pageviews

donderdag 27 augustus 2015

Brunsbüttel naar Norderney

Vanmorgen hadden we om zeven uur reveille, en gaan nadat we ons gewassen, gegeten, en aangekleed hebben het schip klaarmaken om te zeilen, ik haal de huik er alvast af, en Aafke doet ook haar dingen zoals alle ramen en luiken controleren en de afsluiters dicht van de wastafels etc, etc.
Om acht uur gooien we los van de wal en onze Duitse buurman die naast ons lag is even een rondje aan het varen en meert zometeen weer langs de steiger aan.
Wij varen richting sluis en daar ligt ook al een jacht te wachten, het is een Frans schip uit ,,,,,,,,,,,.
Als ik achteromkijk zie ik twee vrachtschepen aankomen, en die moeten eerst de sluis in en dan maar eens kijken of wij er nog bij kunnen.
Nou dat duurt wel verrekte lang moet ik zeggen, want die schepen varen zo ontzettend langzaam, het is net of varen ze met een lading eieren.
Na een halfuur gaat dan eindelijk het witte licht knipperen en mogen we naar binnen, eerst gaat er een platbodem in, die dus voordringt en dat zou eigenlijk niet mogen, dan vaar ik erin, dan de Fransman, dan een trimaran en vervolgens nog een jacht dat op het allerlaatste moment nog naar binnen vaart.
Het schutten gaat snel en om kwart over negen varen we de sluis uit en gaan eerst op de motor varen want de wind laat het afweten, terwijl die er wel zou moeten zijn volgens windfinder plus!.
Ergens halverwege Cuxhafen hijsen we ons grootzeil dan toch maar omhoog en dat geeft niet veel snelheid, maar het geeft toch moed.
Wat we ook meemaken is dat er veel insecten op zee zijn allerlei soorten muggen en kevertje's en ook komen er veel vlinders tussen het dek en de giek door, de muggen zijn erg vervelend met hun gekriebel en Aafke slaat er binnen wel 20 dood.


De stroom staat nu goed door, en we lopen negen mijl wanneer we Cuxhafen passeren.
Tot halfeen loopt de stroom nog mee en dan zijn we net de Elbe uitgespoeld, maar nu gaat hij tegenstaan en een uur later lopen we nog maar 4.5 knopen over de grond.
Omdat het nog 35 mijl is naar Norderney, en de snelheid maar 4.5 gemiddeld overweeg ik om toch maar naar Helgoland te zeilen want dat is slechts 15.5 mijl, en dus overleg ik met Aafke wat we kunnen doen, en die zegt dan rollen we de Genua af en gaan koers zetten naar Helgoland en als we nu eerst eens even kijken wat voor snelheid we op het log kunnen lopen en dan beslissen wat we gaan doen.
Dus testen we de koers en helaas staat er te weinig wind om er in drie uurtje's naar toe te zeilen dat worden er wel vijf of zes en dat helpt ons dus helemaal niets.

Als we bij de Weser komen zien we een enorm containerschip voor ons langsvaren het is de
MSC Oliver.

    Het grootste containerschip ter wereld 396 meter lang en 59 meter breed.


We gaan weer op onze oude koers naar Norderney en nu lopen we met de Genua erbij en de motor op 1500 toeren een snelheid van 5.5 knopen en dat worden er straks als de stroom weer mee gaat lopen mischien wel 7 of meer.
Ook neemt de wind wat toe, maar hij komt bijna uit het Oosten en niet zoals het weerbericht aangaf uit het Zuidoosten.
Wanneer we eenmaal de stroom weer meekrijgen lopen we zelfs zo nu en dan acht knopen over de grond, nou dat schiet tenminste op, en mijn ETA (Estimated Time Arrival) word hierdoor geen elf uur of halftwaalf, maar nu halfnegen en dat is nog voordat de zon om kwart voor negen ondergaat hier.


Gelukkig had ik op de heenreis van elke rode ton in het Dovetief een waypoint gemaakt en dat komt nu mooi van pas.
Als we bijna bij de haven zijn kan ook het grootzeil naar beneden en dat hebben we deze keer snel onder controle, dan gaan we zoeken om een plekje in de haven en dat word em niet, want de haven ligt smoorvol met jachten, en dus meren we maar aan naast een jacht dat ook al geen plek in de haven kon vinden, en die ligt weer tegen een groot schip aan en op deze manier hebben we nog mazzel ook want we gaan mooi met het grote schip op en neer, en we gaan ook geen havengeld betalen voor deze plek.
Om 10 voor tien liggen we vast en nemen er eentje op, dat mag ook wel want het was weer een lange dag van 13 uur varen en 75 mijl op het log erbij, al met al een redelijke afstand gemaakt vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten