zondag 6 augustus 2023

06-08-2023 Van Bogense naar Kerteminde.

Vandaag vertrekken we uit Bogense, want volgens mijn windy app komt er slecht weer aan met veel wind en ze spreken zelf over windstoten van 47 knopen en dat is best wel veel, en dus liggen we liever in Kerteminde dan hier in Bogense waar de westenwind vrij spel heeft in de haven en waar wij lagen was het  al helemaal lagerwal.
Na wassen, ontbijten, en de boot zeilklaar maken vertrekken we om kwart over negen uit de haven.
We hadden misschien wel eerder weggekunt maar het zeilklaar maken neemt ook veel tijd in beslag, het is niet losgooien en zeilen maar, er gaat nog veel aan vooraf en je wilt het liefst geen dingen vergeten want dat geeft altijd ellende of nu direct of onderweg.
Direct buiten de haven hijs ik het grootzeil en varen we richting het schiereiland Æbelœ wat op zo’n 6 mijl hiervandaan ligt en dat is erg hoog aan de wind en dus motersailen we dat stuk maar even, want anders neemt dat nogal veel tijd in beslag, en we willen wel een beetje op tijd in Kerteminde zijn.
Na het schiereilandje te hebben gerond rollen we de Genua af en kunnen we een koers van 90 graden op het kompas sturen die ons bijna naar Korshavn voert.
De ware koers echter is 80 graden over de grond en dus zullen we  na 15 mijl een slag moeten maken om de ondiepten boven Korshavn te omzeilen.
Gelukkig voor ons krimpt de wind een ietsje naar het noorden en word het beter bezeild, maar we redden het uiteindelijk toch net niet, want teveel knijpen haalt de snelheid uit het schip en dat willen we liever niet

Een koerskruiser onderweg.
Om 14:30 ronden we Korshavn en we zijn nu dik vijf uur onderweg en hebben 23 mijl afgelegd van de 38 mijl naar Kerteminde.
Na onze koers te hebben verlegd is het eigenlijk één lang stuk van 11 mijl tot aan Kertemindebocht.
Er zijn meerdere jachten op weg daarheen en we komen bijna allemaal tegelijk aan bij de bocht van Kerteminde, vanwaar het nog 4 mijl is naar de haven.

We hadden gelezen dat de haven hier veranderd was en dat de werkzaamheden nog niet zijn afgerond, en wanneer we de Genua hebben opgerold en het grootzeil hebben gestreken en snel hebben opgedoekt gaan we eens even kijken hoe de situatie er nu uit ziet, en of er nog wel een plekje vrij is aan de langssteiger.
Omdat we slecht weer verwachten willen we graag beschut liggen en dat lukt, er is nog een plek vrij aan de kade en ze zijn daar nog wel bezig met de bestrating en dergelijke maar er staan geen borden dat je hier niet aan mag meren, en dus gooien we de boot hier maar voor de kant.

We waren hier om vijf uur en om halfzes hadden we alles weer aan kant en schoon schip gemaakt en dan is het tijd voor een biertje met wat knagerij erbij.
Om halfzeven zitten we alweer aan de macaroni, en dat smaakt prima ware het niet dat Aafke de rooi wat kwijt was met de hoeveelheid groente, die nogal pittig was en dus moet er nagespoeld worden met extra bier.
Het toetje nemen we nadat we bij de havenmeester zijn kantoor zijn geweest, dus lopen we daar eerst maar even naar toe, dan kan de macaroni ook gelijk wat zakken.
Het havengeld is hier 200 kr en de stroom kost 40 kr. We besluiten om dan maar geen Duitse spring te nemen en i.p.d.de windgenerator maar weer in werking te zetten, dat scheelt weer € 5,50 .
Achter ons ligt een moody deksaloon 54 ft zeiljacht, een bak van een ding met twee stuurstanden en de benodigde apparatuur dubbel uitgevoerd.
Ach ja verschil moet er zijn, en ik ben blij dat ik niet met zo’n slagschip hoef te manoeuvreren, dan hoef je ook niet stervensbenauwd te zijn om er een kras op te
varen.

Hier ligt ie dan, hij is wel heel mooi, en er kwam een Chinees gezin vanaf met luxe schepnetje’s ze moesten zeker nog wat vangen voor hun avondmaaltje.
Ook kun je hier op de foto zien wat we aan regen mis zijn gelopen onderweg naar hier, we zijn blij dat we dat voor zijn gebleven.