pageviews

dinsdag 4 augustus 2015

Stubbeköbing naar Klintholm

Gisteravond weer vroeg op bed, al om elf uur dat gebeurt zelden maar ja we moesten er wel weer vroeg uit vanmorgen, want onze buurman wilde om halfnegen varen en dus noodgedwongen wij ook.
Om zeven uur zijn de kleinkinderen al bij ons op bed, en gaat Oma er alvast uit om ze één voor één te wassen, als dat gebeurt is ben ik aan de beurt maar ik mag mijzelf wassen gelukkig.
De rest van de familie verschijnt ook ten tonele en even later zitten we aan ons ontbijt dat bestaat uit velerlei soorten brood vandaag en daar kan dan ook nog eens van alles en nog wat op worden gedaan of gesmeerd.
We zijn om kwart over acht klaar met eten en ik ga alvast de boot klaarmaken om te vertrekken.
Even na halfnegen steken we van wal en gaan eerst op de motor tot we door de geul zijn en die loopt min of meer daarheen waar de wind vandaan komt.
Na een uur te hebben gemoterd gaat het grootzeil omhoog en direct daarna de Genua, Klintholm is net bezeild en het eerste stuk gaat vlak langs diverse ondiepe plekken en het is nu de kunst om zo te sturen dat we snelheid lopen maar ook goed koers houden vanwege die ondiepten.
Het gaat allemaal net en we lopen om en nabij de vijf knopen gemiddeld bij een windje van tussen de 12 en 16 knopen.
Onze buurman met zijn Hanze 47 loopt ons voorbij en dat is ook logisch want zijn lengte is anderhalve meter langer maar vooral zijn waterlijnlengte is fors meer dan die van de Marilena die een waterlijnlengte heeft van 10 meter terwijl deze Hanse er een heeft van pak em beet 13 meter minimaal.
Ze zijn dan ook een halfuur eerder in Klintholm dan wij.
Wanneer we nog een halve mijl te gaan hebben start ik de motor en rollen we de Genua weg en daarna laat John het grootzeil vallen wat word opgedoekt door Aafke en Marina, ik blijf aan het roer en houd Novah die in de Kuip op de grond zit in de gaten.
Ze wil wel een paar keer gaan staan, en probeert ook een keer op de bank te klimmen maar dan komt ze mij tegen en ik zeg zitten jij kleine dondersteen, en ze luisterd waarempel ook nog naar mijn bevel.
Het opdoeken van het grootzeil is deze keer goed gelukt en dan zijn we ook al bijna bij  de ingang van de haven, maar op weg daar naar toe komen we nog een grote hoeveelheid boeitje's tegen die aangeven dat er visnetten onder water staan, en dus ga ik daar maar niet tussendoor, maar er omheen als we de pieren gepasseerd zijn, zien we in de visserijhaven nog een plaats vrij aan de kade aan hogerwal waar ook al twee Nederlandse jachten, en een Duits schip liggen.
Het aanmeren gaat deze keer ook voorspoedig en na een kwartiertje liggen we vast en daarna doen we de huik over het grootzeil.
Zo nu eerst maar wat eten, koffie hadden we onderweg al gehad maar ik neem er toch nog maar één.
Als we dat dan achter de rug hebben gaan we naar het dorpswinkeltje en kopen een wagonlading vlees, want ze willen vanavond BBQen, nou dat lijkt mij ook wel een strak plan, en dus ga ik mee om alles te betalen.
Onderweg naar de winkel komen we nog twee schepen tegen die op de wal staan om er weer wat van te maken .

    Er zijn altijd nog weer mensen die hier nog heil in zien!.

   Ook staat er nog een zeiljacht op de wal,  die een flinke lading zeefruit aan de romp heeft hangen.

Ik breng nadat ik heb afgerekend, het vlees en de andere attributen naar de boot, en de anderen gaan even een wandeling maken door de jachthaven.
Ik had eigenlijk ook een nieuwe pet willen kopen, want vlak voor de haven waait mijn petje die ik het liefst op heb me van de kop af het maaiem in en daar ga ik niet achteraan met een golfhoogte van 1 tot 1.5 meter, er waren wel petten in de winkel maar ze hadden een ster voorop en ze leken mij uit Noord Korea te komen, en zoiets wil ik niet op mijn hoofd hebben.
Ik denk dat ik mijn Australische hoed in het vervolg maar op mijn knar zet, daar zit een bandje aan die je onder de kin kunt doen zodat hij me niet af kan waaien.
Ondertussen komt het ene na het andere schip binnen en zo loopt de haven al behoorlijk vol.




Marina is ondertussen ook weer terug van hun wandeling en gaat zich nu omkleden want ze wil naar het strandje om te gaan zwemmen, nou dat zal wel wat tegenvallen denk ik want het water is slechts zeventien graden Celsius warm of moet ik zeggen van koud.
Om kwart over zes komt de zwemploeg weer thuis, en kunnen we gaan BBQen, ik ga alvast de gekochte voor eenmalig gebruik bedoelde BBQ aansteken en na een halfuurtje is het ding heet genoeg om er vlees op te bakken, eerst gaan er vier hamburgers op, en wanneer we die op hebben is het tijd om briketten op het houtskool te leggen zodat het lekker door blijft branden.
Ik geef John de regie om de BBQ door met een stuk karton te wapperen flink aan het smeulen te krijgen, en intussen ga ik naar de Havenmeester om een sticker uit de betaalautomaat te kopen.
Wanneer ik daar dan na een 10 minuten lopen ben blijkt dat ik mijn Portemonee niet bij me heb, dus keer ik onverrichter zake weer naar de boot om hem op te halen en loop nog weer eens 10 minuten om er dan achter te komen dat het apparaat het niet doet en dus ga ik voor de tweede keer onverrichter zake retour naar de BBQ.
Ondertussen is het licht begonnen te regenen en de lucht staat als een breiwein en dat beloofd niet veel goeds gelukkig hebben we twee paraplu's en een grote visparaplu die we naast elkaar houden en zo blijven wij en de BBQ droog.


Het blijft echter niet bij wat lichte regen en al gauw regent het pijpenstelen, en kunnen we met veel moeite droogblijven, ondertussen BBQen we gewoon door terwijl het ook nog eens begonnen is te onweren.
De kinderen die al op bed lagen zijn nu weer helder wakker, en staan te huilen bij de ingang van de boot en dus worden die ook nog eens gehaald door John en Marina en dus zitten we nu met ons zessen in de regen onder moeders paraplu.


We zitten dus droog en door de BBQ ook nog eens lekker warm met zo nu en dan wat vlees en salade en ook aan een biertje of een borrel ontbreekt het ons niet.
Ondertussen komt er in de stromende regen ook nog een jacht binnenlopen en vind een plaatsje in de al overvolle haven.
Op een gegeven moment word het bijna droog en snel lopen we met al onze spullen naar de boot toe en de rest ruimen we wel op als de zon morgen weer schijnt.
Morgen gaan we naar de beroemde krijtrotsen hier op het eiland Mön, John heeft voor hun al twee fietsen gehuurd voor 70 kronen per stuk wat ongeveer 10 euro is en dat betaal je op onze eilanden ook voor een huurfiets.


De kinderen zijn ondertussen al weer in dromenland en J en M gaan om 23:00 ook hun kooi opzoeken.
Omdat de wind van Oost naar West is gedraaid zitten wij nu aan lagerwal en het huppelt hier nogal wat want de havenopening ligt precies op het Westen.
Ik heb net nog even op windfinder pro gekeken en daar staat voor vannacht inderdaad tijdelijk een Westenwind, maar die komt morgenvroeg al weer uit Oostelijke richting, ik hoop dat ze gelijk hebben.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten