pageviews

woensdag 12 augustus 2015

Skælskör naar Lohals

Vanmorgen even voor halftwaalf vertrekken we uit Skælskör en we varen nog maar net of Aafke vraagt of ik het havenkaartje al heb verzilverd, ik zeg nee, maar dat moeten we nog wel even gaan doen.
Ik kijk om mij heen om een geschikte plaats om vrijwilliger John even aan wal te zetten om het kaartje te verkopen bij de betaalautomaat.
Ik vaar met een boogje naar de steiger waar ik John afzet tussen twee schepen in en dan vaar ik weer door en maak een draai van 180 graden en vaar dus dezelfde weg terug, tot ik zie dat John er weer aankomt en dan pik ik hem onder het varen tussen de twee schepen weer op, ook weer geregeld dus.
Er staat een mooie bries maar aangezien het geultje nogal meanderd, is zeilen geen optie pas als we weer buiten de betonning zijn kunnen we de Genua afrollen en varen dan net hoog genoeg om langs de ondiepten voor het eiland Ågersö langs te komen.
Eenmaal voorbij Ågersö komen we de trafficlane voor diepstekende schepen tegen en ik moet zelfs een keer uitwijken voor een groot schip dat mij ook nog even waarschuwt voor een eventuele aanvaring terwijl ik mijn koers al drie keer 10 graden naar stuurboord heb verlegt, het kan ook zijn dat hij het jacht dat van de andere kant naderde heeft gewaarschuwd met zijn scheepshoorn.
Nog een mijl of 8 te varen naar Lohals en de wind kakt in en er blijft ons niets anders over om de motor maar weer te starten want anders kan het wel tot St juttemis duren voor we er zijn.
Om kwart over drie varen we de haven binnen en gaan we zoeken om een ligplaats die snel word gevonden in de vorm van een ruime box waar een groen schildje hangt.



We liggen nog maar amper stil of iedereen wil van boord om de haven en de speeltuin te verkennen.
De fietsen staan in no time klaar op de steiger en ik ga eerst eens even kijken wat er met onze grootte stootwil aan de hand is want die loopt steeds langzaam leeg, ik pomp hem op en ontdek een heel klein lekje op de plaats waar ik hem al eens eerder heb gerepareerd, dus dat word wat extra zwarte kit er overheen smeren en hopen dat ie dan weer dicht is.
Dan ga ik naar het haven kantoor om het havengeld te betalen, het kost hier 160 kronen en dat is 10 kronen boven het gemiddelde.
Voor het douchen is er ook een automaat waar je kleingeld in kunt doen, en dan krijg je daarvoor een muntje voor de douche voor 4 minuten.
Wanneer ik terug ben op de boot vraagt Aafke of ik ook nog eerst wat wil drinken, en ik zeg ja doe maar wat frisdrank en ze zet mij even later een groen blikje voor de neus, die ik dus losmaak en er een slok uit neem om tot de ontdekking te komen dat het bier is in plaats van de 7 up die ze me had willen geven.
We drinken het blikje maar met ons tweeën leeg want met bier op fietsen dat lijkt mij maar niks.
John en Marina zijn ondertussen al op stap met de girls en ook wij gaan maar een rondje fietsen en boodschappen doen.
We zijn nog maar net weg of we zien een bord met Daglï Brügsen erop en dat is de winkel hier in dit dorp, we stallen onze fietsen en gaan de winkel in om Vlees, Brood, Frankfurters, en Chips in te slaan.
Na alles weer op de fiets te hebben verpakt gaan we verder met onze fietstocht, en alweer omdat we geen goede fietskaart hebben weten we niet waar we precies langs moeten en onze batterijen zijn na de laatste fietstocht niet weer opgeladen en we willen ze niet leeg rijden want dan is het met een fiets als deze erg zwaar trappen vooral als het omhoog gaat.
Onderweg zien we heel veel kleine rode wilde pruimen op de grond in het gras liggen, en dus gaan we eerst maar eens proeven hoe ze smaken, nou deze zijn heerlijk zoet en rijp want anders lagen ze niet op de grond.
We hebben echter niks om ze in te doen en daarom gooien we ze maar in het mandje voorop de fiets van Aafke waar ook een deel van onze boodschappen in zitten.



Na nog weer een zijweg te hebben geprobeerd die ons naar het strand bracht, maar waar we ook weer dezelfde weg terug moesten rijden heb ik nog twee van de vijf leds op het paneel over en dus gaan we richting haven.
Bij de haven aangekomen wil Aafke nog even bij het strand kijken of John en Marina daar ook zijn met de kinderen, en ja hoor daar zitten ze met de kleuters in het zand te spelen, maar er is hier geen speeltuin te bekennen.



Wij fietsen terug naar de boot omdat Aafke pannenkoeken wil gaan bakken, en John en Marina lopen terug met het grut.
Als Aafke bezig wil met de pannenkoeken ontdekt ze dat er geen melk meer is, en zegt had ik het nou maar opgeschreven dan waren we dat vanmiddag niet vergeten, ik zeg inderdaad dat had je beter wel kunnen doen, maar ik bied aan om melk en eieëren te halen en fiets die kant maar op en met 20 minuten ben ik weer terug met de gewenste benodigdheden en kan er gebakken worden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten