pageviews

maandag 21 augustus 2017

21-08-2017 Gaan we, of gaan we niet.

Vandaag is het weer raak hoor, de hele nacht waaide het ook al hard, maar vanmorgen haalt de wind steeds meer aan.
Het is ongeveer kwart over acht als Aafke er uit is, en ik blijf nog maar even liggen, want het waaid nog steeds hard, maar om halftien roept ze, of ik ook van plan ben er een keer uit te komen, nou ja zeg dat 
bepaal ik zelf wel of ik eruit kom of niet.
Omdat ze zo aandringt kom ik er dan toch maar uit, en doe eerst maar wat kleren aan, want ik wil eerst eten, en dan langzaam wakker worden.
Na wat brood, en wat thee, ga ik eerst een stoombad nemen, want ik heb het erg benauwd doordat ik weer eens verkouden geworden ben, wat wil je ook met zulk kloteweer.
Na de stoombeurt met po-ho olie voel ik mij weer wat beter, en ga ik mij even wassen, en daarna ga ik eens goed in het weer kijken, want om hier nog een dag voor anker te blijven liggen trekt ons allebei niet erg aan.
Na verschillende weerprogramma's op de Ipad te hebben geraadpleegt, zeg ik tegen Aafke dat er mischien een gaatje is om een uur of twee vanmiddag.
Dus brengen we onze tijd tot twee uur door met koffiedrinken, en lezen, etc etc.
Wanneer het dan zover is, nemen we het besluit om dan maar te gaan, en sluiten alle afsluiters, ramen, en kleden ons warm aan, want het is nou niet bepaald weer om over naar huis te schrijven.
Om twee uur start ik de motor, en na wat overleg met Aafke hoe we het gaan doen, loop ik naar voren om het anker te lichten.
Ik geef Aafke een seintje dat ze langzaam naar voren moet varen, en ook wijs ik waar ze naartoe moet varen.
Het anker komt makkelijk los, en er zit alleen een heleboel zeewierachtige troep aan, en ook nog een stuk vislijn met een pilker eraan.
Ik sein Aafke dat ze weg kan varen, en berg dan het anker op de rol, de pen doe ik er later nog wel even weer voor.
Het eerste stuk zeilen we mooi met ruime wind, maar wanneer we bij Rudkoebing komen kunnen we onze borst letterlijk en figuurlijk maar nat maken.
De wind heeft hier de ruimte, en neemt toe tot stormachtig, stond hij tot nu toe tussen 13 en 23 knopen, nu is het bijna constant 24-26 en soms met uitschieters naar 28-30 knopen.
Met name het stukje tussen Rudkoebing en het eiland Strynö poeiert het er behoorlijk in, de windgenerator maakt zo'n herrie dat zelfs ik er bang van word, maar ik kan hem nu niet uitzetten, dat probeert Aafke wel zegt ze, maar omdat die er niet goed bij kan, neemt zij het roer zolang, en dan zet ik de lawaaischopper stil, hè hè dat is een stuk aangenamer.
Omdat de rest van de trip bijna allemaal recht in de wind is, stel ik voor om de Genua nu maar helemaal in te nemen, en dat doen we zodra we wat in de luwte komen van Strynö, ook heb ik er nog even aan gedacht om het haventje van Strynö aan te lopen, maar na de kaart op de plotter te hebben ingezoomd, blijken we daar niet terecht te kunnen met onze diepgang van 2,2 meter.
Ook hadden we mazzel, dat we in de smalle, en op plaatsen niet meer dan 3,2 m diepe vaargeul de veerpont niet tegenkwamen die vaart tussen Rudkoebing en Strynö, want dat was dan wel kneipie kneipie geworden.
Eenmaal uit de luwte trekt uiteraard de wind ook weer aan, maar we varen nu op het oliezeil en daardoor komt er zo nu en dan wel een sproeier over de boot heen, en die zijn helaas niet altijd te parer, en dus stuiven we wel een beetje nat, maar zeiknat worden doen we niet gelukkig.
Om goed zes uur liggen we vast aan een steiger in Marstal, met maar één paal aan de achterzijde, nou dat is geen probleem, met één lijn om de paal en ëén lijn van de middenbolder naar voren toe aan de steiger kunnen we niet meer voor noch achteruit, en voor hebben we dan nog twee landvasten voor het heen en weer gedoe.
En dus liggen we wat mij betreft goed genoeg beschermt tegen de elementen.
Dan word het tijd voor een biertje, of in het geval van Aafke een glas rode wijn, met wat chips om onze behouden aankomst te beklinken.
Ook zie ik dat de havenmeester op strooptocht is, en ik ga snel even kijken wat ik nog aan kleingeld in mijn portemonee heb, dat blijkt nog 139 kronen te zijn.
Wanneer ze bij de buurman is aangekomen, loop ik alvast naar voren, en als ze dan aan mij vraagd wat is uw lengte zeg ik 11,95 en dat komt dan neer op een bedrag van 140 kronen.
Ik vraag of ik ook met pin kan betalen, maar dat kan niet, wel met euro's zegt ze, ik zeg "just a moment please",en loop naar achteren om mijn zakje met kleingeld op te halen, en zeg tegen haar "keep your hands open", en mik het hele zootje in haar handen.
Ze begint te tellen, en na dat gedaan te hebben vraag ik hoeveel het is, zei zegt  ""it's oké".
Ik wil haar nog een euro erbij geven, maar dat hoeft niet zegt ze.
Nou daar kom ik mooi van mijn laatste Deense kleingeld af, normaal hou ik altijd wat over van dat spul.
Omdat wij eigenlijk ook nog naar de supermarkt wilden, om boodschappen, kijk ik eerst even op internet, en dan blijkt dat de Superbrugsen hier maar tot 19:00 uur open is, en het is nu 18:35, en dat halen we dus niet meer, want de winkel is helemaal aan de andere kant van het dorp.
Ook heeft Aafke nog niets klaar voor de warme maaltijd voor vanavond, maar dat is geen probleem, want we hebben wel van alles aan boord voor eventueel Macaroni, Penne, en/of Vlinders of Wokkels.
Het word Penne met een blik ham erbij, zomaar klaar, en het smaakt ook nog eens heerlijk.
Morgenvroeg, gaat Aafke, wanneer ik nog achter Bornholm lig, wel even naar de Superbrugsen voor brood en wat dies meer zij.
Onderweg hadden we geen tijd om wat foto's te maken, en dus doen we dat hier morgen nog wel even.

   Ons uitzicht vanuit de kuip.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten