pageviews

vrijdag 31 augustus 2018

31-08-2018 nog een dagje in Søby en Busrit over Ærø.

Na een erg onrustige nacht met de wind fluitend door stagen en mast, en met golven klotsend tegen de onderkant van de spiegel van de boot worden we vanmorgen gapend wakker.
Het is dan ook al negen uur dat we uit de kooi komen, en gaan dan maar gelijk ontbijten.
We hadden gisteren al even gekeken hoe laat de bus hiervandaan vertrekt naar Marstal, en die gaan precies op het hele uur van smorgensvroeg 05:00 uur tot s,avonds 20:00 uur.ze nemen zelfs fietsen mee achter op de bus, maar helaas geen elektrische fietsen en dat zou mooi zijn want dan konden we mooi naar Marstal op de fiets en met de bus weer terug.
Het lukt ons om de bus te nemen van 11:00 uur en we zijn dan ook exact om 12:00 uur in Marstal, waar net een regatta aan de gang is van OK jollen, het zijn er zo tezien wel meer dan honderd die de haven uitvaren en die worden op zee gevaren en duren drie dagen.
Na een broodje te hebben gegeten op een bankje bij de haven, gaan we op zoek naar een Rode Kruiswinkel voor een korte broek voor Aafke, en ik heb een andere jas nodig voor als het weer straks wat kouder gaat worden.
We lopen een aantal winkelstraten door, maar vinden geen winkel van sinkel, en dus ga ik maar even kijken op internet.
Het blijkt dat er hier geen kringloopwinkel is, maar er zijn er twee in Ærøskøbing en dus gaan we weer met de gratis, ja je leest het goed, het openbaar vervoer is hier gratis voor iedereen, ook toeristen en daar word erg veel gebruik van gemaakt.
Na even te hebben gewacht stappen we op de bus van twee uur richting Søby, en zijn dan om halfdrie in Ærøskøbing want dat ligt precies op de helft.

    De Breugeman draagt witte schoentje,s.

We lopen het stadje in, en het is echt of stap je honderd jaar terug in de tijd, als er niet zoveel moderne auto,s door de nauwe straatje,s zouden rijden zou je het zo geloven.

   Waarachtig het is een Trabant Cabrio.

Ook gaat er weer een stel trouwen, eerst dacht ik dat de trouwauto een dafje was, maar het blijkt een Oostduitse Trabant cabrio te zijn, een ook nog wel een roze.

Pas aan het einde van de winkelstraat komen we bij een Rode Kruiswinkel en vind Aafke helaas geen korte broek naar haar zin, maar wel een paar heel erg korte rokje,s en dat staat haar op haar leeftijd nog steeds niet onaardig moet ik zeggen.

   Aafke i.p.v. Korte broek korte rok.
    Pieter met z,n regattajack.

Ik slaag ook nog waarachtig, en vind een regatta jack wat mij goed staat, en ook goed past, dus is onze tocht niet vergeefs geweest.
De bus gaat op het halve uur, en het is nu vier uur dus kunnen we wel even boodschappen halen bij de Nettowinkel bij de haven, we kopen bananen en lekkere broodje,s waarvan we er gelijk maar één van naar binnen werken.
Nou zo,n broodje belegt met banaan smaakt erg goed, dus dat moeten we vaker doen.
Even later komt de bus al om de hoek, en stappen we in, waarbij ik een oude vrouw even help met haar boodschappenkarretje, nou dat ding weegt erin moet ik zeggen.
Het is hier echt idyllisch als je zo over het eiland rijdt en waarbij je door alle dorpje,s en gehuchten komt
De huizen hier zijn oud en zijn in de meest willekeurige kleuren geschilderd en overal zie je stokrozen.
Ondertussen zijn we bijna in Søby en even ervoor drukt de vrouw met het boodschappenwagentje op de stopknop, als de bus stopt vraag ik haar of ik haar weer even moet helpen, maar ze schud heftig van nee,waarbij ze gebaart naar het karretje, als ik kijk zie ik dat er drie assen met wielen onder zitten waarmee je zo trap op en af kunt.
En inderdaad het ding loopt zo maar de drie treden naar beneden af, nou ja dat is naar beneden, maar naar boven toe heb je wel de natuurwetten tegen en was mijn hulp dus wel nodig, waarvoor ze mij dan ook bedankte door twee keer tak tak te zeggen.
Wij stappen bij de haven uit, waarbij Aafke goed rondkijkt, want ze had hier vanmorgen per ongeluk haar paraplu laten hangen aan het hek, hij hangt er helaas niet meer, en dus is het aju paraplu.
Omdat we wel trek hadden in een lekkere halve kip met patat lopen we naar de cafeteria toe, we hebben ze hier al eens eerder verorbert, en die dingen zijn verrekte lekker hier.
Als de uitbater dan eindelijk een keer ten tonele verschijnt met een sjagrijnige kop, zegt hij dat dat pas kan om 18:00 uur. Ik zeg na met Aafke te hebben overlegt dat we na zes uur weer terugkomen voor de kippen en de patat en zeg doe ons dan nu eerst maar een ijsje, en ook dat schijnt hem teveel moeite te zijn, want hij blijft zuur kijken, eerst vraag ik of hij softice heeft en hij schud alleen met z,n hoofd, dus word het een hoorntje met 1 of 2 of 3 kugeln. Aafke wil een klein ijsje met 1 kugle en ik een grootte met 2 kugln., dan moet de smaak ook nog worden bepaald. Alle smaken die ik bedenk heeft de man niet, en uiteindelijk krijgt Aafke iets met chocolade, en ik krijg passievrucht en chocolade.
De passievrucht is erg zuur, en de chocolade is erg zoet een geweldige combinatie moet ik zeggen.

   Er hangen al weer buien in de lucht zoals je wel ziet.

Wanneer we buiten op het terras ons ijsje oplebberen, begint het wat te regenen maar het stopt ook al weer, en dus gaan we snel richting Marilena, we zijn nog maar net goed en wel binnen of daar giet het heen, hebben wij even mazzel en ook nog zonder plu.
Aafke vraagt wat ik wil drinken, en ik hou het maar bij bier, want dat geeft plezier denk ik bij mij zelf.
Zelf neemt ze een rood wijntje en we besluiten om de kippen maar op stok te laten zitten, en Aafke haalt een blik raasdonders uit de kast, wat ik vervolgens mag openen met de blikopener.
Ook bakt ze spekje,s en we nemen er mosterd en appelsmots bij.
Als ik een halfuur later tegen haar zeg hoe komt het met het toetje krijg ik als antwoord, dat we een ijsje hebben gehad, en dat we dus geen toetje krijgen deze keer.
Ondertussen is de havenmeester ook weer gearriveerd, en vraagt aan mij hoe lang de boot is, ik zeg ik heb al twee keer 140 Dkr betaald, en geloof niet dat de boot langer is geworden, hij zegt dan doen we maar weer 140 Dkr, ik zeg dat lijkt mij ook en geef hem het geld, hij zegt nog een keer dat ik het bewijs van betaling van eergisteren nog aan de reling moet hangen, ik kijk hem niet begrijpend aan, en hij zegt dan kan de havenmeester zien dat je al vier keer hebt betaald en dan krijg je de vijfde dag gratis.
Ik zeg dat we morgen waarschijnlijk weg gaan, en hij zegt i just mentioned it.
Tegenover ons is wel een heel groot strijkijzer neergestreken, en aan de andere kant ligt volgens mij een gloednieuw x yacht van 44 ft met carbonzeilen zo te zien.

   Een groot Duits strijkijzer.
   Ein funkelnagelneu segelshiff x yacht 44 ft.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten