pageviews

zaterdag 27 juli 2013

Twee dagen naar Stockholm op 27 en 28 juli 2013

Vanmorgen kijken we weer om een uur of zeven naar buiten, en zien helemaal niets, dus dat kan anders niets zijn dan mist, en dus draaien ons dus nog maar een keertje om. Om acht uur is het dan reveille, en komt iedereen weer tevoorschijn. Dan ontbijt, en even later start ik de motor en gooien we los. Het is nu half tien en we varen alvast maar naar het begin van het fjord waar we liggen, en varen langs de routelijn die nog de Navmanplotter staat bij de stuurstand. Als ik daarna de Ipad aanzet waar ik gisteravond nog de routepunten heb ingezet, zie ik dat ons scheepje van de kaart is. Ik probeer een paar keer om hem weer aan de praat te krijgen door hem opnieuw op te starten, maar hij blijft me tegenwerken. Dan bedenk ik dat het geheugen wel eens vol kan zijn met al die route's en tracks die er zo langzamerhand in staan, en ga die voor een groot deel verwijderen. Ook stel ik hem weer opnieuw in. Zo gezegd zo gedaan, en jawel hoor hij geeft weer onze positie aan op de kaart. Folkert en Kees sturen om de beurt, en ik geef ze aanwijzingen welke kant ze op moeten. Het is bijna half een als we de Haven van stockholm in zicht krijgen, maar tegelijkertijd barst er een onweer boven ons los, en gaat het flink regenen. Ik trek mijn Australische waxcote jas aan, trek mijn laarzen aan, en doe mijn zuidwester op, en zo ben ik gereed om de zwaarste storm te trotseren. Ik blijf maar even een beetje varen tot het ergste is overgewaaid, en dan vaar ik de nauwe haveningang binnen, en ga zoeken om een ligplaats in een box, Aafke en Folkert staan voorop en geven mij aan dat er een plaats is naast een zwarte boot, dus stuur ik de boot daar naast, en dan komen we tot de ontdekking dat daar geen vingerpier zit, dus doen we een stootkussen op de boeg en fixeren de boot met twee lijnen naar onze middenbolders toe. Een Nederlander met een zeeschouw die even verderop ligt komt naar ons toe, en maakt ons er op attent dat er naast hem nog wel een plaats is met een vingerpier


We nemen het in overweging maar willen eerst wachten tot alles weer wat normaal is, en dan zien we wel wat we doen. Dan gaan we eerst de inwendige mens versterken, en daarna gaan onze gasten de stad onveilig maken. Ik ga vanmiddag mijn aangifte voor het tweede kwartaal van de omzetbelasting versturen, want als ik dat niet op tijd doe krijg ik automatisch een boete van 123 euro.
Aafke gaat alvast een brood bakken, en ik kijk even tot hoe laat de winkels vandaag open zijn, en dat blijkt tot 21:00 uur. Aafke en ik gaan dus eerst maar even naar de winkel toe om boodschappen te halen,en ik doe die aangifte vanavond wel de deur uit. aafke zou eerst alleen de stad in om boodschappen maar dat sju ik un got in e kop. 


We vertrekken om halfvier, en zijn pas om halfzeven weer bij de boot, waar de anderen intussen al weer zijn gearriveerd. Ook zij hebben ongeveer een kilometer of zeven door de stad gelopen, en hebben veel plekje's, en gebouwen van deze mooie stad gefotografeerd. Aafke is al weer druk met het eten bezig, en dat staat ook al weer snel op tafel. Ondertussen is het ook al weer negen uur, en gaan we nog even lekker buiten zitten. Wat er morgen gaat gebeuren weet ik niet, maar ik hoop dat het in ieder geval droog blijft zoniet dan kunnen ze altijd nog het Wasamuseum in, om de Wasa die driehonderddertig jaar op de bodem van de zee heeft gelegen te bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten