pageviews

dinsdag 15 november 2011

Power house

Vandaag gaan we naar Sydney, naar het museum wat is gevestigd in de oude Energiecentrale van de stad.
We gaan deze keer op eigen houtje, op een gepensioneerdenticket van 2 dollar en 50 ct p/p.
Als je hier ritired bent, kun je de hele dag gebruik maken van alle openbaar vervoer, van Bus, Trein, Subway, en ook alle Veerboten in de haven van Sydney.
Nou goedkoper kan het niet, voor slechts 2 x 0,75 X 2,50 = € 3,75 de hele dag voor ons beiden.
We vertrekken om 11:19 vanaf de bushalte van Colleroy Plateau, en stappen even over twaalf bij Wynyard in Sydney er weer uit.
We weten ongeveer waar we moeten zijn, maar ik kijk toch maar even op de Ipad, waar we precies zijn.
Na enig zoeken op de kaart zie ik het Powerhouse museum staan, en we hoeven niet ver te lopen het is een paar straten verderop.
Daar aangekomen zien we dat de overdekte markt slechts aan de andere kant van de straat ligt, en daarom gaan we daar eerst maar even kijken.
Helaas Pindakaas, zijn ze verdorie èn maanda, èn dinsdag gesloten.
Aafke moet eerst even naar de restroom, en boven de markt is een groot winkelcentrum wat wél open is.
Na de toiletstop en wat rondneuzen in de winkeltje's gaan we dan naar het museum.
Toen we hier eerder waren was er een tijdelijke ingang aan de achterkant, maar als we daar komen blijkt die dicht te zijn en moeten we ergens anders naar binnen.
We moeten weer helemaal naar de andere kant van het gebouw, en als we daar dan zijn aangekomen, en een kaartje willen kopen hoeft dat vandaag niet vanwege de verbouwingsperikelen.
Eerst komen we in een soort kinderspeelplaats terecht, en ook zijn er veel schoolklassen die hier vandaag
mischien wel zijn vanwege het feit dat het gratis is.
Als we naar de 2de verdieping gaan zijn het opeens heel andere dingen die we te zien krijgen, er zijn veel doedingen waarmee je spelenderwijs
er achterkomt hoe iets werkt, en waarvoor je het kunt gebruiken.
Je kunt b.v.b. zien en zelf uitproberen hoe een elektromotor werkt.
Ook staan hier veel oude stoommachine's die werkend zijn te zien, en allemaal onder stoom staan.
Het is een opeenvolging van de industrieële revolutie van 1700 tot nu.
Want op de bovenste verdieping staan allerlei dingen die met de ruimtevaart te maken hebben.
De meeste dingen die er staan, komen uit de voormalige CCCP Rusland dus.
Om goed vier uur hebben we het wel bekeken en gaan we op zoek naar een bus die ons terugbrengt naar Colleroy Plateau.
Eerst gaan we naar de Chinese wijk, waar we ook de vorige keer zijn geweest met Vincent.
Dat vinden we redelijk snel, maar dan moeten we toch weer verder, en naar Wynyard toe waar we ook eerder op de bus zijn gegaan.
Opeens zie ik als we de hoek van de straat omkomen de bus staan, en zeg tegen Aafke dat we rennen moeten om hem nog op tijd te halen.
Het lukt ons, en een paar stops verder zijn we al in Wynyard.
Dan word het weer zoeken naar de bus nummer 180 of de L80, maar die zien we niet staan.
Opeens is daar een jonge deerne, die ons een zak met chips aanbied, nou wij lusten wel een chipje, en ook vraag ik haar op aandringen van Aafke, want ik ben niet zo'n vrager, of ze ook weet waar we de bus kunnen vinden naar Colleroy Plateau.
Ze zegt dat we aan de andere kant van het gebouw moeten zijn, dus dat is gelukkig vlakbij, want mijn voeten beginnen zo langzamerhand pijn te doen van het lopen van helling up en helling down.
We lopen dus om het gebouw heen en het eerste wat ik zie is de naam op het bord voor op de bus "Colleroy Plateau"
L80 is dat even mazzelen.
Even later zijn we onderweg, maar ik ben vergeten hoe de straat heet waar we er straks uit moeten.
Ik vraag Aafke om de Ipad, maar hoe ik ook kijk op de plattegrond de naam wil me maar niet te binnen schieten.
Ook rijdt deze bus een andere route dan bus 180 op de heenreis.
Als we er dan bijna zijn, want dat kan ik wel zien op de Ipad, zie ik opeens de naam staan "Anzac Ave" waar we er dus uitmoeten.
Even later maken we dan ook de scherpe draai naar rechts en zie ik de bekende bushalte.
Om zes uur exact stappen we de deur dan weer binnen.
Sjoukje zit in de keuken druk te telefoneren, en Vincent zit naar het nieuws te kijken in de livingroom.
Voor eten drinken we nog een glaasje rode wijn, en tijdens de maaltijd schenkt Vincent ons ook nog eens in.
Na Diner ga ik het hollandse nieuws even bekijken, maar Aafke roept dat ik helpen moet bij de afwas, en zo geschied het dan.
Vincent gaat straks naar de kerk voor Bijbelstudie met nog een aantal mensen.
Mijn volgende poging om het journaal te kijken lukt dit keer wel, en ik hoor aan het eind dat de weerman het heeft over erg koude dagen en mist.
Het was vandaag hier redelijk uit te houden, maar we proberen wel zoveel mogelijk in de schaduw te lopen.
Als Vincent weer terug is zegt hij;
morgen gaan we naar Woi Woi, eerst een stuk met de auto, dan met de vleerboot, en vervolgens weer met de bus heen en weer naar Woi Woi, en daarna met de Veerboot, en de auto weer naar huis.
Dat word dus weer een druk dagje, en we moeten op tijd weg, dus geen uitslaperij morgenvroeg.
Het is nu halfelf, en we gaan nu maar vast oekedakke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten