De verheid is 30 mijl en met een beetje geluk kan dat in 6 uurtje’s maar dan moet het wel meezitten wat koers en windsterkte betreft.
Om zeven uur is het reveille en kwart over zeven staan we voor de bedden.
Nu eerst maar even een hapje eten en als dat dan weer allemaal naar binnen is gewerkt gaan we ons wassen en aankleden voor de trip van deze dag.
Na alles te hebben gecontroleerd zoal ramen dicht afsluiters wasbakken dicht , marifoon op 16, handmarifoon inschakelen voor buiten, instrumenten aan etc etc.
Net als we na de motor gestart te hebben bezig zijn om de lijnen los te maken komt Marina nog even langs om ons een behouden vaart toe te wensen en ons nog even een knuffel te geven.
Afscheid gisteravond, want Marina had alleen vanmorgen waarschijnlijk video gemaakt van ons vertrek uit Bagenkop
Na om 08:15 de laatste spring eraf te hebben gehaald vaar ik achteruit en zwaai even verderop om de havenkom in te varen en vandaar tussen de pieren door naar buiten.
Er staat nogal wat swell en dat is ook logisch want het is hier lagerwal en de golven lopen zo de haven binnen, dus gaan we met veel gehuppel de haven uit.
De eerste halve mijl moeten we recht tegen de golfslag en de 17 knopen wind in en daarna gaan we eens kijken wat voor koers we kunnen varen, nou dat is minder dan waar ik op had gehoopt want onze kompaskoers mag dan wel 210 graden zijn, maar de grondkoers word zoals later wanneer we eenmaal zeilen 195 en soms 200 graden.
De wind is ook erg vlagerig en gaat op en neer tussen 12 en 17 knopen maar de deining is soms wel een meter, en dat gooit je gewoon uit de koers zo nu en dan.
Enfin we moeten er van maken wat we kunnen en al snel ga ik onze stuurautomaat aan het werk zetten, want die kan beter sturen dan ik, en zo gaan we met een snelheid van om en nabij de 5/6 knopen richting Kiel.
Omdat de wind pal west is had ik gehoopt om hoog aan de wind 30 graden dus 270 - 30 = 240 - 10 graden voor de drift en nog eens 10 voor het slingeren en wegzetten door de golven en dat zou dus 220 graden over de grond moeten worden en dat is het dus niet, en als het zo blijft, zullen we dat na zo’n 20 mijl goed moeten maken door een slag over de andere boeg te maken vlak voor het Kielerfjord.
Onderweg is er weinig vaart zowel van beroeps als van plezier en dus zijn we zo lijkt het bijna helemaal alleen onderweg naar Kiel, er waren vlak voordat wij de haven uitgingen wel een aantal jachten bakboord uitgegaan maar dat waren Duitsers op weg naar Heiligenhafen of iets wat daar in de buurt ligt.
Het is nu halftien, en ik vind dat er koffie moet worden gedronken, maar Aafke hoeft nog geen koffie zegt ze maar, mij brengt ze even later wel even een bakje.
Na een tijdje gaat de wind toch langzaam wat in kracht afnemen en zo nu en dan zie ik het getal 10 op het log staan en dat is niet goed, maar ook gaat de wind een beetje ruimen naar het Noorden toe en op de plotter ontstaat nu een mooie gele boog van de door ons afgelegde weg.
Het begint er op te lijken dat we door die boog die we maken geen slag over de andere boeg hoeven te doen en dat scheelt ook weer tijd en verheid.
Tegen twaalven zijn we bij de ingang van het Kielerfjord aangekomen en de wind laat het nu toch afweten, en dus start ik het ijzeren zeil voor de laatste 10 mijl naar de sluis waar we om ongeveer 15:45 uur aankomen, tussentijds hebben we nog wel een keer de Genua afgerold omdat we dachten dat de wind nog weer wat
zou toenemen maar na het een kwartier te hebben aangezien, zijn we toch maar weer op het oliezeil verder gegaan.
Na schoon schip te hebben gemaakt, zitten we even later aan onze aankomstborrel Aafke een wijntje en ik een blonde rakker met wat toastjes en wat brie.
Aafke wil niet laat eten, en daarna wil ze even de benen strekken en meteen ook even wat bramen gaan zoeken, want die waren hier altijd in overvloed de vorige keren dat we hier lagen te wachten om het NOK in te gaan.
We eten nog maar een keertje Nassi want dat hadden we nog staan in de koeling, en dat moet ons niet wegwandelen, nog een toetje na en dan ga ik even naar de plee die hier vlakbij is, gelukkig ontdek ik op tijd dat er geen wc papier meer is in allebei de wc’s, en ga dus terug naar de boot om het te halen.
Dan is het zover, en gaan we even wandelen en bramen plukken, Aafke heeft een slaatjebakje meegenomen en we vinden er gelukkig nog genoeg rijpe exemplaren die gereed zijn voor consumptie, als het bakje vol is wandelen we weer terug en ga ik ook meteen even een ticket kopen voor de passage van het kanaal en dat is voor onze lengte € 35,= euro en ook betaal ik hier voor de overnachting en dat is € 10,= euro. Daar zit ook het gebruik van de toiletten en de douche’s bij inbegrepen. De toegangscode is altijd nog 4711 en dat is het nummer van Eau de cologne in Keulen, een toepasselijk nummer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten