maandag 10 augustus 2015

Karrebæksminde naar Ågersö

Heerlijk geslapen vannacht en vanmorgen om halfnegen mijn nest uit geroepen voor ontbijt, nou dat laat ik mij geen twee keer zeggen, dus vlug een streek om de kop en aan tafel.
Na het ontbijt gaan de Oudje's met z'n allen naar de speeltuin bij de camping hier in het dorp, en ze blijven tot 20 voor 12 weg terwijl we om 12:00 uur de haven uit moeten zijn want anders zou ik weer 220 kronen moeten betalen en dat doen we dus mooi niet.
Om exact 12:00 uur verlaten we de haven en zetten we koers naar het eilandje Ågersö, er staat praktisch geen wind dus dat word op de moter voor drie uren brommen, maar het is prachtig weer dus we klagen niet.
Onderweg zien we twee keer een groepje bruinvissen met jongen die tot vlakbij de boot ons tegemoet zwemmen, toevallig staan Marina en Ariane voor op de boot en zien ze de dieren dus van vlakbij.
Ik probeer met mijn camera de dieren nog op de foto te krijgen maar als ik later kijk staat er alleen zee op met hier en daar iets zwarts.
Dan is het bijna drie uur en varen we de haven binnen we kunnen gelijk achter een groot nieuw motorjacht aanmeren aan de langssteiger en dus kunnen we met de fietsen en dergelijke gemakkelijk van en op de boot komen.
We hebben onderweg naar hier tussen twee en drie uur al warm gegeten, rijst met kip en kerrie uit blik.
Dus zodra we vastliggen gaat de Familie Oud met al hun materiaal van boord voor het vervoer van hun pukkelino's.
Ook ik pak de fietsen uit en zet ze alvast klaar voor John die er voor zorgt dat ze met batterijen en zadels op de steiger komen te staan.

Nadat de hele Bubs er vandoor is gegaan, gaan ook wij met de fietsen naar het havenkantoor en betaal ik voor het havengeld en een servicekaart 150 kr en 25 kr voor stroom en voor de douche's, laten we hopen dat het hier beter is dan in Karrebæksminde.
Dan is het tijd voor een rondrit over het eiland, en tijdens het fietsen komen me wel wat dingen bekend voor, en dus klopt het wel dat we hier al eens eerder zijn geweest.
We fietsen eerst naar de noordkant van het eiland maar na een 20 minuten fietsen gaat de weg van asfalt over in grof grind en dus keren we om en fietsen terug naar het dorp, waar we toevallig bij de kobmanshandel uitkomen, en gaan dus eerst maar even de benodigde boodschappen inkopen.
Daarna fietsen we terug naar het weggetje wat de Oudje's waarschijnlijk hebben ingeslagen want die gaat namenlijk naar het strand toe en daar aangekomen zijn ze net van plan om terug te gaan, omdat het licht begint te regenen.
Aafke helpt nog even mee om de kinderen weer warm in te pakken en nu het weer droog is, gaan wij ook nog weer even een eindje fietsen maar nu naar de zuidkant van het eiland toe.

Uiteindelijk komen we bij een schans uit de tijd van Napoleon en daar staan een aantal kanonnen op zee gericht om de vijand in hun schepen met kanonskogels af te schrikken, ook staat er een hut waar borden aan de wanden hangen waar informatie op staat, helaas alles in het Deens, en ik heb geen zin om mij er in te verdiepen.
Wat er ook in dit hok staat!, is een Bank met daarop kopje's voor koffie maar helaas staat de thermoskan er niet meer, maar wel staat er een schaal met afgesneden cake, wat 10 kronen kost per snede en dus nemen we elk een stuk cake.
Het blijkt naar cocos te smaken, en het is erg lekker en het geld dus waard.
We stappen weer op onze fietsen en zetten onze fietstocht voort om erachter te komen dat we met een boog terug naar het dorp fietsen.

Halverwege staat er een vrachtwagen midden op de weg en die is graan aan het laden wat er net is afgekomen en ook ligt er een hele bult op een groot kleed te wachten om te worden opgezogen door de vacuümpomp van de vrachtwagen.
We stoppen even om het hele proces te bekijken en daarna gaan we door de berm vlak langs de vrachtwagen, en rijden verder richting het dorp.

Vanaf het dorp rijden we richting haven en komen we bij een uitstalling van tweedehands allerlei en als je wat wilt kopen, noteer je dat in een boek en doe je het bedrag in de rode bak, en dat kan hier dus nog gewoon zonder dat iemand de zaak belazerd of het geld pikt.
We fietsen maar weer naar de haven toe en treffen de Fam Oud aan in het speeltuintje waar wij ook maar even neerstrijken.

Novah wil de rozebottels gaan plukken, maar dat mag niet van Opa Piet

Marina had al wat boterhammen gesmeerd en die verorberen we dus ook gelijk maar even, we vertellen hun van het tweedehands winkeltje en ze willen er ook wel even gaan kijken, en ik ga later ook nog even iets kopen wat ik gezien had, en wat ik wel heel apart vond, het is een auto van het merk Cord 37 en het heeft een wat beige kleur het lijkt wel een stuk zeep en zo ruikt het ook, later blijkt het een fles te zijn met aftershave erin, en het ruikt heel erg lekker vind ikzelf tenminste.
Het is onderhand halfacht en we gaan richting boot om nog wat brood te eten met wat knakworsten er tussen.

Daarna gaan John en Marina ook nog even een stukje fietsen, hoewel het daarna snel donker gaat worden en er zit geen verlichting op onze fietsen, alhoewel dat wel allemaal aan boord is maar nog steeds niet is gemonteerd.
Om halfelf komen ze weer thuis en ze hebben moeten schuilen voor de regen en hebben ze zich een poosje droog weten te houden achter een schutting.