vrijdag 11 augustus 2017

09-08-2017 Van Ankerplaats op Als naar Sönderborg.

Vanmorgen na het ontbijt, ankerop gegaan, het anker kwam met moeite uit de blubber los, en stonk een uur in de wind naar varkensshit, of mensenpoep.
John en Marina maken de ketting en het anker, en daarna het dek schoon van de vieze prut en daarna varen we het kleine met boeien betonde geultje weer langs naar het fjord van Als.
Na goed anderhalf uur zeilen, en het laatste stuk op de motor gevaren te hebben komen we voor de brug in Sønderborg aan, en het bedieningspaneel op de brug geeft aan dat de volgende opening is om 13:01 uur en dat ddurt dus nog bijna een uur.
We zijn niet van plan om hier drie kwartier om te parlevinken, en maken vast aan een steiger waar allemaal vissersbootje.'s aan liggen, er is nog net een plek vrij voor ons en wat mij betreft blijven we hier mooi liggen voor vandaag en vannacht.
Eerst gaan we maar een broodje eten, en daarna met z'n allen de stad in.
Er zijn hier vlakbij de wal een paar jonge knapen, volgens mij asielzoekers als ik luister naar de taal die ze spreken tegen elkaar, die hier mosselen aan het verzamelen zijn, en binnen no time hebben ze een grote emmer aan de kop toe vol, mischien worden dit wel aankomende visserlui.
Tegen twee uur zijn we allemaal zo ver dat we richting stad kunnen, en lopen we over de brug naar de andere oever.
Direct in het begin komen we al een speeltuintje tegen, waar de jeugd zich weer even uit kan leven na een paar uur te zijn opgesloten op de boot.
Dan lopen we een slag door de lange winkelstraat, kijken hier en kijken daar, en aan het eind van de middag doen we nog even wat boodschappen voor morgenvroeg bij het ontbijt en bij de lunch.
Om halfzes duiken we een pizzeria binnen, en eten daar wat, Aafke en ik delen een pizza , Marina neemt er eentje die dubbelgevouwen is, en John eet een broodje hamburger met patat.
De kinderen krijgen van alles wat van ons vieren, en raken op die manier ook wel zat.
Wanneer we weer zijn geariveerd op de boot krijgen we nog een lekker toetje na van Aafke, en gaat het kroost op bed. Wij drinken een bakje koffie, en daarna tijdens een spelletje double trouble een biertje en gaan dan zoals gebruikelijk pas na twaalfen naar kooi toe.