pageviews

woensdag 2 augustus 2023

02-08-2023 Een dagje achter het anker bij Mittelfart

Vandaag hebben we een snipperdag achter het anker, na een heerlijke rustige nacht te hebben geslapen gaan we eerst maar eens ontbijten en vandaag eten we weer Nederlands brood en krentenbollen die zijn aangeleverd door John en Marina.
Wanneer we onze boterhammen met allerlei beleg naar binnen hebben gewerkt en een pot vol thee hebben opgedronken krijgen we een Appje vanaf de Camper van J &M dat ze ons na de middag verwachten aan de overkant op de plek waar ze gisteren ook hebben gestaan met onze bijboot SAM.
Nou dat heeft wel weer wat voeten in aarde want we hebben er nog niet mee gevaren en ook staat er weer flink wat water in dat er eerst uitgehoosd moet worden.
Ook had ik het plan om de riem van de stuurautomaat te gaan vervangen, want ook die is meegenomen door J &M maar wanneer ik daar mee bezig wil gaan word er ook van mij verwacht dat ik het bootje klaar ga maken voor de overtocht naar de overzijde.
Dan komen we ook nog tot de ontdekking dat we eigenlijk niet op een goede plek liggen want we zien de bodem en doordat het erg helder water is zie ik dat er hier kabels over de grond lopen waaraan vangkooien zitten om krabben mee te vangen, en dat verklaart ook de tonnetje’s met vlagje’s erop die hier liggen, waarvan ik dacht dat die de dieptelijn van 2 m aangaven.
Ook heb ik het gevoel dat het roer zo nu en dan, wanneer de boot door voorbij varende schepen met golven wel eens de grond raakt, ik ga eerst maar eens wat ketting binnenhalen om zo wat op meer diepte te komen, maar dan blijft er te weinig ketting over de grond liggen en dat kan als gevolg hebben dat we losraken.
Ik neem de beslissing om dan maar te verkassen naar een plek waar wat meer ruimte is en dus ga ik het anker ophalen en terwijl Aafke wanneer ik het anker eruit heb de boot vooruit vaart gaan we naar een plekje toe, zo’n 500 m verderop, waar we het anker op 8 m diepte er weer in pleuren.
Nadat ik 30 m ketting heb gestoken loop ik naar achteren en trek er maar weer eens flink aan, en zodra ik de punt van de boot om zie zwaaien en dan niet verder doordraaid, ga ik ervan uit dat het anker stevig vast zit.



Ook zet ik het ankeralarm aan met een straal van 40 m dat zodra we daar buiten komen het alarm afgaat, hopenijk blijft het stil.
Dan is het tijd voor een bakje en een broodje en daarna gaan we het bootje gereed maken voor het tochtje naar de overkant.
Nadat Aafke via onze speciale ladderstootwil in het bootje is gestapt en het water eruit heeft gehoosd, gaan we hem onder de aan de hekstoel hangende bbm leggen zodat ik die van boven af op zijn plaats aan de spiegel er op kan laten zakken, en Aafke hem vast kan schroeven, en dat is een klusje dat wel wat op mijn rug aankomt die de laatste dagen al niet helemaal 100 punten is.
Gelukkig gaat dat allemaal zonder al te veel problemen en op mijn aanwijzingen schroeft Aafke de bevestigingschroeven goed vast, nu moet ze nog wel zien het apparaat aan de praat te krijgen en dat lukt haar dus niet, en dan zit er niets anders op dat Pieter zelf maar even in het bootje moet om het ding aan de praat te krijgen.
Even later zit ik achter in het bootje en Aafke en Novah zitten als contragewicht in de midden en voorop de punt, ik trek twee keer aan het startkoord en het ding slaat al aan, ik laat hem even wat warm draaien zodat Aafke hem straks direct kan starten en ermee kan wegvaren.
Ik klauter weer aan boord en geef nog wat aanwijzingen en dan gaat het gebeuren, het starten gaat goed en nu nog wegvaren ook dat lukt en dan zie ik ze achterna en ga ik J &M maar even bellen dat ze eraan komen zodat ze hun even kunnen helpen bij het aanmeren, en na haar gesproken te hebben ga ik maar eens kijken met de verrekijker hoe het gaat.
De oversteek gaat prima, maar daarna zie ik ze met flinke snelheid bij de wal langs varen om daarna slaan rechtsaf te slaan om naar het steigertje daar te varen en dan verlies ik ze uit het oog.
Een poosje later belt Marina dat het allemaal goed is gegaan en dat ze straks wel even een seintje geeft wanneer ze mijn kant weer opkomen.
In the meantime, ga ik mijn boek van 777 bladzijden waarvan ik er nog 80 moet uitlezen en als ik er nog 30 moet gaat de telefoon en zegt M dat ze weer onderweg zijn naar mij toe en dat alles prima is gegaan, en dat ze al zo’n beetje halverwege zijn.
Ik pak de verrekijker, en na enig zoeken zie ik ze aankomen ze zijn al overgestoken en varen nu langs de wal naar mij toe en even later zijn ze er al en pak ik de lijnen aan.
Omdat Aafke nog even wat vuiligheid van de zijkant van onze boot wil halen houd ik het bootje zolang beet met de lijnen en daardoor vergeet ik om M terug te bellen dat ze goed zijn aangekomen, maar een poosje later belt ze zelf al.
Na het schoonmaken leggen we het bootje weer onder de plek waar het motortje eraf  gehaald moet worden en na er een touw aan te hebben geknoopt en de bouten los te hebben gedraaid trek ik het motortje weer omhoog en hang het weer op z’n plek aan de hekstoel.
Nadat Aafke weer aan boord is geklauterd leggen we SAM weer aan z’n lijnen achteraan de boot vast, en dan is het alweer happy hour.
Even later begint het licht te regenen en dat gaat over in flink regenen, en dus gaan we maar naar binnen.
Morgen gaan we als het weer een beetje meewerkt richting Bogense waar het aan het eind van de week feest is en dat lijkt ons wel leuk toe, ook gaan we dan met z’n allen een dagtocht maken naar Eabelø een schiereilandje waar je vanaf de kust niet kunt komen en waar we wel eens eerder zijn geweest.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten