we niet niet zo duur  uit zijn als dat ik dacht.
Het is alleen jammer dat we voor de pappagaai geen nieuwe kartonnen doos hebben gevonden, want die liggen hier niet voor het grijpen zoals bij ons.
We lopen terug in de regen met de paraplu's op en wanneer we bij het begin van de haven zijn, gaat Aafke's telefoon het is Marina die ff facetime'd
We zoeken snel een droog plekje, want het begint nu echt te regenen, en we hebben geen zin om stront troch wiet op de boot aan te komen.
Na een kwartier gaan we weer verder en behalve onze onderbenen zijn we redelijk droog gebleven, en brengen snel onszelf en de boodschappen naar de boot toe.

Er komen nog steeds zeiljachten de haven binnen, want we lazen onderweg dat er morgen zeilwedstrijden zijn hier in Assens dus vandaar die drukte hier.
Het duurt dan ook niet lang of we krijgen een Deens jacht tegen ons aan, en we helpen ze snel even met aanmeren, want het regent nog steeds en wij hebben geen regenkleding aan.
Wanneer ze drie lijnen vast hebben, gaan wij snel naar binnen voor we natgeregend zijn.
De rest van de middag komen er nog verscheidene jachten binnenlopen, en het weerbericht voor morgen is goed, droog weer en windkracht drie uit het westen en later ruimend noord-west.
Aafke heeft ondertussen de boodschappen opgeruimd en we gaan nu eerst een broodje eten met radijsje's erop en een broodje kaas.
De rest van de middag brengen we door met het uitlezen van onze boeken, ik had een pil van Wilbur Smith met zo'n 850 bladzijden en Aafke haar boek was bijna 300 pagina's.
Vandaag geen blonde rakker, want daar is het weer niet naar, en dus word het een cup á soup erwtensoep.
Om goed zes uur is het etenstijd en dat word vandaag Aardappelen, bloemkool, en kipfilee, ook hebben we weer kwark en yoghurt ingeslagen en daaruit bestaat ons toetje.
Morgenvroeg willen we nog even de stad in, en ook willen we een rondje fietsen om de omgeving hier te verkennen en met name daar waar we voor anker hebben gelegen.
De avond brengen we door met het kijken van een dvd film, en dan gaan we niet te laat naar ons nest.