dinsdag 23 juli 2019

Dinsdag 23-07-2019 van Assens naar Bagø voor anker.

Vandaag waren we al weer vroeg uit de veren, want we zitten om acht uur s'morgens al aan ons ontbijt en deze keer geen crackers of beschuit maar Deens brood, en broodje's echt lekker.
Na het opruimen van de ontbijtboel, ga ik de fietsen uit de voorpunt halen en naar boven brengen, maar wanneer ik de eerste fiets pak zie en hoor ik iets vallen, het blijkt een schuifje te zijn met een veertje aan de zijkant.
Na goed te hebben gekeken bij de fiets, kan ik geen plek vinden van waar het deeltje heeft gezeten, en ook zie ik iets dergelijks niet aan de andere fiets zitten, het blijft dus een raadsel waar het vandaan komt en mischien heeft het ook niets met de fiets te maken, maar ja waar dan wel?.
Met de hulp van Aafke hebben we de fietsen al snel startklaar op de kade te staan, en om negen uur lopen we de steiger af en stappen op de fiets richting Ny Huset volgens mij is dat nieuwe huisje's, nadat we een keer verkeerd zijn gefietst komen we daar na ongeveer twintig minuten aan en fietsen we nog weer even verder naar Torø Huset bij het schiereilandje Torø.
Daar gaat de weg na een bruggetje te zijn gepasseerd over in grind, en daar is bijna niet op te fietsen en Aafke gaat lopend verder terwijl ik nog een eindje stijf aan de kant door het gras fiets.

We staan hier bij een prachtig baai die van alle kanten beschut is tegen golven, maar er is verder weinig begroeiing bij de baai zelf, maar wel verderop waar meer bomen zijn en waar zelfs een bos is.
Zoals je kunt zien liggen er hier verscheidene schepen aan een paal vast en niet voor anker of aan een moorring, ik ga er nog wel een keer weer naar toe denk ik, mischien volgende week wel wanneer de kinderen en kleinkinderen komen.

We kijken hier en daar nog wat rond, maar besluiten om nu maar naar Assens terug te fietsen want we willen nog even een ijsje halen en we moeten eigenlijk ook voor 12:00 de haven hebben verlaten.
We fietsen na eerst weer het pad langs de stenen te hebben gelopen het dorpje weer uit, en maken hier en daar nog wat foto's.

In Assens blijkt het feest te zijn, want er staan overal kraampje's met zelfgemaakte spullen, en etenswaren en wij lopen met de fiets aan de hand er tussendoor, ook komt er zo nu en dan een koets voorbij met twee shire paarden ervoor, maar ik kan zo snel mijn camera niet pakken of ze zijn al weer voorbij.Ze lopen tussen de kramen door en er is weinig ruimte over, maar ze zijn prachtig.

Ook kijken we nog even bij twee kringloopwinkels maar die hebben buiten kleding weinig interessant te koop liggen, en dus lopen we maar weer terug door de hoofdstraat en fietsen dan ook nog even naar de haven waar ook wat kramen staan, maar er is niets bij wat onze interesse heeft.
Ik zeg tegen Aafke het is nu elf uur geweest en we moeten naar de haven toe, maar die zegt tegen mij !.en ons ijsje dan?. Ik zeg geen paniek komt helemaal goed, want ik heb net nog een ijsco toko gespot, en daar gaan we nu linia recta naar toe.
Daar aangekomen bestel ik twee softijs, en even later zitten we in de schaduw te likken, en eerlijk is eerlijk ik heb zelden zo'n lekker softijsje gehad.
Dan stappen we weer op onze aluminium paarden en fietsen richting haven en net als we de weg naar de haven zijn ingeslagen hoor ik een vreselijk lawaai achter aan mijn fiets, ik schrik me het apezuur!, wat is dit nu opeens?.
Wanneer ik de fiets van achteren goed bekijk valt mij niets op en ik snap er niks van, dus ik stap maar weer op, maar dan voel ik het al, pieter heeft een lekke band, en dus stap ik af en kijk eens op de weg of ik ook kan ontdekken wie of wat dat heeft veroorzaakt, al snel ontdek ik de boosdoener, en vat hem in de kraag, het is een stuk betonstaal van 5 mm en 10 cm lang en die heeft dat pappagaailawaai natuurlijk ook veroorzaakt nadat hij mijn band had lek geprikt.

Nou dat word dus lopen naar de haven, en daardoor raken we ook een beetje te laat weg en om kwart over twaalf varen we dan toch nog redelijk op tijd dus de haven uit.
Bij het wegvaren stuur ik ook nog haast tegen een naderende motorsailer aan, ik had hem over het hoofd gezien, hij zat mischien net achter de mast maar gelukkig week hij uit naar SB en ik naar BB en dus geen centje pijn.
Als we net de haven uit zijn voel ik dat er wat meer wind komt, en dus zeg ik kom op Aafke we rollen de Genua af en doen de motor uit te lawaaien.
Omdat we nog niet wisten wat we gingen doen, en waar we naar toe gingen overleggen we even, en besluiten dat we maar zo dicht mogelijk voor anker gaan want morgen is er nog minder wind dan vandaag.
Omdat er bij Bagō aan deze kant drie moorringboeien liggen varen we daar naar toe, dat is maar twee mijl en die leggen we in een halfuur af.
Jammergenoeg is er geen moorring meer vrij maar geen nood dan gaat het anker over boord, en even later gaat met veel geratel de ketting met anker naar een diepte van vijf meter, en ik steek er nog het nodige bij, na nog even er flink aan te hebben getrokken zit hij vast in de plaatselijke mud.(modder)
Dan is het tijd voor koffie met wat broodje's erbij, en daarna ga ik even de band plakken.
Een tijdje later helpt Aafke mij even om de achterkant van de fiets op de goede hoogte aan de sprayhood te binden, zodat ik zittend de band kan repareren. Ik breek gelijk bij mijn eerste de beste poging een plastic bandenlichter dwarsdoor, en gelukkig houd ik er nog twee over en die doen de job.
Na de binnenband wat te hebben opgepompt blijkt er maar een klein gaatje in te zitten, en daar plak ik snel een pleister op, en na wat gezoek vind ik ook het gat in de buitenband en daar plak ik een stukje canvas op en dan gaat het binnenbandje weer in het buitenbandje, nog even wat oppompen en klaar is kees weer.
We bergen gelijk de fietsen maar weer voor in de punt van de boot, en gaan zelf lekker in het zonnetje zitten te genieten van het uitzicht hier.
Er komen veel twee, en driemasters langsvaren met alle zeilen op en die gaan dus allemaal naar Assens toe wegens het feest daar, ik vermoed dat al deze schepen een route afleggen langs meerdere havens in de Oostzee, zeg maar een soort Sail zoals wij dat ook wel hebben in Nederland.
Het weer is vandaag prachtig en de hemel is blauw, gelukkig is het hier op het water best uit te houden, het is hier dus ook niet zo heet als in Holland.
Om vijf uur is het tijd voor een blonde jeweetwel en die gaat er met dit weer goed in.