dinsdag 15 augustus 2017

15-08-2017 Van Troense naar Kerteminde.

Vanmorgen na een rustige nacht slapen achter onze spijker, vertrekken we na ons ontbijt op de motor die ik eerst nog even heb voorzien van een halve liter motorolie, eerst lichten we natuurlijk het anker en dat gaat goed, de vijftien meter ketting is in een mum weer in de ankerbak, en het anker hijs ik met een touwtje zover omhoog dat ik hem op zijn rol kan leggen.
Er zit nog wel een boel klei aan, maar dat droogt straks wel op, en dan valt het er wel af, en anders word het anker wel schoongespoeld door de golven.
We vertrekken om 11:00 uur van de ankerplaats en moteren een uur om buitengaats te komen, en dan rollen we de Genua af want dat is makkelijk, en we lopen er 6,5 knoop hard mee.
Het hele stuk langs Langeland, is het halve wind, pas als we bij Nyborg in de buurt komen moeten we naar 60 graden en later vanwege de stroming en de ondiepten daar moeten we naar 30 graden en dan ook nog een half uur de motor erbij want anders halen we het niet om onder de brug door te komen.
Ook de stroom speelt ons parten, want we krijgen hem dus nu van de zijkant en gelukkig kunnen we het precies halen om onder het brugdeel van 24 m hoog door te varen.
Dan zie je pas wat voor stroming hier staat, wanneer je tussen de peilers van de brug doorvaart.
Het is nu halfdrie, en Kerteminde is nog ongeveer 15 mijl, en we hebben de wind recht van achteren  dus gaan we maar kruisen voor de wind, eerst 7 mijl het zeil over bakboord, en daarna 8 mijl over stuurboord.
Het deint hier nogal wat, en ook de lucht ziet er niet zo mooi uit, het lijkt wel of krijgen we weer zo'n bui over ons heen zoals bij Haderslev, nou dat willen we niet weer meemaken, en dus draaien we wat zeil weg van de Genua en ik doe mijn regenjas alvast aan.
Het valt mee, de bewolking trekt voor ons langs en nadat de wind eerst was toegenomen tot 23 knopen, zakt de meter nu weer naar 13 en dat is voor vandaag wel het laagste wat we hebben gezien.
We hebben het hele stuk van Troense af steeds tussen de 17 en 20 knopen wind gehad, en nu we er bijna zijn neemt de wind dus geleidelijk af.
We rollen de Genua weer af, en het is nog 4 mijl naar de haven van Kerteminde, we zijn hier wel eens eerder geweest, en lagen toen aan een langssteiger afgemeerd en dat gaan we nu ook weer doen als er tenminste plek is.

Bij de langssteiger aangekomen, blijkt er wel plek te zijn, maar er staat wel wat swell in de haven, en de schepen die er al liggen, gaan flink op en neer.
Helaas is er in de haven zelf geen plek voor grotere jachten zoals die van ons en dus maken we vast langs de houten steiger, met veel stootwillen en lijnen met rubbers eraan die de schokken dempen en liggen we even later net zo te huppelen als onze buren achter ons.

Het is nu net zes uur  geweest en we nemen er eerst maar eentje op, en dat word deze keer een rood wijntje uit de beerenburg fles.
Aafke heeft haar wijntje op, en gaat pannenkoeken bakken, en ik kijk nog even naar onze lijnen en stootwillen en verander hier en daar wat.
Het is al te hopen dat de wind straks gaat afnemen anders word het weer eens een onrustige nacht.
Vandaag hebben we ruim vijfendertig zeemijlen afgelegd in zeven uren, dus dat is vijf mijl gemiddeld per uur, en dat alleen op de Genua dus dat is nog niet zo slecht, maar het had ook met gemak in vijf uren gekund met zo'n goede wind als vandaag.
Je moet maar rekenen, het fanatieke is er wat af, en we doen het nu graag wat rustiger aan.
Om een uur of halfnegen loop ik even naar het havenkantoor en betaal het havengeld van 150 Dkr bij de automaat, als ik terug loop naar de boot voel ik de eerste druppen al op mijn hoofd vallen, en dus versnel ik mijn pas om niet zeiknat terug aan boord te komen.
Het loopt goed af want de regen houd ook weer op, maar een halfuur later is het wel raak en zo spoelt het zout weer mooi van de boot af.
Ook valt er zo nu en dan een onweersklap, maar echt noodweer word het tot nu toe nog niet.
De wind is tijdens het regenen ook gaan liggen, waardoor het wat comfortabeler word om op de boot te zijn.
Aafke heeft de olielamp aangstoken, en al snel word het binnen behaaglijk warm.
Ze ligt wat te lezen op de bank, en valt zo nu en dan bijna in slaap.