donderdag 10 augustus 2017

5 en 6 Augustus op het eiland Baagø

Na een roerige nacht vanwege het gedoe met het ankeren, vertrekken we naar de overkant waar we in de jachthaven van Mittelfart diesel willen tanken.
Na een kwartier varen komen we daar aan, en varen naar het bunkerstation dat achter in de haven ligt.
De brandstoftank staat buiten in de zon, en daar heb ik eigenlijk een hekel aan, want er ontstaat vaak condens in dit soort tanks en daardoor krijg je dus vaak water in je tank van de boot.
Maar omdat er door dit takkeweer van de laatste tijd weinig temperatuurverschil is, waag ik het er maar op.
Dus gooien we de tank vol, en de meter van de pomp blijft staan op 122 liter, en dat komt wel aardig uit met mijn berekeningen.
John en Marina zijn hier nog even met de jeugd naar het speeltuintje geweest intussen, en we vertrekken nu richting Baagø dat is een klein eilandje hier een twaalf mijl vandaan ter hoogte van ærø.
We rollen onze rolgenua niet helemaal af, want de wind is nogal wat variabel, soms is het 10 knopen wind en dan loopt het op naar 24 knopen en dus willen we de boel graag heel houden.
Halverwege lopen we een zeiljacht achterop, waarvan de fok, of genua de geest heeft gegeven hij hangt half aan dek en half in het water aan lij.
Wanneer we nog vijf mijl hebben te gaan, krijgen we zo als zo langzamerhand de gewoonste zaak van de wereld is geworden een bui over ons heen, ik kan nog net op tijd mijn jas en laarzen aankrijgen en blijf daardoor gelukkig kurkdroog.

In de kleine haven van Baagø.

Gelukkig word het weer droog, en lopen we de haven van Baagø droog binnen, en varen we zo vanuit de haveningang een box binnen.
Na eerst wat te hebben gegeten, gaan we de wal op, eerst John en Marina met de jeugd richting dorp, en wij volgen later ook op de fietsen, om even boodschappen te doen in de dorpswinkel.
Als we hun halverwege het dorpje hebben ingehaald, en daarna door zijn gereden naar het dorpje komen we er achter dat er geen dorpswinkeltje meer is.
Wij snel weer terug naar de anderen, want het heeft dus eigenlijk geen zin meer om naar het dorp toe te lopen, en ook de dreigende wolken die er aankomen voorspellen niet veel goeds.
We treffen hen op een punt waar ze, als ze nog een eindje doorlopen schuilen kunnen in het bos en wij fietsen snel terug naar de haven, waar een havengebouw staat met wc's en douche's en ook is er een kiosk.
Nadat ik het havengeld van 165 kronen heb betaald bij de automaat, bestellen we voor morgenvroeg twee broden, en twee zakken met harde en zachte broodje's die we morgenvroeg om acht uur op kunnen halen hier in de kiosk.

Het eiland word trouwens druk bezocht vanaf de plaats Assens, en er is hier naast de haven ook een camping waar wel vijftig caravans staan.
Ook kun je een rondrit maken op het eiland met een soort janplezier.
De kiosk is ook tevens cafetaria en ook is er mooi glasblaaswerk te koop, dat wist ik nog van de keer dat we hier waren een jaar of drie geleden.
De rest van de dag brengen we door op de boot, en John en Marina maken s'avonds nog een fietstocht over het eiland.

Zes Augustus:

Vanmorgen zijn we vroeg met ons ontbijt, want de verse broodje's en brood zijn opgehaald uit de kiosk door Marina en Novah.
Het smaakt ons allemaal dan ook voortreffelijk, en na de middag gaan de Oudje's met hun beide meiden naar het strand toe om stenen te zoeken die ze kunnen beschilderen als lieveheersbeestje's.
Nou dat valt niet mee, want voor dat soort stenen moet je op een stenenstrand zijn, en niet op een zandstrand.

Aan de andere kant was wel een strand met kleine stenen te vinden.

Wij mogen zolang op Silvan passen die zijn middagslaapje doet, en dat duurt nogal even, pas om halfvier word het manneke wakker, en gaan we met hem naar de rest van zijn familie toe die nog steeds op het strand zijn.
Later lopen we na eerst een ijsje te hebben gehaald in de kiosk naar de vuurtoren op de hoek van het eiland.
Ook koop ik in de kiosk, de haan van glas die ik drie jaar terug eigenlijk al wilde kopen, maar hem toen te duur vond, maar waarschijnlijk kom ik hier nooit weer, en dus neem ik hem nu mee naar huis toe.
We besluiten, om hier nog maar een nacht te blijven liggen, en dan morgenvroeg te vertrekken naar Assens, want het is nu al bijna vijf uur geweest en omdat we bijna al ons brood er weer doorheen hebben wil ik ook weer wat brood en broodjes bestellen in de kiosk, maar dat komt slecht uit, want omdat het morgen maandag is kunnen we de broodje's niet eerder krijgen dan morgenvroeg na tien uur.
We besluiten om dan zelf maar een brood te bakken met de broodbakmachine, maar aan het eind van de avond zijn we dat vergeten, nou dan eten we maar cornflakes zegt Aafke, maar als ik al op bed lig om 00:30 uur begint ze toch weer te mekkeren over dat brood bakken, nou zeg ik als jij dat ding klaar zet, dan bak ik een brood deze nacht, want we hebben nu stroom.
Ze begint direct met het apparaat bij ons uit de hut te halen, want daar staat hij bij het voetenend van de plaats waar Silvan slaapt.
Dus kan ik er nu niet meer onderuit, en kom weer uit mijn kooi om een brood te bakken.
Ik kan helaas de gebruiksaanwijzing op het pak niet lezen, want die is in het Deens, en dus gok ik maar een beetje, ik doe 750 gram van de zak van één kilo in de machine en gooi er anderhalf bierglas water bij en kies menu drie.
Dan zet ik het apparaat aan het werk, hij begint met het kneden, wat een minuut of tien duurt, en dan moet het beginnen te rijzen, waarna hij nog eens een keer gaat kneden en daarna begint het bakken.
We vallen na de 2de keer kneden pas in slaap.