pageviews

zaterdag 12 augustus 2017

11-08-2017 Van Mommark naar Fynshav.

Vandaag is het dan alweer de laatste vakantiedag voor John en Marina met hun drie kinderen, na een onrustige nacht, waarbij de deining van zee tussen de havenpieren doorliep, en waar de hele haven last van had, werd het gelukkig tegen de morgen wat rustiger.
Ik doe zulke nachten meestal geen oog dicht, want er hoeft maar wat te gebeuren en je loopt schade op aan je eigen schip, of je veroorzaakt het bij iemand anders.
Ikzelf word nadat ik eindelijk tegen de morgen in slaap ben gevallen pas wakker om, schrik niet halftwaalf.
John en Marina waren ook niet vroeg, want die zitten nog met Ariane te ontbijten, en Aafke is met Novah en Silvan naar het strand toe.
Ik schuif dus ook maar aan om te ontbijten, en John en Marina gaan met Ariane ook nog maar even naar het strand en de speeltuin.
Na het ontbijt ga ik mij wassen en daarna maak ik de ruimte onder de motor schoon, want de krukaskeerring lekt een beetje, en als ik het niet zo nu en dan schoonmaak word het echt een bende daar en dat wil ik liever niet.
Na de olie te hebben opgeruimd, ga ik de huik op het grootzeil doen, want daar hadden we gisteravond geen zin meer in.
Ook ga ik maar even met de stofzuiger de boel binnen wat aanzuigen want met een strand in de buurt heb je ook zand in de boot.
Tegen tweeën komt iedereen weer aan boord, en eten we een broodje, en dan maken we ons gereed om de haven te verlaten.

    Nog voor het gehobbel s'nachts begon, mooi plekje toch, of niet soms.

Omdat we tegen het gehobbel van vannacht, wat extra lijnen hadden gebruikt om de boot vast te leggen, haal ik alles wat er teveel op zit weg, en trek ook de rubberboot achter tegen de spiegel aan.
We overleggen even hoe we weg gaan varen, ik houd één spring naar achteren erop, en houd zo de boot met achteruitdraaiende schroef op z'n plaats, en John en Marina halen de andere lijnen weg, en 
daarna zet ik de keerkoppeling even in z'n vrij, zodat Marina de spring er af kan halen, en vaar dan achteruit weg van onze ligplaats.
Om drie uur varen we de haven uit naar het 4.5 mijl verderop gelegen haventje Fynshav, waar we ook uit zijn vertrokken drie weken geleden.
Daar aangekomen leg ik de boot bij de bunkersteiger neer, zodat John de auto er vlakbij kan zetten om alle spullen van hun in te laden, en dat is nogal wat.
Marina gaat nog even met de kids naar het strand hier, en wij helpen met het uitladen en verpakken van hun spullen.
We eten vanavond vroeg, en daarna gaat de jeugd slapen, en ook John die vannacht om twaalf uur wil vertrekken gaat even een poosje plat.
Dan is het eindelijk zover om afscheid te nemen van elkaar, en dus word er geknuffeld en gekust, de kinderen worden uit hun kooi gehaald en in de auto gezet in hun stoeltje's en na nog een last goodbeye gaan ze om 10 over twaalf s'nachts richting thuis.
Nadat we de andere morgen een berichtje hebben ontvangen waarin staat dat ze 05:35 al weer thuis waren, en dat ze er ook nog even twee keer kort uit zijn geweest om de benen te strekken, zijn we blij dat ze weer gezond en wel in Franeker zijn aangekomen.
Onderweg hadden ze wel veel regen gehad, maar er was bijna geen kip op de weg.
Voor ons word het nu erg stil hier op de boot, en we hebben goed geslapen en gaan vandaag als het weer een beetje meezit de boot schoon maken, want dat is na drie week intensief gebruik wel nodig.
Ik ga de buitenkant doen, en Aafke gaat van binnen opruimen en schoonmaken.
We weten nog niet wat we verder gaan doen, als het weer niet snel wat verbeterd, dan gaan we ons beraden of het misschien beter is om ons maar eens naar het zuiden te verplaatsen, alleen moeten we daarvoor wel eerst weer naar Nederland toe.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten