dinsdag 8 augustus 2023

08-08-2023 Nog een dag in Kerteminde.

Het is alweer dinsdag 8 augustes en we hebben prima geslapen vannacht ondanks de harde wind en wat geschommel, de wind viel gelukkig mee, maar begint vanmiddag toch weer toe te nemen volgens windy.
Om een uur of halftwee gaan we even een wandeling door de haven maken, en net op het moment dat we er klaar voor zijn, begint het te regenen, en dus wachten we nog maar weer even tot de bui over is.
Het is nu bijna 2 uur en het is weer droog en zo te zien blijft het dat ook.
We lopen eerst maar even naar de Camper en daar aangekomen zitten die ook net op de sprong om even Kerteminde in te gaan en dus gaan wij eerst maar even een slag door de haven en gaan dan later ook even Kerteminde in.

Aan één van de 10 steigers ligt deze beauty, maar met wel een moderne mast met het zeil in de mast weggerold.
Deze haven is enorm groot en neemt ongeveer de helft van de baai in beslag, en dan is er ook nog een heel groot strand wat bijna net zo groot is als de haven, maar we zien er geen sterveling, en doet mij denken aan het liedje “aan het strand stil en verlaten” wel ligt er een eind verder een jacht voor anker op de ankerplaats, nou die zullen daar ook wel niet zo lekker gelegen hebben afgelopen nacht.

We hebben het hier nu wel gezien, en lopen richting het stadje, en komen even later weer in de Hoofdstraat terecht en vinden daar een winkel met gebruikt spul dus lopen we er maar even binnen, het is een vrij grote winkel en ik moet zeggen dat ze er heel erg leuke dingen hebben.
Ik kom er waarrempel een uit glas geblazen kip tegen die precies past bij de haan die ik al eens eerder op Baagø had gekocht een paar jaar terug, ook had ik ze wel op Baagö gezien deze keer toen we er waren, maar ik vond ze wat aan de prijzige kant 175 kr, en deze kost slechts 40 kr dus neem ik die maar even mee.

Aafke denkt dat er voor de Fam; Oud misschien ook nog wel wat te sneupen is en belt even met Marina en vraagt of ze al in deze winkel zijn geweest, en dat is negatief.
Aafke vind nog een broche voor haarzelf, en voor Silvan een molentje voor zijn werphengeltje voor het krabbenvangen, want de hengeltjes die ze hebben daar zijn de snoeren niet lang genoeg van om op de bodem hier te komen want deze haven is vrij diep tot aan de kant.

Nadat we uitgewinkelt zijn lopen we verder de stad in, en komen we de Fam; Oud tegen vlakbij de Italiaanse ijsbar, en wij bieden ze een ijsje aan naar keuze nou daar zijn ze wel voor te porren, en dus zitten we even later met z’n allen op het terras te likken aan ijsco’s die flink aan de maat zijn, het is te hopen dat ze er niet misselijk van worden. Aafke en ikzelf hebben allebei maar weer een softijs genomen, maar nu ook voor mij een Lille.
Nadat iedereen is uitgelikt, gaan we nog een keer bij de loppewinkel langs, want misschien is er nog iets wat ze kunnen gebruiken voor hun camper of zo.
John vind nog een grote en stevige opberghoes voor hun tuinstoelen en tafel voor een habbekrats, en Novah vind een armband die ze wel leuk vind.
Het is nu 5 uur en de winkel gaat sluiten, en wij lopen terug naar de haven, en de Oudje’s gaan naar hun Camper en wij gaan via het havenkantoor voor een nieuwe sticker, terug naar de boot en gaan nog even lekker in de Kuip zitten met een hapje en een biertje.
Het waait nog steeds behoorlijk, en de windmeter die nu weer over volle batterijen beschikt geeft regelmatig 30 knopen wind aan, en voor morgen geeft windy ook nog 30 knopen dus maar even afwachten of dat morgen in werkelijkheid ook het geval is, en anders blijven we nog maar een nachtje liggen.
J  & M en co gaan morgen kijken of ze in Lundeberg een plekje kunnen vinden voor hun Camper en wij gaan als het meezit ook die kant uit het is 30 mijl varen daar naartoe, lukt dat niet, dan word het Donderdag waarschijnlijk.