pageviews

dinsdag 15 augustus 2023

14-08-2023 Van Rudkøbing naar Bagenkop

Gisteravond laat nog afgesproken om de twee laatste dagen in Bogenkop door te brengen, en dus zijn wij voor ons doen al vroeg uit de veren, en om kwart over negen, varen we weg van onze drijvende privésteiger en we merken al snel, dat het met de wind drie keer niks is, want het kleine kleine beetje wind wat er staat komt ook nog eens uit het zuiden en dat is dus tot voorbij het eilandje Stynø pal tegen.
Als we dan bij die Kardinale ton zijn aangeland, is het wel halve wind tot aan Marstal toe, maar wat voor wind, praktisch niks dus we brommeren gewoon door.
Ik heb nog altijd hoop, dat we wanneer we Marstal voorbij zijn en een koers kunnen varen van 140 graden, dat we dat stuk zeilend af kunnen leggen, maar daar aangekomen blijkt de wind nog steeds 0,0 te zijn en de enige wind die er staat is onze vaarwind, en dus varen we maar gewoon verder.
Bij de haven aangekomen nemen we contact op met  J & M en die blijken nog onderweg te zijn en kunnen ons dus geen tip geven waar we het beste kunnen liggen met de boot, dus zoeken we zelf een plek.
Al snel zien we een plek langs de kade die vrij is en Aafke en ik hebben alles al klaargelegd van te voren en we liggen dan ook in no time voor de wal.
Tijdens het aanmeren ziet Aafke dat ook J & M ondertussen zijn gearriveerd, en zij gaat er meteen maar even naartoe om te kijken waar die een plek hebben gevonden met hun Camper.


Blakte  en dan doe je een code zero op, maar dat geeft ook maar 1.5 mijl snelheid. Dez kwamen we tegen tussen Marstal en Bagenkop.

Het is nu kwart voor Één en we hebben er dus drie en een halfuur over gedaan, ook hebben we onderweg de stuurautomaat getest en dat is weer als vanouds en dat is toch wel erg handig zo nu en dan, vooral wanneer je een lang eind op de motor moet varen, en wanneer het gaat regenen want de bediening zit onder onze vaste buiskap en dus kan ik een beetje bijsturen als dat nodig is zonder in de regen te hoeven staan kluimeren
In de tussentijd ga ik eventjes kijken hoe het met onze dieselvoorraad is, en er blijkt nog 20 ltr in de tank te zitten, en dus ga ik onze Yerriecans tevoorschijn halen die al sinds vorig jaar in de bakboord bakskist zitten en ga die legen in onze dieselolietank.
Ondertussen is Aafke ook weer aan boord en kan ze mij mooi even daarbij assisteren.
Na 40 ltr in de tank te hebben gegoten, ga ik de lege cans vullen bij de hier aanwezige dieseloliepomp, waar je alleen voor vaste bedragen kunt tanken.
Je hebt de keus tussen 100, 200, 300, 500 en 600 kronen, dus moet ik even snel gaan rekenen wat ik dan moet hebben.
Ik los het anders op want dat gereken van kr naar euro’s en met een literprijs van 13,6 kr per liter word niks voor mijn halfverweekte hersenen.
En dus kies ik voor 100 kr en kijk dan hoeveel ltr dat is, nou dat is dus 7,35 ltr en dat keer 5 is 36,76 ltr en dus tank ik nog eens 300 en nog eens voor 100 kronen.
Het is wel vreemd dat je niet kunt kiezen voor 400 kr, maar ik kan niks bedenken waarom dat zo is.
Aafke helpt mij met ons boodschappenkarretje waar twee cans op kunnen, en ik loop met de andere beide cans naar de boot en berg die weer in de bakskist.
Jullie zullen wel denken waarom gooit hij die Cans niet gelijk leeg in de tank, nou als we de kans krijgen om nog naar Helgoland te zeilen dan tanken we daar accijnsvrije diesel voor 1 euro per liter bij Rickmers i.p.v hier voor € 1,85 per liter.
Met de honderd liter die ik nu in totaal heb zou ik vanaf hier naar Lauwersoog kunnen varen geheel op de motor en dan houd ik nog 10 liter over in reserve.
Dus die gok durf ik wel te nemen, want de kans dat ik alles zou moeten moteren is erg klein.
Na de tankperikelen, moet ik nog even met mijn hobby aan de gang en dat is met de kitspuit weer even een aantal dingen weer opnieuw afkitten die ik heb moeten verwijderen i.v.m de reparatie van de stuurautomaat, want dat kon van de week niet in Luneborg omdat het regende en nu is het weer allemaal droog.
Net als bij alle dingen op een boot kan ik er ook deze keer weer slecht bij en dus neemt het nogal veel tijd in beslag maar ik speel het weer klaar.
Dan is het eindelijk tijd voor een plezieriger bezigheid, namelijk het achteroverslaan van een halve liter jeweetwel en die valt er weer goed in.



Dan word het tijd om ons naar de BBQ te begeven die hier op het haventerrein kan plaatsvinden in overdekte gelegenheden met tuinbanken en barbeques erbij het enigste wat je mee moet brengen is houtskool, briketten, aanmaakblokje’s en natuurlijk vlees en sausen en nog veel meer zaken.
Het aansteken laat ik aan Aafke en John over want die zijn deskundigen op dat gebied, het gaat niet helemaal goed want de oude rotzooi die er nog inzat gaat door het aansteken erg roken, en dat is helaas onomkeerbaar dus lijkt het wel een visrokerij hier.



Gelukkig gaat het na een tijdje over en dan is het genieten van saté, wurst, carbonade’s en spareribs met rundvleessalade en eigen door Aafke gemaakte slasalade.
En ook een biertje en\ of frisdrank er bij om het allemaal weg te spoelen.
Alle vijf BBQeus zijn bezet en wij kwamen als eersten, en gaan als laatsten weer weg, nadat we alles netjes opgeruimd hebben.
Opeens horen we muziek klinken in de haven, en het blijkt een Saxophone en een Gitaar te zijn die we horen vanaf één van de zeiljachten die daar liggen, als ze stoppen klink er applaus, en is het dus wachten op meer, en ja hoor er komen nog veel bekende nummers achteraan en na ongeveer een uur stoppen ze ermee.



Nu gaan we nog even met de kinderen te krabbenvangen en dat is vlakbij de plaats waar wij liggen, er is daar ook een krabbenracebaan, zelfs twee naast-elkaar-in een overdekte boot waar je ook met regenachtig weer krabben kunt vangen met je hengel door het raamkozijn als je dat wilt.
Silvan zijn krab word weer gevangen door een ander jochie dat zijn netje aan het eind van de racebaan eronder houd en dus kunnen ze nog een keer dezelfde krab gebruiken, en Silvan word daar erg boos om want dat wil hij niet, terwijl hij nota bene dezelfde streek uithaalde bij datzelfde Jochie.
Hij is moeilijk tot bedaren te krijgen, en dan is hij voor geen reden vatbaar.
Uiteindelijk taaien ze af richting Camper, maar later hoor ik dat hij de hele avond verder niet was te gebruiken.
Wij gaan nog even uitbuiken, om bij te komen en zijn van plan om niet laat naar kooi te gaan, maar ongemerkt is het toch weer laat geworden, morgen is onze laatste dag samen met de kinderen en kleinkinderen, en wij vertrekken woensdag zo vroeg mogelijk richting Kiel dat is vanaf hier exact 30 mijl en de wind zou volgens mijn Windy app West worden om en nabij de 10 knopen dus dat word hoog aan de wind morgen onze koers daar naar toe is 220 graden over de grond en dat moet net kunnen.
We moeten morgen nog wel even ons volgbootje weer vast op het dek zien te sjorren, dat is beter namelijk voor de snelheid, en er moet wat wind staan over het hele stuk naar Kiel toe.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten