zaterdag 20 juli 2013

Trunskar naar Kokar op 20-07-2013

Vanmorgen al vroeg wakker, omdat Aafke de wekker op zeven uur had gezet, we kijken even door het raam naar buiten en ondekken dat er bijna geen wind meer staat. Aafke zegt komop we moeten eruit, ja dat wil ik ook wel,maar mijn lichaam zegt van nee, en dus ik blijf nog lekker even liggen. Aafke geeft ons nog een halfuur maar dan begint ze met het luiden van de bel en komen onze matrozen verschrikt uit hun kooien. Nadat alle ochtendrituelen zijn gedaan, ga ik op zoek naar de havenmeester, op de pier tref ik de schipper van de Bavaria 35 made 4 sailing en ik vraag hem of hij weet waar de havenmeester uithangt. Hij denkt dat hij in het tweedde huis rechts van de werkplaats is te vinden.

Mijn aankloppen en volluk roepen levert geen reactie op, en dus loop ik terug naar de haven en ga weer aan boord. Intussen maken we de boot alvast zeilklaar, en gaan de pakken weer aan want net als gisteren zal de wind tussen de 9 en 13 m/sec zijn. Omdat we hier gastvrij zijn ontvangen, en ook nog eens gebruik hebben gemaakt van de Sauna wil ik de havenmeester graag zijn geld geven, maar de man blijft ook nadat ik nog een keer alle bij de haven staande huizen heb bezocht en geklopt en geroepen onvindbaar. Nou dan kan ik er ook niets aan doen, dus vertrekken we zonder te betalen.
Het eerste stuk varen we nog op de motor, maar dan gaan we verder op de bijna geheel afgerolde Genua, het is weer hoog aan de wind, maar de door mij uitgestippelde route op de Ipad is net bezeild en een eindje verder kunnen we wat ruimer zeilen.

Folkert weet echter toch nog wat hoger te komen dan de in de kaart staande lijn, en daardoor is het mogelijk om een stuk af te snijden zodat we langer door kunnen zeilen en een stuk minder op de motor hoeven te varen. Folkert en Kees wisselen elkaar regelmatig af en zo gaat onze reis voorspoedig, ondanks dat er zo nu en dan een kwak water overkomt en zelfs ëën keer is het zo erg dat Nanneke en Helga het niet droog houden en beiden een natte kont krijgen. Het is vandaag een stuk kouder dan gisteren op het water 17 graden slechts

De Zweedse boot die net voor ons vertrok zijn we uit het oog verloren, mischien heeft hij een van de andere havens aangelopen op dit eiland. Ook komen we de op de motor varende Fin weer tegen die net even voor ons in de haven aankomt. Ook onderweg hebben we alleen maar schepen gezien die van de andere kant kwamen, en die zeilden ons mooi voorbij, maar wel met weinig zeil op of gereefd.
We komen doordat we zo hoog konden lopen op slechts 10 mijl van Kökar op een punt aan waar we verder moeten op het oliezeil.

Het vaarwater word steeds nauwer, en ook minder diep en het is goed opletten nu want op plaatsen is het vlak naast de vaargeul 1,2 meter en dat is 1 meter te weinig voor ons. Aan het einde neem ikzelf het roer want ik loop liever zelf met de boot aan de grond dan dat een van onze matrozen dat doet. Na veel gezigzag in de aanlooproute komen we bij de haven waar de Havenmeester ons vraagt hoe breed of we zijn, Folkert begrijpt het eerst niet, en zegt en gebaart met zijn vingers 13 meter. Dat kan niet kloppen zie ik de havenmeester denken, en hij vraagt het nog eens. We gebaren allemaal door vier vingers op te steken, en dan geeft hij aan dat we zijn aanwijzingen moeten volgen en loopt naar een plaats aan de steiger en wijst ons een box aan tussen twee schepen van hetzelfde formaat. Ik stuur het schip mooi tussen de palen door, nadat de dames de stootwillen even binnengehaald hebben, en vaar door naar de kant en even later liggen we vast.

Aafke gaat even een soepje maken, met een beetje brood erbij en daarna gaan we naar de winkel om boodschappen te halen. Ook ga ik eerst nog even bij herr habenmeister aan om voor vannacht te betalen. Het kost hier 25 Euro en daar is ook de Sauna bij inbegrepen en natuurlijk de showers. Als we dan bij de dorpswinkel zijn aanbeland komen we tot de ontdekking dat die op Zaterdag om 16:00 uur dicht is.

Nooit aan gedacht dat het vandaag Zaterdag is. Dus nokken we weer af en ga ikzelf maar weer een paar broden bakken. Helga en Kees gaan zich even badderen want na een paar dagen is dat wel lekker, en wij zijn gisteren al gestoomd en gewassen. Dan is het tijd voor een borrel en gaan we even in buiten zitten in de kuip, de temperatuur is nu behoorlijk gedaalt nu de zon weg is, en de wolken een groot deel van de hemel in beslag nemen. Vanmiddag zagen we een grote Halo om de zon en dat betekent dat er veel vocht in de lucht aanwezig is, er is een spreekwoord dat zegt "Een ring om de zon geeft water in de ton".En dus is de kans groot dat het morgen gaat regenen. Het is nu onderhand
Halfzeven en de tafel staat klaar, ik ben benieuwd wat mijn Ega deze keer weer op tafel tovert.
Het blijkt gewoon aardappelen met vlees uit blik te zijn, met als groente , sperziebonen, witlofsalade, en paprika. Als toetje krijgen we gewoon een toetje in sixpackverpakking met slagroom. Er blijft behalve wat aardappelen niets over. Het is gaan regenen, en dus komt het spreekwoord uit.
De hele avond zitten we wat binnen en iedereen is wel ergens mee bezig en tussendoor kletsen we over van alles en nog wat. Ook hebben we via skype contact met John en Marina met de kleine Ariane
Nu is het is bijna elf uur, en we nemen nog een slaapmutsje voor de nacht, en ondertussen bak ik ook nog maar weer even een brood, want de eerste is compleet mislukt, hoe dat kan ben ik nog niet helemaal achter, maar ik denk dat de deeghaak los heeft gezeten en dat daardoor het deeg niet goed gekneed is. Omdat we geen brood hebben kunnen halen vandaag, moet ik straks nog even een brood bakken want aan één brood hebben we niet genoeg en dus moet ik even wachten tot het eerste brood klaar is. Voor nu welterusten en tot morgen maar weer.