pageviews

zondag 13 augustus 2017

12-08-2017 De boot schoonmaken.

Vandaag gaan we beginnen met de schoonmaak van de boot, want na drie weken intensief gebruik is dat echt wel even nodig.
We waren vanmorgen wat aan de late kant met opstaan, maar dat is goed te verklaren, ten eerste waren we laat te kooi gisteravond, ten tweede regent het vanmorgen, en ten derde hadden we er nog geen zin aan.
Aafke begint op het laatst van binnen de boel wat op te ruimen, maar vanwege de regen kan ik niet eerder aan de slag dan een uur of één s'middags.
Dat schrobben met een bezem geen leuk werk is hoef ik niemand te vertellen, en ik ben na een uur bezig te zijn geweest al geradbraakt, maar je moet gewoon doorzetten, dan gaat het op het laatst wel beter, en na nog een uur dan ben je er aan gewend.
Tegen een uur of zes heb ik de helft van de boot schoon, en ik stel de andere helft uit tot morgen.
Aafke heeft er ook genoeg van en na dat we gegeten hebben, en thee hebben gedronken nemen we nog een paar glaasje's rode wijn en dan gaan we achter Bornholm.
Het is nu Zondag, en dus pakken we de draad weer op, ik begin aan mijn andere helft van de boot, en Aafke gaat ook weer verder met waar ze gebleven is.
Na enige uren van schrobben, sponsen, en afspuiten met de waterslang ziet de boot er wat de buitenkant betreft weer pico bello uit.
Ook na Aafke's vegen, kloppen, en zuigen zien de hutten, wc's, en de salon er weer uit om door een ringetje te halen.
Nu nog even aan ons zelf werken, en dus gaan we even lekker douchen, en dat is hier in Fynshav wel goed voor elkaar.
Het is nu halfdrie, en we wilden de dingy maar weer achter op de spiegel te trekken, maar de beide Duitse schepen die achter ons liggen zijn net een stukje dichterbij gekomen, en daarom besluiten we om de rubberboot dan maar weer op het voordek te leggen zodat we er met in en uitvaren minder last van hebben.
Ook de fietsen verplaatsen we van buiten naar binnen, en dat scheelt ook weer aan ruimte in de kuip.
Met wat hulp van onze Duitse achterburen varen we achteruit de haven uit, en dat gaat goed, tot er ook net een boot de haven in wil, en dus moeten we snel de handrem erop trekken, en ook de andere boot moet sterk afremmen, gelukkig gaat alles goed en om drie uur varen we tussen de pieren door richting Avernakö waar we voor anker willen gaan.
Om kwart over drie zijn we nadat Aafke de lijnen en stootwillen heeft opgeruimd onder zeil, en varen met zo'n vijf knopen (zeemijlen 40000:360 =111,111111:60 = 1851,85 meter per uur richting Avernakö en om zes uur zijn we op de ankerplaats, en we hebben geluk, want er ligt een vrije mooring, en daar maken we dan ook graag gebruik van.

   Ons ankerplekje bij Avernakö.

Aafke maakt snel een paar kopje's cup a soup klaar, en even later zitten we ook al weer aan de raasdonders met spekje's en appelmoes, en een bakje kwark met yoghurt na.

   Onze Duitse buurman, die de mooring aan ons gunde.

Waar we wel een beetje mee zitten is de wind, want die gaat vannacht van N.W naar Z.O. En onze mooring ligt niet heel erg ver van de oever af, zo'n pak em beet  90 meter en ik hoop dan ook dat we vrijblijven van de grond want midden in de nacht verkassen is niet mijn hobby.
Op de plek waar we nu liggen is het 3.6 m diep maar dat kan naar de kant soms snel oplopen naar 2 m en dan word het kritiek.
Omdat we het op het laatst om halfnegen ongeveer te koud vinden worden buiten, gaan we lekker naar binnen en steken onze olielamp aan, niet alleen voor het licht, maar ook een beetje voor de warmte die het ding geeft.


Karel is trouwens ook verhuisd, samen met de kleuterstoel die normaal in de kuip staat, staan ze nu geparkeerd in de salon, en dat vind hij geloof ik wel fijn, want dan kan hij ons ook zien wanneer we buiten in de kuip bezig zijn.
Ook ben ik telefonisch momenteel niet bereikbaar, op 06-28275005 want ik had mijn simkaart uit de telefoon gehaald en hem in de ipad gezet, maar nu krijg ik de simkaart er met geen mogelijkheid meer uit, ik heb alles al uit de kast gehaald, maar helaas zonder resultaat.
Wel heb ik nu met mijn simkaart van Robin die ik vanuit de ipad, in mijn telefoon heb gezet eindelijk weer internet, en ook telefoon (het nummer is 06-13213259 ) en door die als hotspot te gebruiken kan ik ook weer met de ipad op internet surfen.
De ipad zal wanneer het mijzelf niet lukt, wel even uitelkaar moeten om de simkaart er weer uit te krijgen, und das kostet pfieffen.
Maar Pieter geeft de moed zomaar niet op, en ik ga nog weer een poging wagen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten