pageviews

maandag 21 augustus 2023

19-08-2023 Van Cuxhafen naar Norderney.

Vanmorgen liep om vijf uur de wekker af, en ik ga direct eruit om te kijken of er van de Nederlanders die hier liggen al iemand klaar is om uit te varen, maar helaas zie ik er maar één die ook net als ik sta te kijken, en dat is de schipper van hetCrownest die hier al langer ligt en waarschijnlijk wel graag weg wil.
Ik zeg tegen Aafke kom we gaan eruit, en dan eerst maar even ontbijten, en dan zien we wel of er schepen gaan vertrekken en zon niet dan blijven wij hier ook nog maar een dag.
Tijdens het ontbijt varen er toch twee schepen achter ons langs, en ook de Crownest vertrekt achteruitvarend zijn box, maar even later zien we hem weer terugkomen, en we denken dat die zich weer hebben bedacht, maar nee hoor, de schipperse is nog druk bezig met opruimen van lijnen en stootwillen, en even later komen ze weer langsvaren en zijn inmiddels ook voor in de haven gedraaid en varen nu vooruit bij ons langs en na het hijssen van hun grootzeil varen ze de haven uit.
Wij maken ons ontbijt af, en gaan ook snel aan de slag om er achteraan te gaan, maar het word uiteindelijk 06:06 dat we de haven verlaten, zonder ons grootzeil te hebben gehesen want dat zit alleen de Genua in de weg wat de wind betreft.
Na alles opgeruimd te hebben, rollen we de Genua af en zeilen dan met 5,5 knopen richting Elbemonding.
Al snel neemt onze snelheid toe en dat gaat met tussenpozen tot we de snelheid hebben bereikt van 10,6 mijl en beter gaat het niet worden, maar we schieten lekker bij de groene tonnen langs.



Eerst dacht ik nog waar gaan die GPS tonnen naar toe, Maar ik realiseer mij dat het alleen maar lijkt of ze varen en dat wij stilliggen, het is net alsof je in een stilstaande trein zit die de trein naast zich ziet wegrijden, en waarvan het net lijkt of jezelf aan het rijden bent.
Om negen uur zijn we de Elbemonding ton gepasseerd en nu is er ruimte en gelegenheid om ons grootzeil bij te gaan zetten, maar eerst moet het reef wat ik er eergisteren al in had gezet eruit, en dus ga ik naar de mast om de leuvers weer in de mastgleuf te doen van het eerste rif.
Hoe ik het ook probeer, ik krijg die laatste leuver er met geen mogelijkheid in, het is millimeterwerk maar het lukt mij niet dus eerst maar even wat bijkomen van de inspanning in de Kuip.
Eenmaal in de Kuip ga ik eens even na wat de oorzaak hiervan kan zijn, maar ik ben blijkbaar nog niet goed wakker, want de oorzaak zit hem na enig nadenken in de onderlijkstrekker die ik vergeten heb los te zetten en dus haal ik daar de spanning vanaf.
Na weer bij de mast gekomen te zijn, lukt het mij nu zomaar om die laatste leuver er weer in te friemelen, nu eerst de motor aan want we moeten even in de wind op.
Ook moet de Genua even worden opgerold want anders gaat die dusdanig tekeer dat de boel kapot kan gaan, en dus doen we dat maar even eerst.
en pas daarna kunnen we beginnen met het hijssen van het zeil, nadat ik de reefknuttels heb losgemaakt, kan Aafke de boot in de wind opdraaien en begin ik als we daar dan aan toe zijn het zeil te hijssen en dat gaat goed tot ik opeens niet verder meer kan, Aafke roept er zit een knoop voor de reeflijn en dus moet ik na eerst de val te hebben belegd vlug terug naar de Kuip om dat te klaren.
Het was maar een kleinigheid om dat te doen, maar op een hobbelend schip, moet je wel even heen en weer van mast naar Kuip en weer terug en dat valt niet altijd mee.
Aafke laat nadat ik de laatste halve meter zeil ook omhoog heb gehesen, en strak heb doorgezet en belegen, de boot afvallen en zo zeilen we bijna na een halfuur te hebben om geklooid richting eilanden waarvan er nogal wat gaan komen voor we het Westgat in kunnen zeilen.
We hebben nog steeds wat stroom mee, maar dat zal wel niet lang meer duren, en inderdaad even later geeft het log meer aan dan de gps over de grond, maar we zeilen tenminste.
Als we dan wat verder die kant op zijn valt de wind eerst even weg naar 5-6 knopen, maar dan komt ie toch weer terug en het gaat zelfs nog wat meer waaien dan de berichten waren, dus profiteren we daar nog mooi even van.
De windrichting gaat ook wat anders worden en gaat heel langzaam ruimen naar het zuiden, nou dat past ons wel want dan word het voor ons halve wind en dat betekent meer snelheid.
Het blijft een hele tijd zo doorgaan, maar wanneer we de Weser vaargeulen zijn gepasseerd gaat hij nog verder ruimen, en we varen nog wel de goede kant op maar daar komt straks een keer een eind aan als hij helemaal west gaat worden.
Vlak voordat we de laatste geul bijna uit zijn komt er een heel groot containerschip onze kant op gelukkig zijn we bijna uit zijn vaargeul en het blijkt het grootste containerschip van de wereld te zijn 399 meter lang en 60 meter breed




Het kleine zwarte pijltje zijn wijzelf op de plotter.
We zijn dit monstrueuze schip wel eens eerder tegengekomen ik meen dat er 4500 container in en op zitten want zo’n ding heeft net zoveel onder als boven de waterlijn.en hard gaan ze ook soms wel 20 knopen en dat is zo’n slordige 36 km per uur, en ze zijn bij je voordat je het weet.
Wanneer we 10 mijl verder zijn krijgen we opeens een windsprong van zo’n 50 graden naar het westen toe en dus passen we onze koers aan  maar nu is onze 
V M G  (Velocity made good ) een stuk minder en varen we richting verkeersscheidingstelsel en word het kruisen tegen de wind in.
Na wat gereken lijkt het mij beter om over de andere boeg eerst een slag naar de wal te maken, en na het overstag gaan, varen we nu een koers van 180 graden naar de wal toe.
Een kwartier later krijgen we opeens een harde wind van 26 knopen over ons heen, en dat vraagt om actie en dus gaan we eerst maar even de helft van de Genua wegdraaien, maar met deze wind is dat geen senicure, en Aafke draait nadat ze de fokrollijn op de deklier heeft gezet langzaam de Genua in, die ik stukje bij stukje met de schoot laat vieren, als we dat hebben gedaan gaat het een stuk beter, maar als dit zo blijft dan word onze bestemming Norderney en dus probeer ik een koers te varen die daar naar toe loopt.



Dat lukt niet en dan word het motorsailen, en dus rollen we de Genua helemaal weg waarbij Aafke weer haar spierballen kan trainen, en dat lukt allemaal prima.
Ik had de motor al gestart, en nu kunnen we wel een koers sturen naar het begin van de geul naar Norderney het Dovetief genaamd.
De verheid is echter 10 mijl naar de verkenner, maar die kunnen we wel vermijden en we mikken op de tweede rode ton van het zeegat.
Op de plotter heb ik al die tonnen er als waypoint laatst ingezet, en ik hoop dat er niets is veranderd want op zicht alleen varen hier is gezien de omstandigheden niet zo goed het is de hele dag al erg heiig dus wanneer we op een paar mijl er vandaan zijn vraag ik Aafke om mijn telefoon even te pakken want daar staan de nieuwste updates op van de kaartapp Saillor van Wartsüla een Pools

Na even er naar te hebben gekeken ziet het er zo te zien nog hetzelfde uit, en dus gaat het ons wel lukken om er goed doorheen te komen dus gewoon doorgaan.
Het jacht de Louise voer steeds met ons op maar dan dichter bij de kust maar ligt nu 1,5 mijl voor ons en die denkt dat hij zo dicht bij de kust kan varen, maar met onze diepgang ga ik daar maar niet achteraan, en volg dus mijn eigen plan.
Het motorsailen gaat prima en we lopen gemiddeld 6 knopen over de grond, desalniettemin duurt het erg lang voordat we bij de haven aankomen, en onderweg moeten we ook nog even in de wind op om het zeil te laten zakken en op te doeken, en dat gaat gelukkig zoals we het graag willen.
Dan word het weer een kwestie van een plek zoeken in deze ondiepe haven want de zooldiepte is bij llws (laag laag water spring) 1.7 mtr, maar er is denk ik wel een opwaaiing van 60 cm dus dat moet net kunnen.
Bij de lange steiger aangekomen zien we dat er geen box meer vrij is, en achter in de haven is het niet diep genoeg voor onze 2.2 m diepgang, maar aan de kop van de steiger ligt een Ovni zeiljacht en dat is een kielmidzwaardjacht gebouwd in Frankrijk van onze lengte en de schipper staat net op het dek en ik vraag of we bij hem langszij mogen, en hij knikt van ja, en dus laat ik de boot langzaam naar hem toe deinzen en even later liggen we vast en zijn we toe aan een borrel.
Het was al met al weer een lange dag vanaf zeg maar 06:00 uur tot nu en dat is 19:00 uur, in totaal dus 13 uur gevaren en 65 mijl verheid overwonnen, gem 5 kn




Geen opmerkingen:

Een reactie posten