pageviews

zaterdag 12 augustus 2023

12-08-2023 Lundeborg broeierig weer met regen.

Vanmorgen ben ik de laatste die uit bed klautert, maar ik kon vannacht de slaap slecht vinden, en dus ligt het dan s’morgens nog wel even lekker.
Wanneer de Dames de tafel dan gereed hebben spring ik er snel uit, en jaag Novah uit mijn vaste plek bij de tafel weg, die ze stiekum had gesnaaid.
Het ontbijt gaat er weer in als koek, en is dan ook in no time weer verleden tijd geworden, en nu denk ik erover om vandaag maar een poging te wagen met het weer in orde maken van de stuurautomaat.
Eenmaal buiten lijkt het me toch geen goed idee want de lucht is grijs van water, en het voelt erg broeierig aan, en dus gaan we eerst maar eens kijken hoe het met de jeugd gaat, want die zijn alweer druk aan het krabben vangen.
Aafke gaat alvast die kant op, en ik ga er straks ook naar toe.
Als ik daar dan aankom na een tijdje, hebben ze al heel wat krabben opgevist en ook wat grote garnalen maar ik zie ze nog geen maaltje bijelkaar vangen waar we één garnalencocktail van kunnen maken, en ik ga eens even kijken hier op de haven of er nog ergens boeken te koop zijn, maar kom er al snel achter dat die er niet zijn.
Wel kom ik in één van de oude gebouwtje’s een tweedehands winkeltje tegen en loop daar even naar binnen, misschien dat daar nog een leuk boek is te vinden, maar helaas, wel hebben ze leuke dingen te koop en ook veel kleding maar dat heeft niet mijn interesse. Er ligt ook een mooie speelgoed motorjacht met A B 
maar volgens mij werk dat niet meer en dus heeft Silvan daar niets aan, en ik neem mij voor om het maar niet te noemen, want anders is hij weer helemaal over de rooie en dat moet maar niet.
Het weer is opeens helemaal opgeklaard, maar het is wel erg drukkend, maar ik ga toch maar beginnen met operatie stuurautomaat en loop snel richting boot, doe een oude werkbroek en overhemd aan en zoek al het gereedschap dat ik nodig heb voor dit klusje bijelkaar om naar de stuurstand brengen.



Eerst haal ik het kompas en de kompasketel eraf, en dan kan ik bij de vier bouten waarmee het hele zaakje zoals ronde tafel, plotter e.d. mee vastzit aan de stuurstand.
Nadat alle bouten los zijn kan ik alles in éėn keer omhoog brengen en wat naar voren toe verplaatsen zodat ik de as waarop het kettingwiel zit los kan nemen zodat ik de stuurautomaat er af kan krijgen.
Normaal haal je met een poelietrekker het stuurwiel van de as af, maar die zit zo vast dat het nu op de moeilijke manier moet, en dat heeft nogal wat voeten in aarde.
Om de as eruit te krijgen moet eerst het kettingwiel los en dan kan de as er uit worden getrokken, maar dat tandwiel zit vast met een borgbout en een inlegspie en die moeten eruit.
De ketting en het kettingwiel moeten me niet in de stuurstand vallen en om dat te voorkomen doe ik een stuk ijzerdraad van een mm of 3 door de ketting onder het tandwiel door, Aafke help mij hierbij want er mag niets verkeerd, want anders zijn de rapen gaar en hebben we er nog meer werk van om het weer voor elkaar te krijgen, dus doen we voorzichtig aan.
Het stuk ijzerdraad gaat gelukkig goed door de ketting heen, en terwijl Aafke die omhoog houd trek ik de as eruit en maken we het kettingwiel met de ketting tijdelijk vast aan de stuurstand.
Nu ik het stuurwiel compleet met as eruit heb, kan ik de stuurautomaat eraf halen en die uitelkaar nemen om de nieuwe getande riem te plaatsen.
De oude riem is bijna doormidden gebroken en zit nog met een paar draadje’s aan elkaar vast.
Ik controleer de rest van de mechanische delen van de stuurautomaat en kan verder geen kapotte delen ontdekken en dus monteer ik de nieuwe riem en zet de automaat weer vast aan het stuurwiel.



Nu kunnen we weer beginnen met het terugplaatsen van het stuurwiel, en met enige moeite lukt het om het kettingwiel met de ketting weer om de as te krijgen.
De inlegspie er weer in, de borgbout weer vast en dan ga ik het verder weer afmonteren, net als ik daar mee bezig ben begint het te regenen, en dus hangt Aafke eerst maar even een paraplu boven het hele zaakje en doen we maar even een broodje met wat thee erbij.
Het is nu gelukkig niet broeierig meer en dat is wel lekker, maar het blijft regenen en zo nu en dan ook even flink. Na een halfuurtje word het bijna droog en ga ik onder de paraplu staan en ga ik verder met de montage van het kompas en de plotter.
Aafke wil nog graag even naar de Oudje’s want die waren wezen zwemmen en ze is benieuwd hoe dat is bevallen, want het water is slechts 15,5 graad en dat lijkt mij niet erg leuk om daar in om te spartelen.
Ze treft het niet, want ze is nog maar net die kant uit of het begint heel hard te regenen, en ook ik stop er maar weer even mee.
Als het weer wat overgaat in lichte regen ga ook ik weer verder met de laatste schroeven van de plotter erin te draaien, en als ik die dan vast heb ga ik eerst maar eens proberen of alles het weer doet.


Na op de aan uit knop van de plotter te hebben gedrukt gebeurt er niets, is dat even schrikken, dus schroef ik de boel weer los en kijk wat er aan de hand is, ik was bang dat er een kabel beschadigt was door het verplaatsen van de tafel naar voren, maar gelukkig blijkt de kabel gewoon los te hangen, en ik dacht echt dat ik hem erop had geschroefd, het is namelijk niet gemakkelijk om die er weer op te schroeven, want de kabel is dusdanig kort dat ik er eigenlijk niet met mijn beide handen bijkan, en je kan het ook niet zien.
Dus ga ik nog maar een keer goed mijn best doen, en nu ben ik er van overtuigd dat hij er goed op zit, en ik ga gelijk checken of het ding het doet, en ja hoor het is nu in orde en dus schroef ik nu met een gerust hart alle schroeven er weer in.
Aafke is ook weer terug, en dat komt mooi uit want ik ben toe aan een jeweetwel, en terwijl zij daar mee bezig is ruim ik het gereedschap op en dan gaan we nog lekker even buiten zitten, want het is helemaal niet koud. Het is wel heel erg vochtig en het zicht is slecht over zee.
De stuurautomaat hadden we tussentijds al gecontroleerd op goede werking, en die werkt weer met zijn nieuwe riem, nu nog de praktijk, en dat testen we als we morgen naar Rodkōbing op Langeland gaan.

Hieronder nog een paar foto’s die Aafke gemaakt heeft in de speeltuin, nergens vind je zulke mooie paarden waar je echt mooi op kan zitten, je zou er zelf zo een paar kunnen maken volgens mij is dat niet zo moeilijk, ik zelf heb de ruimte en het goede gereedschap er niet voor maar anders zou ik het kunnen doen.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten