pageviews

donderdag 3 augustus 2023

02-08-2023 van Ankerplaats Mittelfart naar Bogense.

Na ons ontbijt dat pas om 09:30 begint en afgelopen is om 10:00 uur gaan we ons eerst even wassen en aankleden voor de tocht van 20 mijl vanaf hier tot de haven van Bogense.
Om 10:30 zijn we dan zover en ik ga alvast een deel van onze ankerketting naar boven halen, en dat valt nog niet mee want eerst loop ik vol tegen de giek aan met mijn voorhoofd en dat doet verrekte zeer, dus laat ik Aafke er maar even naar kijken, en die doet er wat boter op tegen de zwelling.
Bij mijn tweede poging doe ik eerst de giek naar de midden zodat ik mij niet nog een keer aan het ding stoot.
Dan ga ik naar voren en begin met het inhalen van de ketting, wat behoorlijk zwaar gaat, want er staat behoorlijk wat stroming hier waar we liggen, en terwijl ik daar mee bezig ben, gaat het ook nog eens regenen en ik hou maar even op tot het weer droog is.
Eerst was het nog een klein buitje, maar even later komt het weer eens met bakken uit de lucht, het is nu ondertussen bijna elf uur en opeens word het droog dus ga ik weer verder met het ophalen van de ketting, tot het dusdanig zwaar word om het met de hand te doen dat ik het laatste stukje de ankerlier ga gebruiken en die heeft het anker zomaar los, en nu gaat het weer zo licht dat ik het op handkracht sneller kan doen dan met de ankerlier.
We moteren eerst 1 uur en lopen met stroom mee 5,5 mijl per uur en varen nu op de eerste brug aan, en zien daar bovenop de brug een hele rij mensen lopen, ik had toevallig deze week er iets over gelezen dat die mogelijkheid er was, de brug is 60 m hoog en heb je vanaf daar een prachtig uitzicht over de omgeving.



Als de tweede brug in zicht komt rollen we de Genua af, want er komt een beetje wind, en zo te zien komt er ook weer wat regen onze kant op dus vraag ik Aafke of ze mijn Australische outfit even wil brengen want we krijgen er weer flink van langs zo te zien.



Bij de brug aangekomen vaart ons een grote ijsbreker tegemoet en het is nu bijna zover dat de eerste druppels gaan vallen, en net op tijd heb ik mijn kloffie aan en mijn hoed op en het begint te hozen.
Er varen verscheidene jachten ons tegemoet, maar door de regen zie je ze soms bijna niet, ik ben zo stomgeweest om mijn schoenen aan te houden en heb grote moeite om zo te gaan staan dat er niet rechtstreeks water op kan vallen.



Het regenen houdt nog behoorlijk lang aan, en er komen steeds meer jachten uit de regensluiers vandaan, gelukkig komt er aan alles weer een end en even later is alles weer voorbij en kan ik mijn jas en hoed weer afdoen.



Het is nu nog ongeveer 8 mijl naar Bogense en voor ons zeilt een jacht die ook daar naar toe gaat zo te zien, en als de windmeter 7 tot 8 knopen wind aangeeft trekken we de Genua weer tevoorschijn om het laatste stuk te zeilen.
We lopen echter niet hard met dit windje van achteren en maken maar 2 tot 3 mijl snelheid en onze aankomsttijd is nu geen drie uur maar vier uur.
Na het afrollen van de Genua wilde ik de motor stoppen met de stopknop maar die had weer eens kuren en dus ga ik naar binnen om het even met de hand te doen, en kom dan tot de ontdekking dat er olielekkage is aan de bovenkant van de motor.
Nadat ik de kajuittrap heb weggehaald kan ik het beter zien en ondek dat de vuldop bovenop het kleppendeksel eraf is geraakt, en dat daardoor spetters olie door de opening naar buiten zijn gekomen die voor een flinke smeerboel hebben gezorgd.
Gelukkig vind ik de dop snel want die ligt aan de voorkant van de motor en het zou kunnen dat ik hem heb vergeten erop te draaien na bijvullen van de motorolie.
Ik maak het “for the time being” zo schoon mogelijk, controleer het oliepeil en giet er een halve liter olie bij, en dan staat hij weer bij het bovenste streepje.
Morgen zie ik wel weer hoe ik het schoon krijg, denk zelf met wasbenzine maar dat moet dan wel heel voorzichtig gaan, met alle stroombronnen uit die in de motorruimte zitten.
Nadat ik alles weer wat op z’n plek heb ga ik naar buiten en neem het weer over van Aafke die zolang de besturing en de navigatie had overgenomen.
We zeilen nog door tot we bijna een mijl voor de haven zijn tot de wind inkakt, rollen de Genua weer weg en Aafke gaat met de hulp van Novah de landvasten klaarleggen en de stootwillen ophangen zodat we klaar zijn voordat we de haven binnen lopen.
Ondertussen hebben we ook contact met Marina gehad, en die staat aan de overkant van het kanaal, en wij gaan aanmeren achter een groot motorjacht dat daar ligt, ik weet niet of we hier mogen liggen want er is hier een vuilwater station waar je shit en pies af kunt zuigen uit je vuilwatertank als je die aan boord hebt.
Even later is Marina al bij ons, ze is op de autopet want van waar zij staan met hun Camper naar hier is een flink eind lopen.
Na wat overleg gaan we toch maar even op een andere plaats liggen, Marina kijkt alvast even of er genoeg lengte is op die plek en komt al snel met de mededeling dat het best kan en dus laten we onze bijboot door haar daar naar toe roeien, en wij gaan verkassen naar de andere plek wat vlakbij aan dezelfde langssteiger is en met hulp van ook een Janneau schipper liggen we in no time weer vast.
Marina gaat nu weer terug naar de Camper en wij zijn toe aan een refreshment.
Als Aafke even later naar het toilet gaat, om een plasje te plegen, roept ze opeens de wcpomp doet het niet meer, ik ga gelijk naar haar toe, en constateer dat de zuiger van de stang is geraakt en daar kan ik nu even niet snel wat aan doen, en dus stellen we dat maar even uit tot na het eten en het bezoek van J & M en kroost
Na gegeten te hebben en nog even met J & M te hebben gesproken, kga ik er mee bezig en al snel heb ik de pomp eraf en uitelkaar, het is inderdaad zoals ik al dacht de zuiger is van de stang af en na er een grotere rvs ring tussen moer en de zuiger te hebben geplaatst zet ik het circus weer in elkaar en voila hij doet het weer zoals voorheen.
Aafke kuist de boel en het gereedschap word met kokend water en met een schoonmaakmiddel gekuist en kan daarna weer in de gereedschapskist.
Ik was mijn handen in hetzelfde spul en dan heb ik het voor vandaag wel weer even gehad.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten