pageviews

donderdag 15 augustus 2019

Woensdag 14-08-2019 Van Faaborg naar het eiland Lyø.

Vanmorgen na het ontbijt zijn de Fam Oud en Aafke nog even de stad ingegaan en ik ga alvast de boot klaarmaken voor vertrek, niet dat ik daar veel voor hoef te doen, maar ik stofzuig eerst ook nog maar even ruim hier en daar van alles en nog wat op.
Dan ga ik tegen een uur of elf alvast even voor mijzelf een bakje doen en die ga ik lekker in de kuip opdrinken.
Ik kijk tevens naar de ontwikkeling van het weer en hoewel het vanmorgen geweldig mooi was blauwe lucht, mooiweerwolkje's, en het zonnetje erbij begint nu vanuit het zuidwesten de lucht donkere vormen aan te nemen, en ook de wind trekt aan, terwijl er eerst eigenlijk weinig tot geen wind was.
Het vervelende is n.l dat we in een box liggen, en dat de wind daar min of meer dwars op staat.
De Marilena wil vanwege haar wieleffect van de schroef heel slecht bakboord achteruitvaren, en dat moet in dit geval eigenlijk wel, maar wanneer het erg hard zou waaien dan kan dat vervelende problemen geven, en dus moeten we goed doorpraten wie wat en waarom doet bij het uit de box varen.
Ook zie ik dat de schipper van het jacht dat tegen de kade aan lagerwal ligt, ook met zijn vrouw steeds naar de lucht kijkt, die wil dus daar ook graag weg denk ik, en wacht op het goede moment wanneer de wind even gaat liggen.
Wanneer iedereen weer aan boord is, gaan we eerst even een broodje eten, en als we daar bijna mee klaar zijn zie ik opeens aan de vlaggen buiten dat er weinig wind staat.
Ik zeg, opschieten mensen want we moeten nu zien dat we hier wegkomen, voordat het weer harder begint te waaien.
In no time staan we allemaal klaar, en weet iedereen wat er gaat gebeuren, wat ze moeten doen en even later zijn we uit de box en liggen we met de boeg in de goede richting om weg te varen.
Het eerste stukje varen we op de motor tot we zover zijn met opruimen dat we de Genua erbij kunnen trekken, om ons doel Lyø te bereiken moeten we een paar ondiepe plekken ontwijken door een keer of vier overstag te gaan en dan is het nog maar vier mijl varen naar in dit geval een moorring in een grote baai waar als wij daar aankomen ook al twee jachten voor anker liggen.


Onze ankerplaats bij Lyø, er varen hier een paar mooie bootje's langs met een cattuig.

Wij hebben weer mazzel want er ligt tussen de beide jachten een moorring voor ons klaar waar we dan ook graag gebruik van maken, ondanks de dreigende wolken blijft het droog, en gaat de Fam: Oud met supboard en dinghy naar de wallekant om zich daar te vermaken.
Ze weten het behoorlijk lang uit te houden en komen tegen zessen weer aan Marina met Novah op het supboard, en het is maar goed dat ik haar opvang bij de zijkant van de boot want ze had nogal wat snelheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten