pageviews

dinsdag 22 augustus 2017

22-08-2017 Van Marstrand (dk) naar Kiel (dld)

Nadat Aafke vanmorgen terug is van de Superbrügsen, waar ze boodschappen heeft gehaald kom ook ik om halftien mijn nest uit.
Ik trek snel wat kleren aan, en dan gaan we eerst even lekker ontbijten met z'n tweeën.
Dan is het tijd voor de persoonlijke hygieënne, waaronder nu ook een stoombad begint te behoren vanwege mijn verkoudheid, en als dat dan allemaal achter de rug is, sluit ik alle afsluiters en ramen, want we houden het graag droog binnen in de boot.

   Eerst maar even aan de po-ho olie snuffelen.
   

Dan ga ik eens even buiten kijken wat de omstandigheden zijn, voor wat betreft de zeilvoering van vandaag.
Zo op het oog lijkt het rustig, maar soms loeit het nog behoorlijk, en in eerste instantie had ik gedacht om alles er maar op te zetten, maar ik zie in de geul die van hieruit naar zee loopt meerdere schepen met alleen een uitgerolde fok of genua het zilte nat kiezen, en dus kies ik voor het alleen zeilen op de genua.
Het is precies 11:00 uur dat we onze box uitvaren, en dat gaat zonder problemen, Aafke had vanmorgen de buren zien vertrekken, en die lagen direct al dwars in de box, en moesten door een andere box er uit zien te komen.
Na een kwartier moteren zijn we buiten de haven, en varen we de geul binnen die naar zee leidt.
Ik laat Aafke de genua afrollen, en dan zet ik de motor weer stop en zeilen we met 5,5 knopen de geul langs naar de verkenner.
Aangekomen bij de verkenner moet nog wel gegijpt worden want de koers is 210 graden en de wind is half, uit het Noordwesten en mooier dan dit kun je het niet hebben.
We zijn met veel jachten, en het gros vaart dezelfde koers als ons, en gaat dus ook naar Kiel.
De wind is vlagerig en varieert in kracht tussen 13 en soms 23 knopen en dus is het maar goed dat ik alle 85 m2 er niet op heb gezet, nu kan ik de vlagen gemakkelijk opvangen.
We lopen gemiddeld zo'n 5 knopen, en dus kan het zijn dat we voor 18:00 bij de sluis zijn, en dat zou heel mooi zijn want dan is er waarschijnlijk nog wel ergens een plekje voor ons om vast te maken.
Onderweg valt er weinig te beleven, en pas bij het naderen van het Kielerfjord zakt de wind zo nu en dan in, en dat heeft tot gevolg dat onze ETA later gaat worden, nou dan zetten we het grootzeil er maar bij, en dus zeilen we even later met één mijl speed meer richting Kiel.
Eenmaal in het Kielerfjord zelf staat er nog maar weinig wind, maar zo nu en dan loopt het toch weer even, we hebben minimaal 10 knopen wind nodig om een redelijke snelheid te maken van 4 knopen.
Dan word er achter ons getoetert, en dat door een soort sleepbootachtig schip dat met hoge snelheid precies op dezelfde koers wil varen als wij terwijl hij wel 10 keer om ons heen kan.
Ik gooi het roer om, en daardoor gaat de genua bak staan, en draaien we een rondje en zijn we dus uit de route wat betreft onze belager.
Hij vaart ons met hoge snelheid voorbij, en we maken daardoor wel een paar wilde sprongen vanwege zijn hekgolf, maar zeilen dan weer gewoon op onze oude koers verder.
Het is nog 1,4 mijl tot het haventje, en Aafke gaat alvast lijnen en stootwillen gereed maken.
Nadat we een halve mijl er vanaf zijn start ik de motor, en rollen we de Genua weg, en dan neemt Aafke het roer en loop ik naar de mast om het grootzeil te laten zakken, en daarna leg ik het zo goed mogelijk op de giek, straks in de haven doen we het wel even netje's met ons tweeën over.
We vinden al snel een plek langs de lange steiger achterin, en Aafke gooit als een cowgirl onze landvast als een lasso om de bolder op de steiger.


Snel de stootwillen op de goeie plekken tegen de palen aan, en dan de rest van de lijnen er nog even aanknopen, en dan liggen we in no time vast.
Zo nu eerst een Hollandia biertje uit de koelkast halen, en een wit wijntje voor Aafke, en dan zitten we nadat Aafke het eten heeft opgezet te proosten in de kuip.
Even later is het etenstijd, en de onderweg langs de weg gekochte aardappelen smaken beter dan de glazige verrekijkers die we de laatste keer kochten in de supermarkt te Sonderborg.
Na het eten gaan we het zeil nog even opnieuw opdoeken, en doen de huik er ook gelijk maar op, want het word morgen een zonnige dag, en ook een lange dag door het 100 km lange Kielerkanaal.
waar je alleen op de motor mag varen, je mag zeilen, maar de motor moet altijd stand by, en zeilen kan bijna nooit.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten