pageviews

vrijdag 11 augustus 2023

11-08-2023 Voor anker bij Lundeborg

Na een zeer rustige nacht hier achter het anker in Lundeborg zo’n 500 meter verwijderd van de Volle jachthaven worden we om halfnegen wakker, en Aafke gaat er dan maar als eerste uit, want ze moet haar pil tegen Botontkalking een halfuur voor het ontbijt innemen, en daarna mag ze niet meer gaan liggen, en ik knor nog even een halfuurtje door, hè hè even de benen een keer lekker uitstrekken nu het even kan.
Om negen uur sta ik ook in de salon en maken we de tafel klaar om te ontbijten, en als we dat dan weer achter de kiezen hebben is het wassen en aankleden voor de grote schoonmaak van de boot, want er zit overal waar je het maar bedenken kunt zand en van die hele kleine rotsteentje’s en die gaan we er afspoelen.
Eerst haal ik ons aggregaat, een Honda 4 takt die 1 kw/h stroom levert van zijn plek onder de salontafels tevoorschijn, en daarna haal ik de dompelpomp onder de vloer van de salon tevoorschijn en ga dan met de hele handel naar het dek tussen Kuip en mast en installeer het.
Als ik het aggregaat wil starten wil het ding niet aanslaan, en dus ga ik maar even controleren of er wel wat euro 95 in de tank zit.
Wat blijkt, de tank is helemaal leeg en dat is dus de oorzaak, nou daar hebben we wel een oplossing voor gelukkig, en die haal ik even op uit onze eigen bakskist want daar staat nog een volle Yerriecan met euro 95.
Ik vul de tank niet helemaal want er staat nogal wat deining en het overgieten moet erg voorzichtig gebeuren, nadat hij driekwart vol is stop ik er mee, en ga ik hem weer proberen te starten, en na een keer of wat trekken aan het startkoord slaat de motor aan.
De pomp had ik al in het majem laten zakken, en ook had ik de stekker al in het aggregaat gestopt, maar er komt geen water uit de slang.
Als ik even over de rand van de boot kijk, zie ik al wat er mis is de drijvende schakelaar werkt niet want de pomp zit niet diep genoeg in het water en dus laat ik die wat zakken met het touw dat ik aan de reling had geknoopt, en nu komt er water al uit de slang.
Eerst doe ik het voorste deel van de bakboordzijde van de boot en daarna de andere kant, en daarna da achterste beide kanten en tenslotte de Kuip.
Je wilt niet weten hoeveel rotzooi en zand en steentje’s er allemaal uit hoeken en gaten te voorschijn komen, maar het zijn er veel.
Dit schoonmaken heeft één nadeel het is zout water en eigenlijk moet ik het nog een keer goed naspoelen met zoet water want het water verdampt maar de plakkerige zouttroep blijft liggen,
Als we straks kans krijgen om in de haven te kunnen komen liggen kunnen we na het bunkeren van water ook meteen de boot afspoelen en met de hogere druk hier in Denemarken is dat ook zomaar gebeurt.
Ondertussen loopt de klok verder en is het nu bijna twaalf uur dus hang ik koffiewater over.
Onder het koffiedrinken oppert Aafke dat we misschien naar de nu vrije moorring zouden kunnen verhuizen, want dan zijn we wat dichter bij het strand en kunnen we wellicht met onze bijboot naar de wal roeien, ik vind het een prima plan en ga direct na de koffie beginnen met het ophalen van het anker.
Omdat er nogal wat deining staat vanuit het Zuiden en de wind ook wat is toegenomen, krijg ik het zwaar voor mijn kiezen met de 50 meter ketting, en vooral het laatste stukje is pittig, maar nu schakel ik de ankerlier in en die werkt de laatste 10 m naar boven.
Ondertussen heeft Aafke de moorringlijn die we altijd gebruiken tevoorschijn gehaald en even later varen we richting moorring.
Het blijft altijd weer moeilijk om de lijn door de ring te krijgen en ook om de moorring zo aan te varen dat Aafke hem beet kan pakken om de haak er aan te bevestigen. Als ik achter het roer sta dan kan ik niet meer de laatste paar meters zien waar die mooring zich bevind, en Aafke kan ik vanaf het punt waar zij staat met de motor aan niet goed verstaan, en dus blijft dat altijd een gok.
Maar gelukkig weet ze de haak door het oog te wurmen, en weer op de lijn te haken en dan de bajonetsluiting weer vast te draaien, nu de lijn nog wat inkorten en dan zitten we vast aan de moorring.
Het is nu bijna twee uur en tijd voor een broodje en dus gaan we even pauzeren, ik zeg tegen Aafke dat ik misschien wel met de stuurautomaat aan de gang wil, want dat zou handig zijn voor onze terugtocht naar Nederland en we doen vanmiddag toch verder niets, nou dat vind ze maar niks want ze wil graag met het bijbootje naar de wal, ik zeg dat ze dat wel kan vergeten want het huppelt hier nogal wat met die deining uit het zuiden en het is al een hele onderneming om in het bootje te komen en de motor erop te zetten is ook tricky.
Ik zeg waarom gaan we niet naar de haven toe, maar dat wil ze niet met al die was aan en onder de giek. Nou ja dan weet ik het ook niet meer en bovendien zijn er ook twee vrij grote zeiljachten naar binnen gevaren dus weten we niet of er wel plek is om aan te meren.
Ik zeg bel even met de Oudje’s dat die even gaan kijken of er nog een plekje vrij is ergens, dus gaat ze bellen eerst Marina, maar die neemt niet op en dan John, en die krijgt ze aan de lijn, na het probleem te hebben uitgelegd, gaat die eens even de steiger op en zegt even later dat er wel plek is helemaal voor in de haven, en dus ga ik direct onze nieuwe moorring haak activeren door er een lijn aan te knopen en er mee naar voren te lopen.
Om de haak eraan te krijgen moet ik nog wel wat lijn naar binnen halen, maar dan kan ik er eindelijk bij, en trek de lijn met haak flink aan, en daarna kan de andere lijn die dus nu niet meer onder spanning staat er met de pikhaak er weer afhalen.
Na wat gewurm met de pikhaak kunnen we de lijn aantrekken en eraf halen. 
Zo nu kunnen we gemakkelijk weer loskomen met onze nieuwe verbinding, ik vaar langzaam naar voren en dan kan Aafke de haak uit het oog van de moorring halen en  zijn we vrij om naar de haven toe te varen.



Aafke gaat snel de stootwillen ophangen en de lijnen klaarleggen om aan te meren en John staat al klaar om ze aan te nemen, even later liggen we vast aan de langssteiger en dan kunnen we ook gelijk even water tanken en de boot afspoelen met zoet water.
We gaan maar gelijk aan de slag, en ik maak alvast de vulopeningen open en dan blijkt opeens dat de aanwezige slang hier aan de steiger te kort is en dus organiseert John er eentje van verderop, en dan hebben we genoeg lengte om bij alle drie de vuldoppen te komen.
Het vullen gaat erg snel hier want er staat aanmerkelijk meer druk op dan bij ons in Holland, en dus kan ik al snel even de boot afspoelen met leidingwater.
Ondertussen zijn ook de andere Oudje’s gearriveerd en zitten mooi wat fruit te eten bij de picknickbank die hier aan het eind van de steiger staat, en ook ik ga er even bij zitten om een appeltje mee te eten.
Aafke gaat nog even mee naar de speeltuin, en ik ga de pomp en het aggregaat droogmaken en weer op hun plek bergen onder de vloer en onder de tafel.



Om halfzeven is ze weer terug en zegt dat ze pannenkoeken gaat bakken voor ons en de Oudje’s en ik word verzocht om voor de nodige stroom te zorgen, dus ga ik dat even regelen, tot mijn verbazing is de kabel van mijn haspel lang genoeg deze keer, want meestal heb ik net iets te kort en moet er alsnog een kabel bij aan.
Marina belt na enige tijd later of ze al deze kant uit kunnen komen en dat kan want Aafke heeft de pannenkoeken al voor de helft klaar,en dus ga ik de tafel alvast klaarmaken zodat we straks gelijk kunnen aanvallen op de stapel pannenkoeken die er zijn.



Ook krijgen we nog soep vooraf en dat valt ook erg in de smaak blijkt later, als we met ons zevenen aan tafel zitten, erg gezellig weer eens zo met elkaar.
Om kwart over acht taaien de Oudje’s weer af naar hun Camper en Novah mag vannacht bij ons overnachten, wat Silvan ook graag wil, maar die mag later weer.
Aafke en ik gaan nu eerst maar even afwassen want met zoveel gasten is er ook veel vaat dat weer schoon moet.
Ondertussen is Novah nadat ze haar spulletje’s uit de Camper heeft opgehaald, ook weer aan boord en Aafke leest haar nog wat voor en dan gaat die ook slapen, ik kijk nog even buiten en er komt net een jacht de haven binnen lopen en die heeft zeker voorin een plek gereserveerd want hij racet ons voorbij dat het niet mooi meer is, ik neem nog wat foto’s, en zie dat er nog twee jachten deze kant op komen, nou het zal mij benieuwen of ze nog een plekje kunnen vinden, bij ons kan er ook nog wel eentje naast, dus maar even afwachten.



Al met al een redelijk mooie dag, en de temperatuur is nu ook weer een beetje hoger dan het steeds was, wie weet krijgen we nog een aantal dagen met wat zonneschijn en kunnen we ook nog een keertje op de fiets een rondje maken.
Het ligt in de bedoeling om naar Rodköbing te gaan, maar morgen word het een regenachtige dag dus vermoedelijk blijven we hier nog even, ook Bagenkop op langeland staat nog op het programma.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten