pageviews

donderdag 31 augustus 2017

25-08-2017 Van Brunsbüttel naar Borkum.

Het is nu vrijdagmiddag en we varen om vijf uur de haven uit, nog net tevoren kwam er een Duitser naast ons liggen, en toen ik zei dat we om vijf uur wilden vertrekken antwoorde hij dat hij daar geen probleem mee had, en dan wel even los ging maken om ons er tussenuit te laten.
Om 20 voor zes zijn we door de sluis, en varen de nog steeds aardig stromende Elbe op, helaas is het zo dat er bij hoogwater nog steeds tegenstroom blijft staan en dat kan nog wel een uur of soms meer aanhouden voor die massa water weer uit de rivier de Elbe naar zee gaat stromen.


Wanneer we net de vaargeul zijn overgestoken komen we een Belgisch Containerschip tegen van 360 meter lang en 54 meter breed, het is haast niet voor te stellen dat er vier van onze jachten achterelkaar er in de breedte op kunnen staan.


Pas als we bij Cuxhaven komen gaan we de stroom goed meekrijgen en vliegen de tonnen ons voorbij met 9,5 knopen per uur en dat past ons wel.
De meeste stroom krijgen we als we Cuxhaven al uit het zicht hebben en dan staat de meter op 12 knots.
Op een gegeven moment vraagt Aafke hoeveel mijl kunnen we nog op de motor varen ?.
Ik zeg dat we wel tot den Helder kunnen moteren met onze dieselvoorraad, dat breekt mij even later zuur op want na 12 uren op de motor te hebben gevaren, loopt opeens het toerental van de motor op.
Aafke zegt als ze dit geluid hoort, zeker toch niet weer een verstopt filter wel?. zet hem maar gauw uit anders moet je weer ontluchten.
Ik zeg als het filter verstopt is, moet ik het vernieuwen en dan moet ik zo wie zo ook weer ontluchten.
Op dat moment valt de motor stil, en ik zeg tegen Aafke dat we de Genua nu bij gaan zetten, en dat ik dan met de brandstofproblemen aan de gang ga.
Dus rollen we het zeil af, en gaat Aafke sturen, en ik ga met de motor bezig, eerst maar eens de brandstoftoevoer blokkeren, en dan het filter eronder weg schroeven.
Om de brandstoftoevoer te blokkeren, moet ik de slang dichtknijpen want er zit nog steeds geen nieuwe afsluitkraan tussen tank en filterhuis.
Om dat te doen moet eerst het kastje wat toegang geeft tot de uitgang van de tank leeg worden gehaald, en dus haal ik alle rollen plakband die daar op het onderste plankje staan eruit en parkeer die in een paar ronde afwasteilen.
Dan haal ik het plankje er zelf ook uit, want daaronder zit de slang die ik nu even plat moet knijpen om ervoor te zorgen dat wanneer ik het filter eronderweg haal er geen diesel de bilge in kan stromen.
Om de slang dicht te drukken, gebruik ik een waterpomptang waarvan ik de handvatten vastzet met een rol plakband wat er voor zorgt dat de bekken dichtblijven.
Dan is het zover dat ik het filter eraf kan schroeven, en dat blijkt dus practisch leeg te zijn op een beetje dieselolie na.
Er is geen enkel teken wat wijst op een verstopping, en dus lijkt het erop dat de tank leeg is, en dat kan volgens mijn bijgehouden verbruik niet het geval zijn.
Door op de tank te kloppen, lijkt het er toch op dat de tank wel degelijk leeg schijnt te zijn, want het klinkt erg hol wanneer ik op de tank klop.
Er is maar een manier om dat te controleren, en dat is de slang eraf te halen, en dan de tang los te maken om te zien of er brandstof uit komt.
Wanneer ik dat dan heb gedaan,blijkt inderdaad dat de tank leeg is, en dat ik mij ergens heb vergist in mijn berekening van het brandstofverbruik wat ik steeds heb bijgehouden.
Er zit nu maar één ding op, en dat is de 20 liter diesel in de tank te gooien die ik nog op reserve heb voor deze gelegenheden.
Gelukkig varen we nog steeds alhoewel dat niet erg veel zoden aan de dijk zet, we lopen ongeveer om en nabij de drie knopen over de grond.
Ik ga dus snel verder met mijn klus, en haal de twee cans uit de bakskist en giet het via de trechter in de tank, nu nog de filters er weer onder schroeven en de zaak ontluchten en dan zijn we in ieder geval weer manoeuvreerbaar voor als dat nodig mocht zijn.
Als ik dan de filters er weer onder heb geschroefd, en begin met ontluchten, doet zich het volgende probleem voor.
De filters zitten hoger dan de brandstof in de tank, en dus komt er door de wet van de communicerende vaten geen diesel op het punt waar de lucht eruit moet komen., en om dat op te pompen met de brandstofopvoerpomp die je ook met de hand kunt bedienen is geen optie.
Er is maar één manier, en dat is om de filters vol te gieten van boven af door de ontluchtingsschroeven.
Omdat ik geen diesel meer voorhanden heb om dat te doen, moet ik weer wat diesel aftappen uit de tank die ik net heb gevuld met de 20 liter uit de cans.
Nou dat is dus niet zo moeilijk en ik tap ruim een liter diesel af in een plastic bakje dat ik vervolgens met behulp van mijn kleinste trechtertje bovenin de filters giet totdat de lucht eruit is.
Daarna kan ik wel met behulp van de handpompfunctie van de opvoerpomp de rest ontluchten.
Nu moet ik proberen om de motor te starten, zodat ook de verstuivers weer ontlucht zijn, en dat geeft weleens problemen bij deze perkins motoren, maar ik ga het toch met starten proberen.
Ik laat de startmotor zijn werk doen, maar het lukt mij niet om de lucht op deze manier uit de inspuitleidingen en verstuivers te krijgen.
Ik ga nu dus eerst de inspuitleidingen losdraaien om daar de lucht uit te krijgen, en dat lukt gelukkig dus ik heb nu diesel tot aan de verstuivers toe en die draai ik nu weer vast, nu nog de verstuivers zelf luchtvrij zien te krijgen, en dat word dus weer starten met de gashandle op vol gas.
Wanneer ik weer begin met starten, geeft de accu er na een halve minuut ongeveer de brui aan en zit er niks anders op dan het straks nog maar een keer te proberen als de accu weer wat bekomen is van deze lange aanslag op zijn voorraad stroom.
Na een poos te hebben gewacht herhaal ik mijn pogingen, maar ik krijg het niet meer voorelkaar met alleen de startaccu.
Gelukkig hebben we ook nog twee verzorgingsaccu's en die ga ik dus nu via startkabels aansluiten op de startaccu, en nu slaat onze grote vriend onmiddelijk aan, hij zat er echt tegenaan om aan te slaan, maar kreeg net geen power genoeg om over dat dooie punt heen te komen.
Al met al heeft deze operatie mij wel meer dan 2 uur tijd gekost, en een hoop dieselstank, maar we zijn er weer.
Eigenlijk hadden we direct bij het probleem met de dieselolie meer zeil moeten zetten, maar ja je kunt niet overal tegelijk mee bezig zijn, en nu zetten we dus ook het grootzeil erbij.
Aafke zeilt gewoon door, maar gaat nu even hoog aan de wind zeilen, zodat ik het grootzeil omhoog kan trekken.
Nadat we de beide zeilen bij hebben staan kunnen we weer terug naar halve wind en lopen nu 5,5 mijl in westelijke richting.
Het is nu wel hopen dat er wind blijft want op die twintig liter diesel komen we niet zover, en de dichtsbijzijnde haven is Norderney en dat is nog niet binnen dieseloliebereik om het zo maar eens te zeggen.
Twintig liter diesel is goed voor ongeveer 30 tot 35 mijl en dus zijn we afhankelijk van de wind en de stroom die nu ook nog eens weer tegen gaat lopen de komende zes uren.

    Het blauwe pijltje op de kaart zijn wij tussen Jade en Weser.
Gelukkig gebeurde deze trammelant pas nadat we de Jade en Weser waren gepasseerd en ook waren we al het ankergebied voorbij gevaren op de toen nog lopende motor.
Om de startaccu weer wat op te laden, heb ik de motor een kwartier lang bijgezet, en daarna zijn we verder gaan zeilen.
Het is gelukkig droog, al is de vochtigheid wel hoog en het is ook behoorlijk koud, dus doe ik mijn jas maar weer aan en zo zeilen we langzaam verder.
De wind is nu ook aan het afnemen, en we maken maar weinig voortgang meer, ook de windrichting begint wat heen en weer te gaan, zolang we halve wind hebben gaat het nog, maar hij krimp zo nu en dan naar het noordoosten en dan verliezen we veel vaart en staat de meter meer op 1 dan op 3 knopen bij halve wind uit het noorden, en dat herhaalt zich nogal eens een keer.



Ook krijgen we, omdat we zo langzaam varen en omdat de zee zo vlak is regelmatig een zeehond op bezoek, die vlak achter de boot aanzwemt en zelfs een keer in de zwemtrap wil bijten.
Aafke probeert hem met de ipad in beeld te krijgen maar dat is nog niet zo gemakkelijk, maar eindelijk krijgt ze hem er dan toch voor een paar seconden op.


Wanneer we dan eindelijk de eilanden Norderney en Juist met veel moeite zijn gepasseerd komen we bij het windmolenpark boven Borkum in de problemen doordat de wind helemaal wegvalt, wat er overblijft is 1.5 mijl stroom mee in westelijke richting.
Dat is allemaal nog wel oké, maar we drijven nu richting windmolenpark, en daar liggen twee schepen ons als wachthonden al op te wachten.
Er blijft ons niets anders over dan de motor te starten, en proberen om Borkum op de motor te bereiken.
Ik meet snel de verheid op naar de haven, en dat is vanaf hier nog 15 mijl en volgens mij moet dat   kunnen, alleen hebben we nu het eerste stuk nog wel stroom tegen lopen.
Omdat ik nu niet precies meer weet wat het echte verbruik is geweest de laatste tijd, moet ik toch wel 15 mijl af kunnen leggen op 20 liter spritz met een snelheid van 4 knopen is dat 4 uur varen en dus maximaal 5 liter per uur, nou dat heb ik nog nooit meegemaakt dat deze 50 pk diesel 5 l per uur nam.
Ik zeg tegen Aafke we wagen het erop, en anders kunnen we altijd nog het anker ervoor gooien.
Ik start de motor om 17:40 en om 21:30 komen we aan in de schutzhaven van Borkum, in iets minder dan vier uren werk te hebben gehad over die 15 mijl.
Er zit dus nu nog wel wat spritz in de tank, maar we moeten dus morgen wel zien dat we hier diesel krijgen, en dat zal wel moeilijk worden want het is morgen ook nog eens Zondag.






.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten