pageviews

donderdag 4 juli 2019

04-07-2019 Donderdag Van Kiel naar Maasholm.

Vannacht hebben we allebei slecht geslapen, zal wel liggen denk ik aan de spannende wedstrijd van gisteren van de Oranje vrouwen tegen de Zweedse schoonheden.
Nou nou wat was het een spannende wedstrijd, in het begin dacht ik dat redden de Oranje meiden niet, want de Zweedse vrouwen waren de eerste helft bijna een klasse beter.
Gelukkig kunnen we nu Zondag zien hoe ze tegen Amerika spelen, t'zal mij benieuwen hoe dat gaat aflopen en of we dan nog in Duitsland zijn of dat we dan in Denemarken zitten.
Vanmorgen waren we om halfzeven er al uit, wan we wilden vroeg vertrekken, en net toen we wilden ontbijten kwam ook de havenmeester weer langs voor 10 euro, ik ga snel naar buiten en geef hem z'n geld en wens hem verder nog een mooie dag toe, hij mompelt wat terug en gaat dan naar zijn volgende slachtoffer toe. Dan zie ik dat er hiernaast op de wal een groepje ganzen aan het fourrageren is en dus maak ik daar even een mooi plaatje van.





Wij kunnen nu rustig ons ontbijt verorberen, en daarna gaan we de boot en ons zelf klaar maken voor vertrek.
We overleggen nog even wat we gaan doen met de zeilvoering, en ik zet er toch maar een reef in, want eruit schudden gaat vaak handiger dan een rif steken dus ga ik dat eerst maar even regelen.
Aafke heeft de voorste ramen al dicht gedaan, en ik doe de stuurboord achterhut en zij het raam van onze hut, later doen we ook de andere vier ramen nog maar even dicht voor de zekerheid want voorkomen is beter dan genezen.
De olie van de motor heb ik gisteravond nog gechecked en daar heb ik een halve liter bijgevuld en toen stond hij weer op peil.
Na ons te hebben aangekleed gaan we losgooien, en varen om 08:55 weg van de steiger, we moteren het eerste stuk tot aan Heikendorf aan toe, en dan trek ik het grootzeil omhoog en gaan we even later bakboord uit richting Maasholm aan de rivier de Schlei, de bedoeling is om daar voor anker te gaan wanneer het weer het toestaat tenminste.
Het is maar goed dat ik het eerste rif erin heb gezet, want de wind die er volgens windfinder pro zou moeten waaien is geen 20 knopen, maar zo nu en dan  meer dan 30 knopen.
We zeilen regelmatig alleen op de Genua, maar ik wil het nu wel eens alleen op het grootzeil uittesten, en ik moet zeggen dat ons dat niet tegenvalt, de boot is goed in balans, en omdat het halve wind is gaat dat prima zo.
Het eerste stukje gaat nog met iets ruimere wind maar als we de hoek omgaan en in de Eckenforder Bught zijn haalt de wind door tot 32 knopen en ook staat er een zee van twee meter ongeveer, nou dat was dus niet afgesproken met Aeoles.
Ook begint het nu wat te regenen, niet bij bakken hoor, maar wel vervelend als je brildrager bent, het zicht is er een stuk slechter door, en ook zie je de dingen op de kaartplotter niet zo scherp meer.
Ondertussen heb ik even gekeken wat voor alternatieven er zijn, maar dat scheelt meer dan 20 mijl met Mommark op Als, en met Marstal op het eiland Aerö dus doe ik mijn best om zo goed mogelijk uit te komen bij de verkennerton van de Schlei.
Ook moet ik rekening houden met het oefengebied voor onderzeeërs dat hier ligt en ik kan er natuurlijk net niet langs, en moet er een klein stukje doorheen varen, en dan maar hopen dat er niet opeens een pyroscoop naast je naar boven komt.
Net als anders zijn er maar weinig jachten op zee vandaag, alleen wij en nog voor zo ver ik het kan bekijken twee andere jachten die dezelfde koers varen als wij.
Wanneer we nog anderhalve mijl van de ingang van de rivier zijn, zet ik de motor erbij aan, want dit laatste stukje was niet bezeild, en is pal west en dus recht in de wind op.
Om halftwee varen we tussen de pieren door, en even voorbij Schleimunde laat ik het grootzeil zakken en doek ik het op, later doen we het wel netter.
Na nog eens goed op de kaart te hebben gekeken lijkt het ons het beste om aan de stuurboordzijde ergens het anker te laten vallen, want daar is het iets dieper dan aan de andere kant, en dus brommeren we daar naar toe.
We komen terecht op een plek waar het 2,7 m diep is en ik geef Aafke het roer en ga zelf naar voren om zodra de boot stil ligt het anker te laten zakken.
Nadat ik het anker heb laten vallen steek ik flink wat meters ketting, en dan loop ik naar achteren en let even goed op wat het anker doet, zodra ik zie en voel dat het houd trek ik er nog even flink aan, en dan liggen we volgens mij zo vast als een huis.
Na het ankeralarm te hebben geactiveerd op de plotter, en op mijn iphone doe ik voor de zekerheid nog even een paar peilingen en nadat de boot een paar keer heen en weer is gedreven denk ik dat het wel snor zit.
Zo nu eerst maar even onze pakkelarie uit, en dan een lekker bakje slemp met kuchen dabei, ondertussen schijnt ook de zon weer en dat voelt weldadig aan op onze oude botten, maar wat is het nog verrekte koud op zee, het wil maar geen zomer worden en nu zijn we al juli, maar we blijven hopen.
We waren vanmorgen om 8:55 vertrokken en we lagen hier vanmiddag om 14:00 voor anker dus hebben er in totaal 5 uren ongeveer over gedaan en de verheid was 22 mijl dus dik vier mijl gemiddeld, dat is niet echt snel, maar we hadden ook niet veel zeil op en dat was dit geval het veiligst.
Op dit moment waait het zo'n dertig knopen, en dat geeft geen prettig gevoel om dan met zoveel wind achter het anker te liggen, maar meestal gaat de wind tegen de avond liggen en dus wachten we dat maar even af.


We liggen hier wel redelijk goed, maar dan moet het wel wat rustiger worden tegen de avond anders verkassen we.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten