pageviews

zaterdag 5 augustus 2023

04-08-2023 drie nachten in Bogense Rozenfestival.

Gistermorgen werden we wakker, en na buiten te hebben gekeken bleek het dat we opeens wel 50 cm omlaag waren gezakt en dat niet al onze fenders nog goed hingen, en ons bijboot zat onder de balken van de steiger.
Gelukkig zat het bootje nog niet klem en konden we hem met niet al teveel moeite er onderuit trekken, maar als we dat niet op tijd hadden gedaan dan hadden we hem helemaal vol water moeten vullen om hem er weer onder vandaan te krijgen.
Ook veranderen we de fenders en stoppen we er nog wat meer tussen boot en steigerbalken.
Even later wil onze achterliggende buurman vertrekken, maar we liggen hier nu aan lagerwal vanwege een andere windrichting, en hij mag dan wel een boegschroef hebben maar het lukt hem niet om meer dan een meter van de steiger te af komen, en dus pak ik mijn pikhaak en loop naar hem toe om hem een duwtje te geven, door de haak in zijn voetrail te steken kan ik het schip”ook een Janneau” met weinig moeite van de kant te duwen terwijl hij vooruit vaart, en nu gaat hij mooi langs onze boot waar Aafke klaar staat met een fender om hun boot eventueel vrij van ons te houden.
We krijgen een dikke duim van de Denen en dan varen ze de haven uit.
Aafke zegt tegen mij, kunnen wij niet beter op die plek gaan liggen want daar zitten verticale planken aan de zijkant van de steiger, en ik zeg dat is een strak plan en we gaan het ook gelijk doen, want stel je voor dat er zometeen een jacht binnenkomt en dat plekje inpikt dat zou niet leuk zijn.
Aafke neemt de achterlijn, en Silvan zorgt ervoor dat de voorlijn om een andere paal komt, ik neem de spring voor mijn rekening en we laten ons mooi er naar toe drijven en dat gaat als de brandweer.
Dit is een stuk beter want nu hoeven we geen er rekening meer mee te houden dat de fenders niet meer op de goede plek zitten als de boot op en neer gaat met het getij en ook ons bootje komt zo niet meer onder de steiger terecht.
Vanwege de lagerwalsituatie en de toegenomen wind brengen we de fenders die aan de andere kant van de boot hangen er nog maar even bij tussen wal en schip en zetten ze vast aan de voetrail i.p.v. aan de railing, ook hangen we de diksten horizontaal.



Even later krijgen we een appje van John en Marina, of wij mee willen de stad in, maar Silvan is al druk bezig met het proberen te vangen van krabben en is er niet weg te slaan en dus blijven we mooi op de boot.
De hele verdere middag blijft hij bezig, en op een gegeven moment krijgt hij er een vriendinnetje bij met haar vader die inplaats van een stukje ham dat Silvan gebruikt als aas, mosselen heeft gezocht die aan de grote stenen zitten hier in de haven, hij vangt er de een na de andere krab mee, en Silvan gaat nu ook met Aafke op jacht naar mosselen en komt even later er alweer aan met een emmertje met van die schelpdieren en nu zal het hewen, en inderdaad dit vangt beter dan met ham.






Ondertussen is het weer tijd voor een jeweetwel, maar ik moet ook nog even een sticker kopen voor het havengeld bij de automaat en dat kost me bijna een halfuur lopen, en ik doe het liever nu dan nadat ik een halve liter bier in het krop heb, dus stap ik met flink de pas erin richting havenkantoor, en doe er deze keer 25 minuten over.
We eten hierdoor laat, en hij komt ook veel te laat te kooi, maar dat moet kunnen in de vakantie vinden we.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten