pageviews

zondag 4 augustus 2019

03-08-2019 Nog maar een dagje Rozenfestival in Bogense.

Omdat er vandaag feest is hier in Bogense blijven we hier om te genieten van het prachtige weer, want de lucht is weer prachtig blauw en er staat een lekker koel windje die het aangenaam maakt om hier te zijn.
Nadat we onze rituelen achter de rug hebben loopt een aantal van ons alvast naar de speeltuin en Aafke en Ik ruimen de boel nog even op hier en Ariane laten we nog even liggen want die heeft een onrustige nacht gehad en is ook nog eens uit bed gevallen.
Nadat we de afwas hebben gedaan, en Aafke Ariane uit bed heeft gehaald en haar het ontbijt heeft gegeven gaan ook wij om halfelf naar de speeltuin.
Daar aangekomen laten we Ariane ook nog even haar gang gaan in de speeltuin maar om kwart over elf lopen we richting dorp en daar heerst een drukte van belang overal staan tentje's of kramen waar je wat kunt kopen of iets gebruiken want er zijn meer freettenten dan kramen met kleding en eigen gemaakte gerechten kunt kopen, het is net zoals bij ons een braderie veel kijkers maar geen kopers.
We wandelen er wat tussendoor met twee kinderen bij John in de strandkar, en wij hebben Silvan in de buggy, tenminste als we constant tegen hem zeggen dat hij in dat ding moet blijven zitten want dat is erg moeilijk voor hem.
Bij een driemansband die in een tent bekleed met zwart plastic (erg warm)optreed, blijven we even staan om naar de Deense versje's te luisteren waarvan de eerste die onze aandacht trok er eentje was van Cornelis Vreeswijk, die het hier in Denemarken erg goed deed.
We horen het een tijdje aan, maar ja die Denen die zijn moeilijk te verstaan, maar mischien ga ik deze winter maar eens wat Deens leren, zo moeilijk kan het nou ook weer niet zijn.
Natuurlijk moeten we ook nog wat loppenwinkels van binnen bekijken om te zien of er nog wat van onze gading bij is, en dat lukt bijna altijd en ook deze keer loop ik tegen een Nederlandstalig boek aan de titel is Het Goud Der Inca's van Clive Cussler.
Aafke regelt voor mij nog even een streepjes overhemd met korte mouwen, en ook Marina koopt nog wat kleding voor haar kroost en voor haar zelf.



Ook brengen we een bezoekje aan de kerk van Bogense die net als bijna iedere kerk hier in Denemarken gebouwd is in kruisvorm, met hele dikke muren en wit gekalkt.
Van binnen is het een plaatje, en er zijn erg veel mensen binnen te vinden die luisteren naar pianomuziek gespeeld door een erg goede pianist
Ook zijn er Orchideën te zien van de plaatselijke Orchideënclub, en er zijn echt zulke mooie bij, die ik nog nooit heb gezien, Aafke maakt er een hele serie foto's van, waarvan ik er hierbij een aantal laat zien.






Ik loop weer even naar buiten, en maak wat mooie foto's van de camping die hierachter ligt en waar we ongeveer 42 jaar geleden met onze caravan hebben gestaan, onze kinderen Jan Martin en Silvia Martha waren toen respectievelijk 8 en 4 jaar oud.
De camping ligt hier mooi gelegen op een hoogte waardoor je een mooi uitzicht hebt over de omringende zee, en ook kun je Æbelø goed zien liggen.



Daarna lopen we nog hier en daar een winkel binnen, maar dan is het tijd voor een bite, en wat drinken en dus zoeken we een mooi plekje om te zitten en eten onze meegebrachte boterhammetje's en een pak frisdrank op, en dan gaan we naar de supermarkt voor boodschappen voor de komende dagen, want we willen nu weer een paar keer voor anker gaan liggen o.a bij Æbelø en ook even verder is er een mooie baai om voor anker te gaan.
Ook nemen we uit de supermarkt een doos met zes ijsje mee die we in de schaduw van het oude station opslikken, en daarna loop ik alvast vooruit om een nieuwe gasfles hier bij de winkel te halen, maar omdat ik de oude in moet leveren haal ik die eerst maar even op.
Net als ik klaar ben met de fiets en de lege fles heb klaargezet op de steiger gaat de telefoon het is Aafke die vraagd waar het poddboek van Ariane is, want ze missen het en dat zou niet best zijn voor de communicatie met haar.
Ik zeg dat ik het bij de kleding heb gelegd bij de afrekenbalie en dat zij het bij hun moeten hebben, maar Aafke zegt dat ze het nergens kan vinden, en dus zeg ik dat ik wel even bij die winkel langs ga om te kijken en te vragen of het daar is blijven liggen.
Ik loop de steiger maar af, want om met de fiets en de gasfles in de hand neem ik geen risico om van de steiger af te sjezen en pas bij het pad stap ik op de fiets en peddel eerst maar naar de betreffende winkel toe en kijk en vraag of ze het poddboek ook ergens hebben gezien, maar het ligt hier niet meer in de winkel zeggen de twee verkoopsters.
Ik bel Aafke maar weer even en deel haar het resultaat mee, maar zij zegt het moet daar zijn want hier is het niet, ik zeg dat ze nog maar eens goed moet kijken, en dat ik ondertussen kijk of het mischien ook bij het openbare toilet is blijven liggen, of bij het bankje waar we een flauwbiet hebben gegeten.
Maar we vinden allebeide niets, en dus ga ik nu naar de supermarkt om een fles gas, na een medewerkter te hebben gevraagd gaat die met mij naar haar chef maar die zegt dat zij een ander merk hebben, en dat ze geen flessen van BP in willen ruilen.
Ik vraag haar waar ik dan terrecht kan en zij wijst naar de overkant waar een pompstation is en dus ga ik daar naar toe, helaas ook daar hetzelfde verhaal.
Ik besluit om het dan maar te vragen bij de havenmeester, maar daar aangekomen staan er wel een rij mensen voor de betaalautomaat, maar de havenmeester is blijkbaar de hort op, ik bemoei me nog even met de wachtende rij mensen en zeg tegen hun dat er alleen met een creditcard betaald kan worden en niet met een pasje van je bank.
Dan komt de havnvogt er op de fiets aan, en ik klamp hem gelijk aan en vraag hem waar ik een volle fles gas kan krijgen, hij noemt eerst de door mij bezochte winkels, maar ik zeg dat ze mijn fles niet om willen ruilen omdat het hun merk niet is, hij zegt dan moet je buiten de stad zijn want daar is een benzinestation die daar geen probleem mee heeft, en zegt ik geef je wel een kaartje waar je langs moet rijden om daar te komen en bied mij zelfs een fiets te leen aan, maar ik zeg ik heb wel een fiets. Ik krijg van hem een plattegrond en het is net buiten het dorp een kilometer of twee die kant op.
Ik fixeer de lege fles achter op de pakjedrager er sjees er mee naar het aangegeven adres, en daar doen ze niet moeilijk over dat het een fles van BP is.
Ik betaal er wel de hoofdprijs voor want het is een BIO LPG fles, en de fles die ik twee mnd geleden bij De Groot in Staveren kocht die koste € 17,= en deze koste 207 kronen en dat is € 27,82 dus meer dan € 10,= verschil.
Ondertussen krijg ik een telefoontje, dat het poddboek gevonden is, John had het opgeraapt en meegenomen naar de WC en was nog niet weer bij de boot geweest en zo komt alles gelukkig weer op z'n pootje's terecht.
Ik zet de fles weer klem tussen het zadel en de klem van de pakjedrager en ga weer richting jachthaven, en daar aangekomen sluit ik het ding maar gelijk aan, en dat heeft ook weer de nodige voeten in aarde want de aansluiting is compleet anders dan onze Nederlandse flessen, gelukkig had ik enkele jaren in Noorwegen al eens een fles gekocht met een passende drukregelaar erbij en die moet ik dus even omruilen.
Normaal zou dit geen enkel probleem zijn, maar de regelaar ligt onder de slaapzakken en wat dies meer zij in de punt onder de bodems van de bedden van de twee meiden en dat word dus enig graafwerk, wat weer veel ergernis geeft want de hele boel moet overhoop worden gehaald om bij de regelaar te komen.
Gelukkig vind ik het ding redelijk snel, en laat ik het terrechtleggen van de slaperij aan Aafke over die mij daar hartelijk voor bedankt.!!!.
Ik maak nu snel de oude regelaar los van de slang en zet de nieuwe eraan, klik het ding vast op de fles met de drie kogeltje's en wip de schakelaar op on.
Bij de eerste poging komt er geen gas, maar na nog een keer het zaakje goed te hebben ingedrukt en gedraait voel ik een klik en is het zoals het zijn moet
Dan ga ik ook gelijk maar even water tanken, en eerst laat ik de kraan een flinke poos lopen want je weet het maar nooit met stilstaand water in een slang  
en daarna ga ik de tanks vullen en laat het dan net zolang lopen tot alles weer vol is, en na ook nog even de jerrycan te hebben gevuld stop ik er mee, net op dat moment komt John er aan en die ruimt nog even de slang op en dan is het ook alweer 18:00 uur geworden en dus tijd voor een blonde rakker.




.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten