pageviews

donderdag 18 juli 2013

Flakkaskar naar Hogsara op 18-07-2013

Als we wakker worden en Aafke door onze patrijspoort naar buiten kijkt is het mistig, en omdat het nog maar halfacht is, gaan we omdat we met mist toch niet weg kunnen nog maar even wat slapen, maar om halfnegen is iedereen wakker en gaan we er maar uit, vandaag word er niet gezwommen, en na wassen , aankleden, en ontbijt met een gekookt eitje maken we ons klaar om verder te gaan, het is nog wel een beetje mistig maar niet erg genoeg om liggen te moeten blijven. Eerst gaan Kees, die nog even gezocht heeft om een mooie steen, en Aafke de lijnen los maken,en Aafke slaat het spit los met de hamer die ik haar heb meegegeven ze klimmen snel weer op de boot, en Folkert trekt de boot achteruit aan het hekanker, als we er dan rechtboven zijn maakt hij hem vast aan een bolder, en vaar ik achteruit gelukkig het anker schiet los en er zit als het boven water is maar een heel klein beetje klei aan. 


We gaan nu de vaarweg volgen en omdat het toch weer mistig is geworden zet ik de radar er bij aan, en zo varen we met 5 knopen de mist in, het zicht is minder dan 50 meter schat ik en al snel komen de eerste schepen plotseling uit de mist te voorschijn. Het is goed opletten geblazen, en ook geef ik Nanneke de scheepshoorn om die zo nu en dan te laten horen ook horen we toeters van andere jachten die ons tegemoet komen.


De strijkijzers varen ons nog wel redelijk snel voorbij moet ik zeggen. Zo nu en dan is het zicht weer iets beter maar het blijft opletten. Opeens komt er een motorjacht ons tegemoet aan onze kant van de Fairway, en komt recht op ons af ik schreeuw tegen Folkert die achter het roer staat naar bakboord naar bakboord en snel, maar ook het moterjacht gaat die kant op en dus vaart Folkert maar wat meer naar stuurboord, echter daar liggen rotsen onder water en daar wil ik niet bovenop lopen. Gelukkig gaat alles net goed en om eerlijk te zijn kneep ik hem als een ouwe dief. Even later komen er nog van alle kanten jachten op ons af die net als wij door de nauwe vaargeul moeten, maar ik zit beneden bij de radar en geef door wat ik zie, en Nanneke houd de plotter in de gaten. Eindelijk trekt de mist op en kunnen we weer ver voor ons uit zien.


We zijn al behoorlijk dichtbij de stad Hanko gekomen en zo het nu lijkt kunnen we straks zeilen want de wind zit in het zuidwesten en dat is voor ons halve wind, en we gaan alvast het grootzeil hijsen, en de wind gaat ook nog eens een beetje meer worden zelfs 14 knopen , dan is het zover dat ook de Genua erbij kan en we zeilen nu eindelijk eens met het volle tuig erop. We blijven zeilen tot we na een paar uur noodgedwongen onze koers moeten wijzigen en de Genua weg moeten rollen. Na een dik uur komen we bij een rotonde en gaan we stuurboord uit, maar jammer genoeg is het net niet bezeild, dus brommeren we maar door met alleen het grootzeil erop. De laatste 2 mijl kunnen we nog even genieten van de stilte en dan nadat we de motor hebben gestart laten we het grootzeil zakken en doeken het op. We varen de baai binnen en ik herken nu het plaatsje opeens, want hier hebben we voor anker gelegen op de heenreis. 


We zien nog enkele hekankerboeien die rechtop staan en dus gaan we aaanmeren aan de steiger die er ligt. Het aanhaken gaat perfect, maar als ik naar de steiger vaar, en opeens hoor van stop dan sla ik achteruit, en doordat daardoor de boot naar lij waait kan Aafke niet op de steiger springen. Gelukkig staat de Finse buurman paraat en vangt onze landvast op en doet hem snel om een bolder op de steiger. Hè Hè, dat ging maar net weer goed. Het was ook wel een beetje mijn schuld ik had meer in de wind op moeten sturen. Ik stap aan de wal en trek de boot naar rechts zodat hij nu haaks ten opzichte van de steiger ligt. Later breng ik met de bijboot nog een exstra lijn uit naar de hekankerboei want onze gasten vinden de lijn die ik normaal hiervoor gebruik te dun, en om ze gerust te stellen breng ik dus maar die extra lijn aan. Dan is het tijd voor een borrel, maar dan begint het net een beetje te regenen, en gaan we snel het huikje over het zeil doen.
Na de borrel kookt Helga, het word witte kool met wat in stukje's gesneden lapje's varkensvlees en witte rijst, het smaakt voortreffelijk, als we dan aan ons toetje toe zijn, zegt Aafke tegen mij, jij zou toch ijsje's halen ?. Ik zeg dat de winkel om zeven uur dicht is gegaan maar daar trapt niemand in, en dus ga ik naar het winkeltje om er zes heerlijke cornetto achtige ijsco's te halen drie met nouga en drie met citroen en chocolade met drop. De kreten, oh, en ah zijn niet van de lucht en ze zijn inderdaad verukkelijk. Nadat de afwas is gedaan, gaat de hele groep behalve ik een eindje wandelen. Zelf ga ik mijn weblog even bijwerken, want ik heb vandaag nog internet en daar wil ik nu nog even gebruik van maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten