pageviews

maandag 21 augustus 2023

20-08-2023 Van Norderney naar Borkum.

Vanmorgen stond om 7:00 uur de geit al te mekkeren, en dus heb ik die eerst maar eens even verzet, en tegelijk even een blik naar buiten geworpen, en dat lijkt volgens mij voor vandaag wel goed. 
Dan kruip ik weer lekker achter Bornholm, en dus knorren we nog even door tot we om halfnegen weer wakker worden en gaan we er ook gelijk maar uit.
Onze buurman van de Naiga een Ovni wil graag om een uur of één weg naar Nordeich aan de vaste wal en ook de motorboot waar hij weer tegen aanligt wil die kant ook op.en dus hebben wij ook maar besloten om naar Borkum toe te gaan, want Lauwersoog is nog net even te ver om bij daglicht te halen en dan werkt onze wind set niet meer want de batterijen zijn aan vervanging toe, of misschien laadt het zonnepaneel tja niet meer goed op doordat die smerig is, om daar achter te komen moet ik naar de top van de mast en dat doen we wel weer even als we thuis zijn.
Eerst ga ik maar even naar de nieuwe havenmeester, want de andere is met pensioen gegaan dus ben ik benieuwd wie er nu achter het bureau zit.
Om van boord op de steiger te komen is nog een hele klauterpartij want over de Ovni is geen probleem, maar de twee strijkijzers waar hij tegen aan ligt wel en van de laatste maak ik een sprong van een meter naar beneden en hoe ik er straks weer op moet komen weet ik nog niet, op de lange betonnen drijvende steiger zie ik nog verscheidene Nederlandse boten liggen, maar niet een bekende erbij.
Aangekomen bij het havenkantoor dat op de eerste verdieping zit, is er nog een klant voor mij dus wacht ik even mijn beurt af, wanneer die vertrekt loop ik naar binnen en hij vraagt naar de naam van de boot en ik zeg Marilena, hij vraagt of ik het wil spellen en dan typt hij het in met het toetsenbord in de computer en zegt Herr Hiemstra waarop ik zeg ja dat is correct. 
Hij zegt dat word dan 28 euro voor een nacht, en hij vraagt of wij blijven liggen of weggaan ik antwoord dat we vanmiddag om één uur vertrekken en dat we door het Dovetief gaan omdat ik de schluchter niet vertrouw om er met 2.20 m doorheen te gaan, waarop hij zegt, dat 2.20 zeker geen goed idee is en ik vraag om hoe laat ik het beste kan vertrekken vanwege mijn diepgang, en hij zegt 2 uur voor hoogwater kan al wel, waarop ik antwoord dat ik één uur voor hoogwater er naar toe vaar. Nou zegt hij dan komt het zeker goed. Ik wens hem nog een goede dag en ga weer de trap af naar beneden, en kijk nog even rond in de hal, en ga dan terug naar onze boot.
Daar aangekomen ga ik maar niet weer over hun voordekken, want dan moet ik een meter omhoog zien te komen, maar loop via de zwemplateaus naar de Ovni toe, en dan via het gangboord bij hem over het voordek naar onze boot.
Dan gaan we eerst maar even een bakje doen, en de olie van de motor even controleren, en die staat mooi op peil en ook vul ik koelvloeistof even bij want dat niveau is te laag, en zo zijn we er weer helemaal klaar voor.
Om één uur is het zover, en ook de buurman is klaar voor vertrek dus wensen we elkaar goede vaart toe, en dan maken we de lijnen los en varen de haven uit.
Als we dan op ongeveer dezelfde plek zijn waar we het zeil naar beneden deden gistermiddag, gaan we het nu hijssen, en wanneer ik bij de mast sta kom ik erachter dat het val nog aan de top hoek moet van het grootzeil, en dat zit nog vast achter aan de giek, dus snel naar achteren, en met moeite de sluiting open gekregen loop ik weer naar voren en maak het val vast, dan in de wind op, de bandjes los waar het zeil mee vastzit op de giek, waarna ik het zaakje omhoog trek tot ik denk dat het voorlijk strak genoeg zit. Aafke laat de boot weer wegvallen over stuurboord en zo koersen we het Dovetief in.
Het omvaren kost ons denk ik minimaal een uur tijd vergeleken met vertrek door de schluchter, maar beter dit dan de geul langs te bonken, met grote kans op schade en misschien wel verlies van het schip.



Er staat niet genoeg wind om echt te zeilen, en we willen graag nog voor het donker word op Borkum zijn, en dus gaan we moterzeilen, daardoor kunnen we toch een redelijke koers varen naar het riftgat, dat ongeveer 31 mijl is vanuit de haven van Norderney, en daarna is het nog 11 mijl naar de Burkana jachthaven.
Als we nog vijf mijl van de geldzakplaat zijn zien we het cruiseschip de Romantica varen in de Westerems op weg naar Noorwegen toe, ze heeft de sokken er flink in en loopt 21 knopen over de grond oftewel 40 km per uur en is morgenvroeg vermoedelijk om 04:00 uur wel in Norway.
Het blijft bij motersailen tot aan de riftgat boeien en als we dan de Genua erbij trekken komen we er achter dat er nu nog steeds te weinig wind staat om bij daglicht de haven te bereiken en dus draaien we de Genua maar weer weg en motersailen we maar weer verder.



Onderweg zien we de zon in zee zakken bij een wolkenloze hemel en dus moeten de navigatielichten en het stoom licht aan.
Ook komt er opeens een fel licht aan dat we eerst niet kunnen plaatsen, maar achteraf blijkt het dus een helicopter te zijn met een enorm zoeklicht aan.



Dan zijn we ook al bij de Fisherbalje en varen we er toch nog bij donker in met zijn onverlichte tonnen, en moest Aafke voorop staan om ze mij aan te wijzen.
Om klokslag 10 uur maken we vast aan een setje schepen, waarop we krijgen medegedeeld dat er een paar om vijf uur vannacht gaan vertrekken, nou zeg ik dat komt dan mooi uit, want dan komen wij net terug uit de kroeg en kunnen we jullie helpen en nazwaaien.
Nou dat viel denk ik niet lekker, en dus zeg ik mensen maak je over ons geen zorgen, want wij zijn wel paraat wanneer jullie willen vertrekken om vijf uur.
Er word nog wat gemompeld maar daarna gaat iedereen weer naar z’n nest en zien we morgenvroeg wel weer.
Wij maken schoon schip, en drinken nog eentje op de behouden vaart, eten er nog een droge worst bij op, en dan vinden we het welletjes en gaan we te kooi na de wekker op 04:45 te hebben gezet.
Dit was weer een beetje een tegenvaller in die zin dat er te weinig wind was om een redelijke snelheid te halen, en ook de hele reis weer de bromtol aan daar word je ook niet echt vrolijk van, maar we zijn weer een stap dichter bij huis gekomen, en morgen, dus dinsdag gaan wij om 05:30 vertrekken naar Lauwersoog volgen mijn windyapp komt er tegen die tijd wat wind met kracht 12 tot 17 knopen uit het zuidwesten en dan kunnen we hopenlijk het voor een groot deel zeilend afleggen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten