pageviews

donderdag 8 augustus 2019

Woensdag 07-08-2019 Van Kerteminde naar Nyborg.

Vanmorgen na het ontbijt splitsen onze wegen zich, er gaat een deel naar de speeltuin, en een deel gaat om Boodschappen en Dieselolie.
Uiteindelijk doe ik alleen de Dieselolie die ik bij de OK pomp haal met de jerrycans in de bolderkar, en het is goed 200 m lopen naar de pomp en tevens ook vlakbij de Brügsenwinkel waar John en Aafke naar toe zijn gegaan voor de boodschappen.
Ik heb redelijk snel 43 l diesel in de cans en rijd er met de bolderkar zo weer mee naar de boot, ik moet wel even hier en daar oppassen dat de cans niet omvallen doordat er een paar plekken zijn die niet even hoog zijn, maar ik kom zonder morsen aan bij de boot waar ik de dop van de tank afdraai, de trechter erin zet en éėn voor één giet ik de cans voorzichtig zonder ook maar een drup te morsen in de trechter.
Eenmaal leeg ga ik nog een keer naar de pomp en deze keer red ik het om er 44 ltr in te krijgen zonder knoeiwerk en rij voorzichtig terug, maar ondanks dat vallen er toch drie om gelukkig had ik de doppen stevig aangedraaid, en na ze weer snel overeind te hebben gezet blijkt dat er geen druppel is uitgelopen.
Bij de boot aangekomen ga ik nadat ik de cans aan boord heb gezet eerst even controleren hoeveel er nu eigenlijk in de tank zit, en het peilglas (plasticslang) geeft aan dat de tank tot boven aan toe vol zit en er hoeft dus niets meer bij in.
De andere cans zet ik weer netje's in de SB bakskist waar ze altijd zijn opgeborgen, en ook de trechter leg ik na hem te hebben schoongemaakt weer op z'n plaats.
Zo nu eerst maar even uitblazen van dat geklooi met die cans en wachten tot de anderen weer aan boord komen, nou dat duurt niet lang of daar zijn John en Aafke er ook met de boodschappen en die willen na de koffie nog wel even de stad of dorp in om nog wat te struinen in de 2de handswinkeltje's waarvan er hier drie zijn volgens Marina.
Dus na de koffie gaan we er nog maar weer even opuit, onderweg treffen we bij de kade waaraan we liggen de mensen van een andere Jeanneau Sun Legende 41 die in veel opzichten lijkt op die van ons, alleen is hij drie jaar jonger en heeft een zwemplatform en nog een aantal andere dingen die net iets anders zijn.
Na daar een poosje mee gesproken te hebben lopen we de stad in en de winkels vallen ons erg tegen, Marina en John kopen allebeide nog wel wat, maar zijn dan al snel klaar met de inkopen en dus lopen we weer richting boot en bereiden ons voor op het vertrek naar Nyborg, ik had al eens even naar de lucht gekeken vanmorgen en het stond mij al niet helemaal aan, maar zo het nu is, lijkt het mij wel wat mee te vallen.
Omdat het hier nogal wat stroomt en de wind ons ook nog eens naar de kant drukt geeft het wegvaren van de steiger mischien wat problemen, maar achteraf ging het redelijk goed, hoewel de samenwerking met elkaar wel wat beter had gekunt.
Na het opruimen van lijnen en stootwillen gaan we de Genua maar afrollen, en ik ben wat aan de voorzichtige kant vanwege mijn vertrouwen in de weersgesteldheid, want er hangt boven de kust een misselijk stel regenwolken en het zou wel eens kunnen dat we daar wat nattigheid, en ook flink wat wind van krijgen.
Dus rollen we hem niet helemaal af, maar houden een slag om de arm, en dan blijkt dat er op dit moment wel wat meer afgerold kan worden.
Als we zo'n vijf mijl hebben afgelegd, worden de regenwolken donkerder en even later voel ik de eerste druppen al, en zoals het spreekwoord al zegd komt eerst de regen en dan de wind berg uw zeilen dan gezwind, maar komt eerst de wind en dan de regen daar kan een zeeman tegen.
Ik kan nog net een regenjas aantrekken en dan begint het te plenzen, en komt het met bakken uit de lucht, ook gaat nu de wind toenemen en de meters slaan zelfs uit tot 32 knopen. Ik houd goed controle over het schip en we varen tussen de 60 graden aan de wind tot halve wind en kunnen onze koers goed houden richting brug.
Eerst dacht ik nog, dat waait zo meteen wel over, maar mooi niet hoor het regent nu zo erg dat ik practisch niets meer zie en ik vaar alleen op de plotter, ook start ik de motor want de windrichting  is anders geworden, en als ik op deze manier door blijf zeilen maken we een heleboel mijlen de verkeerde kant op.
We draaien de Genua dan ook maar weer helemaal in en nu kunnen we weer koers zetten naar de plek waar we onder de brug door willen de regen blijft echter onverandert doorgaan en het lijkt er nog niet op dat daar verandering in komt, ook laat de donder zich horen, en dat vinden de kinderen maar eng.
Ik ben nu dus ook zijknat geregend, op alleen mijn bovenste helft na want daar heb ik mijn regenjack over maar mijn korte broek en wat daar onder zit is doorweekt, het water sopt mij in de schoenen en ik begin het ook koud te krijgen.
Na nog een kwartier komt er eindelijk wat verandering in en klaart het wat op, en de wind is nu ook weer wat minder en komt nu ook weer uit de voor ons gunstige hoek, en dus rollen John en Aafke de Genua weer af en kunnen we weer zeilen.
Dan laat de zon zich ook weer zien tussen de wolken door, daar droog ik weer mooi van op, en de temperatuur stijgt ook weer en verwarmt mijn botten
Echter hoe dichter we bij de brug komen des te minder waait het, en op het laatst start ik toch de motor maar weer om onder de brug door te komen.
Eenmaal de brug gepasseerd te zijn krijgen we weer wind en even later ga ik eens kijken wat voor koers we kunnen zeilen voor de laatste 6 mijl naar Nyborg. Na overstag te zijn gegaan blijkt het dat we het hele stuk moeten kruisen en varen we dus zover door als we kunnen en gaan dan motorsailend verder tot we nog twee mijl te gaan hebben.
Het laatste stuk gaat op de motor, en ik had op de kaart al een mooie ankerplaats gezien, waar zo te zien ook al een jacht aan een moorring ligt, en na nog eens goed te hebben gekeken blijkt er ook nog een vrije boei te liggen, even later na de diepte rond de boei eerst te hebben gechecked maken we vast op de Aafke manier, later moet ik er nog wel even bij om de haak wat te veranderen maar hier durf ik wel een nacht achter te liggen.


Onze plek aan de moorring, met naast ons nog een jacht aan de andere moorring.

Na het eten en als de kids bezocht zijn door Klaas Vaak gaan Marina en John nog even op het SUPboard naar de kant en wandelen ze een eind om.
Ik doe nog even een knipperke, en lees wat in mijn nieuwe boek uit de 2de handswinkel.
Tegen tienen zijn de jongelui er weer, en hang ik het ankerlicht achter aan de giek op, we drinken nog wat en gaan daarna niet te laat naar kooi.
Morgen gaan we eerst even kijken in de jachthaven en Nyborg onveilig maken, waarna we als het weer het toelaat naar Lundeborg of naar Lohals gaan.


Haven van Nyborg











Geen opmerkingen:

Een reactie posten