pageviews

zaterdag 13 juli 2013

Op naar Helsinki op 13-07-2013

Vanmorgen toen we wakker werden, en ik aan Aafke vroeg hoe laat het was kreeg ik als antwoord ojee het is al kwart voor negen, en ik met mijn duffe kop geloofde haar ook nog maar toen ik mijn bril opzette bleek het kwart voor acht te zijn. 


Dus duiken we er maar niet meer in en gaan we wassen aankleden en eten. Franske en Aafke zijn zelfs zo stoer om het zilte nat te trotseren, ik hou het voor gezien vandaag mij te koud. Dan is het tijd om te vertrekken, en deze keer hoeven we het anker niet te lichten, maar gewoon de haak van de mooring halen en wegvaren.


 Als we bij de stormvogel langsvaren zwaaien we even naar elkaar, ook zij hebben vanmorgen gezwommen. De wind laat het vandaag helemaal zitten het is blakte, en ook valt er tot aan Helsinki geen zeil te hijsen, we komen daar aan in de Helsinki Marine en dat ligt geschikter voor Franske om op tijd te kunnen vertrekken naar het vliegveld, en ook voor de nieuwe gasten die morgenavond pas om 23:45 op het vliegveld aankomen.


Zodra we vastliggen gaat Franske alvast op onderzoek uit hoe het zit met het vervoer van en naar de luchthaven. Het word uiteindelijk na wat getelefoneer toch maar een taxi, en die komt haar hier voor het havenkantoor ophalen om 05:20 want ze moet er anderhalf uur voor vertrek zijn.
Ik probeer ondertussen Folkert te pakken te krijgen via de mail, maar ik krijg tot nu toe nog geen bevestiging van hem dat hij mijn mail heeft ontvangen, dus morgen nog maar eens proberen.
Dan gaan we de fietsen uit de voorpunt halen want we willen boodschappen doen, en dat gaat beter met de fiets dan sjouwen met zware tassen. Franske gaat eerst nog even de Russische kerk bezichtigen, en dan treffen we elkaar later wel in de winkel. Wij stappen op de fiets en zijn al snel bij de supermarkt, maar het is niet dezelfde winkel, die we op de heenreis hadden gevonden. We zijn bijna klaar en daar is Franske ook al in de winkel, we wilden eigenlijk tunasteaks eten, maar die hebben ze helaas niet. Nadat we de boodschappen naar de boot hebben gebracht, gaan de beide dames nog even naar de markt, als ze terug komen willen ze uit eten gaan hier vlakbij op een terrasje, nou dat lijkt mij ook wel wat, en dus gaan we na nog eerst iets gedronken te hebben daar naartoe, en bestellen alledrie iets anders. Aafke neemt vis met garnalen en nieuwe aardappeltje's Franske neemt varkensribbetje's en ik neem kip verborgen in een groentetuin. 


Het smaakt allemaal voortreffelijk. Na het eten lopen we nog even een rondje langs de haven, en net als ik voorstel om een ijsje te kopen, gaan alle ijsverkopers sluiten. Dus gaan we maar naar de boot voor koffie. We blijven na de koffie nog even buiten zitten maar als de zon eenmaal weg is koelt het snel af en gaan we naar binnen. Aafke gaat puzzelen, franske zit wat te internetten, en ik schrijf de belevenissen van deze dag nog even op.
Het is nu ondertussen alweer kwart voor twaalf Finse tijd en we gaan maar even weer op de rug staan, want we willen Franske wel even uitzwaaien morgenvroeg en dat is al over 5 uurtje's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten