pageviews

vrijdag 26 juli 2013

Zondag 21-07-2013 Aanvaring met een onderwaterrots in Karlsby op Kokar.

Om halfnegen vertrekken we uit de haven van Karlsby op het eiland Kokar. Ik sta zelf achter het roer, en vaar het eerste stuk meestal vanuit de haven tot we weer op diep water zijn. Wanneer we dan door de betonde route varen, maak ik een ernstige fout door de rode ton aan de verkeerde kant te passeren
waardoor we met een snelheid van 3 knopen op een onderwaterrots lopen, de klap waarmee dit gebeurt is heftig, en we maken allemaal een flinke buiteling. Folkert klapt met zijn ribben tegen de achterkant van de vaste buiskap waardoor hij waarschijnlijk een gekneusde rib oploopt. Ikzelf kom met mijn borst tegen het stuurwiel aan en met mijn kin klap ik tegen de plotter aan, maar mijn baard vangt de grootste klap op maar ik heb wel een tand door de lip, en ook is er een stukje van mijn linkersnijtand afgebroken maar verder mankeer ik niets, ook de anderen komen met de schrik vrij.
Ik roep tegen Aafke dat ze er een vloerdeel uit moet halen om te kijken of er water naar binnen komt, en als ze dat dan gedaan heeft, blijkt het dat we water maken. Ik draai de boot en we gaan terug naar de haven waar we nog maar net uit zijn vertrokken en meer de boot daar op een plek af waar het 2,2 meter diep is, en dan sluit ik snel een dompelpomp aan die ik voor deze gevallen achter de hand heb. Helaas pakt de pomp geen water omdat er nog niet genoeg in de bilge staat en de aanzuigopening nogal hoog zit. De bilgepomp die het in het begin wel deed is er ook mee opgehouden, en het blijkt later dat er iets in het loopwerk vast is komen zitten, en dus behelpen we ons met een hoosvat en emmers. Dan lijkt het erop dat het water niet van buiten maar van binnen komt, en ik ga het eens proeven, en het is zoet water. 


Het lijkt er dus op dat door de klap er iets met een tank is gebeurt. We hozen dus alles uit de bilge en zien dan ook de schade die er aan wrangen, en aan het keukenblok zijn. Ook de slingerpaal heeft onder en boven schade aan het houtwerk veroorzaakt. Omdat ik nu weet dat er geen lek in de boot zit, krijg ik er weer wat vertrouwen in dat het wellicht mee kan vallen. Nu ik alles zo'n beetje kan beoordelen bel ik mijn verzekering, maar op Zondag neemt er niemand op en ik krijg er dus een antwoordapparaat voor, die mij vraagt om een bericht in te spreken na de piep. Dus leg ik uit wat er aan de hand is, en waar ik op dit moment met de boot ben, en dat er hier geen facaliteiten zijn die de boot eruit kunnen halen om te beoordelen hoe groot de schade is, er zal toch echt een expert bij moeten komen om te kijken of wij nog wel met het schip kunnen varen. Na een halfuur word ik teruggebeld door een van de medewerkers van het verzekeringskantoor Kuiper uit Heerenveen. Ik leg hem nogmaals de situatie uit, en dat er op dit eiland geen werven zijn die het schip uit het water kunnen tillen om de schade te bekijken. Hij zegt dat hij vandaag niets kan doen, maar er morgen gelijk vaart achter gaat zetten om zo snel mogelijk met een oplossing voor het probleem te komen. Mischien dat de boot hier in Finland gerepareert kan worden, of dat hij op transport moet naar Nederland om daar te worden gerepareerd. Ook zouden we mischien als het meevalt op eigen kiel weer naar huis toe kunnen varen. Aangezien er geen expert van hen in Finland zit zal er iemand moeten worden ingevlogen, of er moet een expert uit Finland hier naar toe komen om de schade te beoordelen. Ikzelf geef er echter de voorkeur aan om de boot op eigen kiel weer naar Nederland te varen, zodat ik de reparatie op de voet kan volgen. 


Omdat de bilge nu weer helemaal droog is, ga ik foto's maken van alle zichtbare plaatsen van de schade.. Ook ben ik er achtergekomen dat de Bakboordwatertank lekt, en om dat te controleren moet ik de bodemplaat waarop de zitkussens liggen er uit schroeven en dan kijken waar het lek zit. Dus ga ik daar maar mee beginnen want anders hebben we ook geen water meer uit de kraan en dat is lastig. Na een uurtje heb ik de plaat eraf en wat blijkt de tank heeft een schuiver gemaakt en daardoor is de slang van de buis afgeraakt, met als gevolg dat de gister net weer gevulde tank in de bilge is leeggelopen. 


Ik duw de slang weer op z'n plaats en draai de twee slangklemmen weer stevig vast. Daarna kijk ik of er nog meer schade is, maar alleen de tank is losgeraakt van het schot waartegen hij was vastgelamineerd. Dan ga ik de tank vullen om te kijken of die nog ergens anders lekt, maar dat is niet het geval en dus monteer ik de hele boel weer.


Dan ga ik de schade aan het keukenblok eens goed bekijken en dat is compleet uit zijn voegen gerukt.
Zelfs de porselijnen tegeltje's van het aanrechtblad liggen bij de randen los en ook zit er een scheur tussen het hoofdschot en het keukenblok van een millimeter of vier. Dit zal helemaal uitelkaar gehaalt moeten worden, en opnieuw moeten worden opgebouwd.

 

Daarna maak ik foto's van de kielbouten en die lijken mij redelijk intact te zijn. Het zijn alleen de wrangen die scheuren vertonen en waar stukje's laminaat vanaf zijn gesprongen. Wanneer er door deze scheuren water kan komen bij het hout dat hierachter zit dan kan dat gaan rotten met alle gevolgen vandien. Wil alles weer voor 100 procent goed komen dan zullen naar mijn mening de wrangen opnieuw vastgelamineert moeten worden wil de constructie sterk blijven. Ik ben maar een leek, en ik ben dan ook benieuwd wat een expert hiervan zal vinden, en die kan hier waarschijnlijk op z'n vroegst woensdag of zo zijn. En dus rest mij niets anders dan afwachten, en er het beste van hopen.

1 opmerking:

  1. Sterkte ,we hopen dat jullie op eigen kiel terug kunnen komen.
    Groeten van de Cumulus.

    BeantwoordenVerwijderen