pageviews

woensdag 16 augustus 2017

16-08-2017 Fietsen rondom Kerteminde.

Vanmorgen om halfnegen worden we wakker na een heerlijke nacht te hebben geslapen, nadat de wind gisteravond was afgenomen was ook bijna meteen daarna de swell die er stond ook weg.
Na vier plakjes brood en een paar kopje's thee is het ontbijt ook alweer achter de kiezen, en maken we aanstalten om vandaag te gaan fietsen.
We halen onze tweewielers tevoorschijn uit de voorhut, en zetten ze op de steiger, en zien dat de mannen uit Urk, Vader en zoon alweer staan te vissen.
Even later zie ik een vrouw over de steiger fietsen met een gazelle fiets, nou dat kan volgens mij niemand anders zijn dan de Vrouw, en moeder van de vissersmannen.
Aafke heeft ook al het vuilnis alvast klaargezet in de kuip, om het mee te nemen naar de vuilcontainer die hier op het haventerrein staat.
Ook een plasticzak met tijdschriften die we tot nu toe nooit kwijt konden, omdat er nergens papiercontainers te vinden zijn staat klaar, ik zeg tegen Aafke, is dat mischien wat lectuur voor die vrouw van die Urkers ?. Ze zegt ja mischien wel, ik vraag het haar wel even zo meteen.
Dus even later staat ze al te praten met haar, en de vrouw wil het zaakje wel hebben, dus is dat ook weer geregeld, het lijkt de leesportefuelle wel die rond gaat.
Ik fiets er ook nog even naartoe, en zie dat ze al wat visje's (gulletje's) hebben gevangen, en ik denk bij mijzelf, dat ga ik straks ook even doen want die gulletje's zien er wel lekker uit.


   

Eerst gaan we rond het meer wat hier achter Kerteminde ligt fietsen, dat hebben we drie jaar geleden ook al eens gedaan en dat was toen een mooi ritje weet ik nog wel.
Het weer is vandaag prachtig, de zon schijnt en het zijn weer allemaal mooiweer wolkje's aan de lucht.
Ik had op Google Earth al even gekeken welke plaatsje's we bijlangs moesten fietsen, en de namen opgeschreven van deze dorpje's zodat we niet onnodig een stuk omrijden.
Het ene na het andere kwartje valt op z'n plek als we hier weer langs fietsen, ook komen we weer veel wilde pruimenbomen tegen langs de kant van de weg, en we consumeren er onderweg een flink aantal vruchten van.
Ook komen we een grote bramenstruik tegen, en die zijn hier al rijp en heerlijk, ook hier gaan er een mooi zooitje van door onze keelsgaten.
Nadat we het plaatsje Munkebo uitfietsen raken we verdwaald, en rijden we via een smal grindpaadje achter een heleboel bejaardenwoninkje's langs, en komen op het laatst uit bij een soort minidorpje, wat enigzins te vergelijken is met madurodam.


Gelukkig komen we daarna weer terrecht op de doorgaande weg en is het nog vijf kilometer fietsen naar Kerteminde.
We slaan nadat we de doorgaande weg weer hebben verlaten de weg naar het centrum in, en komen precies terecht bij de ijsbar van de Italiaan die heerlijk ijs maakt, en verkoopt natuurlijk.
Uiteraard nemen wij ook een ijsje, en gaan daarna naar de supermarkt voor boodschappen.
Om halfdrie zijn we weer aan boord, en Aafke ruimt de boodschappen op, en ik ga mijn hengel gereed maken om een visje te verschalken.
Na wat gezoek om lood, paternoster, en wat nepinktvisje's ga ik vissen vanaf de boot.
Er staat echter nog een behoorlijk stuk stroom hier vanuit het binnenmeer naar zee toe, en ik vang niks, dus wacht ik maar tot de kentering van het getij er is, en dat is ongeveer om halfzes vanmiddag.
Aafke heeft nog vergeten om wat lekkers bij de koffie te halen, en gaat nog even heen en terug naar de winkel toe.
We hebben onderweg tijdens het fietsen, al een mailtje gehad van Gerrit, dat hun ETA (tijd van aankomst) is om kwart over vier en dus gaat Aafke bij de haveningang zitten om ze te verwelkomen.
Om halfzes krijg ik een mailtje van Gerrit waarin hij meedeelt dat zijn vrouw Elly niet mobiel is, en dat ze aan bro 8 op nummer 62 liggen met de boot.
Nou dan heeft Aafke haar ogen niet goed de kost gegeven, want ze heeft ze niet zien binnenkomen.
Achteraf blijkt dat ze  ze gewoon net te laat was, want ze waren er al langs voordat Aafke daar zat.
Ik mail Gerrit terug dat we vanavond wel even langs komen, voor een bezoekje om te horen hoe het met Elly is.
Wij gaan nu eerst maar een hapje eten, en na het eten ga ik nog even zitten vissen, maar vang niets.
Om acht uur zetten we eerst onze fietsen op de boot neer, en gaan dan naar Bro 8 nr: 62 toe.
Gerrit staat op de steiger te praten met z'n Duitse overbuurman, en nodigt ons na ons te hebben verwelkomt om aan boord te komen.
Elly ligt te kooi, en zo het nu lijkt gaan ze morgenvroeg 08:00 uur eerst met een chiropractor bellen, voor een eventuele behandeling voor haar pijn.
Het is te hopen, dat ze geholpen kan worden, want ik weet van mijzelf hoe pijnlijk een hernia kan zijn, en anders heb ik wel wat oxycodon voor haar, die pillen hielpen mij namelijk erg goed.
Ondertussen heeft Aafke koffie gehad, en ik heb Gerrit geholpen om zijn beerenburgfles leeg te maken, en het is intussen 22:00 uur en wij gaan richting boot.
Als we bij de boot komen, zie ik dat er ook nu nog mensen op het havenhoofd staan te vissen, even denk ik bij mijzelf om het daar ook nog maar even te proberen, maar de fietsen moeten ook nog in de voorpunt terug, en dat gaat uiteraard voor.
Wanneer we dan de fietsen weer op hun plek hebben, neemt Aafke nog een rood wijntje, en ik neem wat fris want mijn alcoholtax is bij Gerrit al op peil geraakt, en dus krijg ik niks meer van Aafke.
Er rest mij dus niets anders dan dit verhaal in elkaar te knutselen, en dan ga ik nog wat zitten lezen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten