pageviews

maandag 29 juli 2013

Inspectie door een deskundige van de schade aan de boot op 29-07-2013

Vanmorgen halfacht loopt de wekker af, en gaan we snel wassen, aankleden, en ontbijten want de schadeexpert komt vanmorgen langs om de schade te taxeren voor de verzekering. Ik ga eerst maar even naar het havenkantoor om het uit het water tijdstip af te spreken. De mevrouw waar ik contact mee zou opnemen is niet aanwezig want die is zaterdag met vakantie gegaan. Ik spreek met haar vervangster, en die zegt dat we er om 10:30 uur uit kunnen. Even later krijg ik telefoon, en het is de expert die zegt dat hij zich heeft verreden en dat hij wat later komt dan we hadden afgesproken, en ik deel hem mee dat de boot er om halfelf uitgaat. Hij zegt dat hij dan wel aanwezig kan zijn. Inderdaad is hij er om kwart over tien, en ik bied hem een kop koffie aan, en dat valt er bij de man wel goed in.
Dan is het zover dat de boot eruit gehaald gaat worden, in dit geval met een bootkar waarop de kiel komt te staan en waar de zijkanten van de boot met hydraulisch bediende staanders overeind word gehouden.


Na wat passen en meten staat hij na een kwartier op de wal en kan de onderwaterinspectie beginnen. Ik had al tegen de expert gezegt dat ik niet blij was met de manier waarop de boot uit het water word gehaald, en hij is het met mij eens. Want wat gebeurt er n.l als je een boot met de kiel ergens op zet waardoor het gehele gewicht van die boot op het vlak komt te staan dan oefen je daar druk uit, en met een beschadigde romp op plekken die dicht bij de kiel zitten kan dat wel eens meer schade veroorzaken. En inderdaad wanneer we de boot van onderen bekijken zie je duidelijk waar dus de zwakke beschadigde plek zit, n.l  vlak achter de kiel. 


Kees houd er een stukje plaat overheen en dan zie je duidelijk hoeveel de bodem naar binnen word gedrukt. Dan gaat de expert even voor overleg praten met de eigenaar van de werf, maar komt al snel terug met de mededeling dat we een uur moeten wachten met de boot te water te laten want het personeel gaat lunchen !. Ik zeg om elf uur al lunchen ?. Hij zegt van ja, dat is hier op veel plaatsen heel normaal. Dus gaan we intussen maar binnen in de boot om daar de wrangen en andere zaken te bekijken, en foto's ervan nemen. De expert maakt er naar mijn mening een goed onderzoek van, en bekijkt en beklopt met een hamer de plekken waar eventueel délaminatie zou kunnen zitten. Ook maakt hij veel foto's. Met een mes onderzoekt hij of er ook loszittende stukken polyester zijn. De middenste wrangen is niets aan te zien, maar de achterste en de voorste wrang zijn gescheurt, en zullen naar mijn mening goed gerepareert of vervangen moeten worden. 


Ook de schade aan het kombuisgedeelte legt hij met foto's vast. Dan zegt hij dat het volgens hem geen kwaad kan om door te varen, weliswaar niet met harde wind en veel deining, maar dat is voor een heel stuk varen door de scherenkust geen enkel probleem. Ik ben opgelucht, en blij dat we op eigen kiel door kunnen, en de boot gaat na een uur terug in z'n element. We blijven nog even een poosje kijken of er door de uit en in het water laten ook verdere lekage is ontstaan maar er is gelukkig niets te zien. De expert vertrekt weer, en ik ga naar het kantoor om het hellingen van de boot af te rekenen. In totaal 3140 Sek wat neerkomt op zo'n 365,= Euro. Nou dat is ook ongeveer mijn eigen risico, en dan is de rest voor de verzekering. Ik moet alleen nog even een bedrijf vinden die het goed en betrouwbaar voor mij kan repareren deze nazomer, want ik wil het wel graag z.s.m weer klaar hebben. We zijn ondertussen al weer 30 mijl dichter bij huis gekomen en zitten nu op het eilandje Harso, met de punt naar de wal en met het hekanker achter. De hele bups is de wal op voor een rondje eiland, en komt nu net terug en hijgt en puft van het benauwde weer. De vochtigheid is 75 % en de temperatuur nog steeds zo'n 25 graden. Ze vinden het een mooi eiland, en dat vergat ik nog te vertellen, op de weg hier naar toe zagen we twee visarenden een paartje vlak bijelkaar op ongeveer 100 meter van de boot. Nanneke heeft er een paar foto's van kunnen maken en ondanks de afstand en de haast zijn ze redelijk gelukt. Als we dan later op de avond in de kuip zitten thee te drinken, is iedereen in de weer om een mooie zonsondergang op de gevoelige plaat vast te leggen, en zoals het spreekwoord zegt avondrood morgen mooi weer aan boord. De weerberichten voor morgen zijn echter niet erg goed, want die hebben het over regen. We zullen zien wie er gelijk heeft.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten