pageviews

zaterdag 5 augustus 2023

05-08-2023 Rozenfestival in Bogense.

Na een goede nacht komen we uitgeslapen om halfnegen onze kooi uit en gaan we eerst maar even buiten kijken, en gelukkig zijn er zo te zien geen gekke dingen gebeurt.
Ook Silvan heeft vannacht goed geslapen en toen Aafke hem na twaalven nog even wilde laten plassen, was hij nog half bewusteloos en had geen enkel benul wat er allemaal gebeurde.
Nadat we ons ontbijt er weer in hadden gepropt was het tijd voor wassen en aankleden, want er moest natuurlijk weer gevist worden, alleen hadden we met de Camperaars afgesproken om met hen de stad in te gaan om 10:30 uur dus kwamen we wat tijd betreft een beetje in de knoei.
Dan zie ik opeens een zeiljacht vrij dicht bij ons langsvaren en volgens mij is dat het jacht dat voor ons lag naast een motorboot, het alleen vreemd dat hij zo dicht bij ons langsvaart.
Aafke gaat maar eens even kijken wat er allemaal gebeurt daarbuiten, en roept dat het erg druk is met strijkijzers die in en uit de haven aan het varen zijn.
Ik kan mijn nieuwsgierigheid niet langer onderdrukken en ga ook maar eens poolshoogte nemen, en bij Aafke aangekomen zegt die, moet je ons bootje eens zien die is aan een kant losgeraakt en ligt nu voor de boot, nou nu weet ik ook waarom dat jacht zo dicht langs kwam dat kon omdat het bootje niet meer in de weg zat.



Dus gaan we daar snel iets aan doen, en leggen hem dwars achter onze boot en dat is misschien beter dan langszij.
Dan krijgen we een appje van J & M dat ze pas om halftwaalf aan het eind van het kanaal zijn en dat we rustig aan kunnen doen, nou dat komt goed uit en dus doen we maar eerst even een bakje. En ook kan Silvan nu nog wel even achter de krabben aan.
Het is dan toch weer snel 10 over 11 en dus gaan we de boel afsluiten de kaarten uit de plotter en de losse instrumenten naar binnen en dan gaan we de stad in.
Op het moment dat we op de steiger staat is er net een groot strijkijzer vlakbij ons aan het keren, en ik weet niet of dat allemaal wel goed gaat, en dus blijven we nog maar even kijken hoe het gaat, en dat gaat dus niet goed want de schipper vaart langzaam achteruit en is zich niet bewust dat zijn rubberboot die achter de boot aan Davids hangt bij ons over het voorschip komt en met dat hele zootje richting mast drijft.


De boot die ons wilde enteren.
Ik spring snel aan boord maar kan niet voorkomen dat een punt van de rubberboot achter een van onze onderwanten komt.
Ik schreeuw nog van Ho en stoppen en vooruit, en grijp de rubberboot beet en probeer hem terug te duwen, en dat lukt met veel moeite en na flink de punt te hebben beetgepakt wring ik hem terug langs het stag en dat gaat gepaard met een flinke knal, maar hij is tenminste los van ons.
De kapiteinse staat er wezenloos naar te kijken, maar gelukkig vaart de schipper nu vooruit en kan ik kijken of er ook schade is ontstaan.
Zo goed ik het kan zien is er geen schade, maar als ik niet had ingegrepen dan was de kans op schade aanmerkelijk groter geweest.
De schipper gaat nu verder naar voren varen, en wij gaan richting stad waar we precies op tijd zijn en ook de Camperaars zijn er en na wat klassieke auto’s te hebben bekeken waarvan er in Denemarken erg veel van zijn lopen we de stad in waar het nu al aardig druk begint te worden.
Het stelt allemaal niet zoveel voor, en is vergelijkbaar met wat wij een braderie noemen en ook gaat er een soort Fanfare door de stad met wat trommels en blaasinstrumenten, en daarachter een aantal schutters met nepgeweren.



Hier en daar staan er bloemboeketten met natuurlijk rozen, en in de kerk zijn mooie orchideeën te bewonderen.
Om een uur of halfdrie hebben we alle straten zo’n beetje gehad en gaan we een patatje halen, en dat neemt nogal wat tijd want er zijn veel tentje’s die eten verkopen en daar zijn de rijen lang dus geduld.
John is alweer een halfuur weg, en komt eindelijk met de patatten aanzetten die niet zoals bij ons in een plasticbakje of in een puntzak worden verpakt, maar hier in een metalen emmertje cq bloempotje met vetvrij papier er binnenin.
De patatten zijn vrij zout en groot maar smaken voortreffelijk, en ja we hadden op het laatst ook wel zin in wat hartelijks.
Aafke gaat nu met John even om wat boodschappen doen, en ik ga nog even voor een sticker bij het havenkantoor langs en dan zien we elkaar weer bij de Camper.
Ik ben er als eerste en Marina maakt gelijk al even een Nescafé voor mij klaar en ik ga even lekker in de zon zitten, half onder de luifel.
De kinderen zijn bezig met een tennisbal aan een touwtje en een paal en hebben veel pret met het ding.
Ariana zit lekker rustig naast mij, maar word langzamerhand ongeduldig want “Beppe” blijft zo lang weg, en ze kijkt steeds of ze er al haast aankomt.
Inderdaad duurt het lang, maar als ze haar één keer ziet is ze direct in alle staten en loopt haar tegemoet.
We drinken nog een bakje en gaan dan met Silvan en Novah richting boot, want die willen natuurlijk weer aan het krabben vangen.
Het is al kwart over zes dat John ze weer ophaalt, en omdat wij morgen op tijd weggaan richting Kerteminde vanwege het voorspelde slechte weer met zware windstoten uit het noord-westen tot 47 knopen, blijft er niemand slapen en zien we ze wel op dinsdag of woensdag weer.
Wij hebben intussen ons biertje ook op en gaan naar binnen om een broodje te eten, intussen hebben we achterburen gekregen met een wel heel apart scheepje wat volgens mij eigenbouw is.



De schipper is zeker niet bang dat zijn kinderen en vrouw overboord kunnen slaan, want er zit geen reling op het schip en dat lijkt mij geen goed zeemanschap.
Om 21:00 loop ik nog even naar buiten om wat foto’s te maken van de zonsondergang van de haveningang.



Het blauwe strijkijzer wat ons vanmiddag probeerde te enteren is nu voor ons schip neergestreken en er ligt een Nederlands zeiljacht naast, er hangt wel een Nederlandse vlag op maar de naam van het schip is Duits.
Al met al weer een memorabele dag, hopelijk valt het met de verwachte harde wind wat mee, in ieder geval liggen we beter beschut in Kerteminde dan hier.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten