pageviews

vrijdag 11 augustus 2017

08-08-2017 Dinsdag van Assens naar ankerplaats ALS.

Vandaag blijven we nog tot de middag hier, omdat iedereen Assens een mooi stadje vind, daarna gaan we zoeken naar een ankerplaats hier in de buurt, of wat verder weg alles afhankelijk van het weer.
Aafke gaat met John en Marina en kids mee naar de stad, en ik ga de toiletten een servicebeurt geven, want nu moeten we steeds allebeide afsluiters dichtdoen want ze hevelen allebei een beetje.
Nadat de fam na het ontbijt is vertrokken, ga ik aan het smerig klusje beginnen, niet dat ik dat erg vind want nog niemand heeft er met zijn handen aangezeten.
Ook ben ik door mijn vroegere werk in de landbouwmechanisatie wel bekend met het omgaan van shit, dus een knijper op de neus, en handen kun je weer wassen.
Na de pomp en dergelijke te hebben gedémonteerd en uitelkaar te hebben gehaald tref ik nogal wat kalkaanslag aan, maar met een schroevendraaier, heet water, en een oude tandenborstel krijg ik de onderdelen weer mooi schoon.
Ook de rubberen delen maak ik goed schoon met heet water, en vet ze later in met het enige vet wat ik aan boord heb n.l schroefaskokervet.
Na alles weer inelkaar te hebben gezet, monteer ik de pomp en de slangen weer aan het toilet, en dan gaan we de pomp testen om te zien of het allemaal weer goed werkt.
Nou het werkt allemaal weer zoals het hoort te zijn, en ook hevelt het niet meer.
Ik laat het voor vandaag bij deze ene toiletpomp, want ik heb last van mijn knieën gekregen door het op de knieën liggen voor het toilet, dus morgen de andere maar.
Dan breng ik de fietsen die aan dek stonden, weer naar hun plekje terug aan de hekrailing, en ga dan een broodje eten, want het is ondertussen alweer 13:00 uur geworden.
Ik had graag op tijd weggewild, want er komt regen aan en ook is de wind gedraaid naar het zuid oosten.
Na op het internet het weer te hebben bekeken, denk ik er over om vanaf hier maar naar het eiland ALS te zeilen en daar te gaan ankeren op een mooie daargelegen ankerplaats.
Pas om halfdrie komt eerst alleen Aafke met de kleine jongen thuis om die op bed te brengen, en even later komt ook John er aangelopen, Marina is nog even met de meiden naar de speeltuin toe, en komt ook zo meteen weer terug naar de boot.
Om kwart over drie is het dan zo ver dat we Assens gaan verlaten, en we gaan een koers voorliggen van 210 graden naar het eiland ALS en dan het Alsfjord in.
We varen alleen op de Genua, want daarmee lopen we 6 tot 7 knopen over de grond met halve wind.
Wanneer we halverwege zijn liggen we zoals later blijkt op ramkoers met de Deense Koninklijke Familie en die moeten met hun prachtig motorjacht hun koers voor ons verleggen.
Naargelang we het eiland dichter naderen gaat de wind afnemen, en gaan we motorsailend verder, en na het Alsfjord binnen te zijn gevaren draaien we de Genua weg en varen op de motor verder op zoek naar een mooring die hier zouden moeten liggen volgens de kaart.
En inderdaad er ligt een mooring, maar het ankersymbool is doorgehaald met een kruis, en dat betekend volgens mij dat het ding niet voor openbaar gebruik is, maar van een booteigenaar die niet wil dat hij door vreemden word gebruikt.
Marina ontdekt echter aan de andere kant van het vaarwater ook een mooring, maar die blijkt hetzelfde verschijnsel te hebben als de vorige, en dus gaan we door naar de ankerplaats die verderop ligt.
We moeten door een nauwe doorgang die trouwens goed betond is, en dan zien we allemaal masten, en die blijken te zijn van twee jachthavens.
Gelukkig is er ook een ankerplaats, en daar liggen ook al enkele jachten voor anker, maar er is nog voldoende ruimte voor onze boot om daar te ankeren.
In 5 meter diep water laten we ons anker vallen en dat pakt meteen, en dus is het goede ankergrond hier.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten