pageviews

maandag 24 augustus 2015

Fynshav naar Kiel

Om kwart voor negen varen we de haven uit na eerst nog even het havengeld te hebben betaald via de brievenbus want de havenmeester is er een paar dagen niet en in dat geval doe je het dus in een envelop die in het bakje zit bij de ingang van het havenkantoor. Ik had helaas wat te weinig kronen, maar ik vul het aan met wat kleingeld in euro's en daar moeten ze het maar mee doen.
Ook als ik weg wil varen van de bunkersteiger waar wij aan aangemeerd liggen komt de voor mij liggende Deen naar mij toe en vraagt waar ik naar toe ga, en ik zeg naar Kiel. Nou dan kunt u niet zeilen zegt hij want de wind is tegen!. Ik zeg tegen hem dat ik denk dat het net bezeild is maar hij schud z'n hoofd maar zegt u komt er wel u hebt een goed schip waarop ik antwoord ja inderdaad het zal wel loslopen en we zien wel hoe het loopt.


Eenmaal buiten de haven blijkt er toch nog flink wat zee te staan en komt er zo nu en dan een sproeier over, maar dat mag de pret niet drukken.
Het is op dit eerste stuk inderdaad niet bezeild, maar we varen eerst maar een uur op de motor met een koers van 135 graden naar het eiland Æro om vanaf dat punt op zeil verder te gaan.
Na een uur varen en 6 mijl te hebben afgelegd denk ik dat het met de huidige wind wel kan en rollen we eerst maar eens de Genua af om te controleren of het inderdaad bezeild is, en dat gaat inderdaad net. We varen nu om en nabij de zes knopen alleen op de Genua met een koers van 180 graden over de grond en dat is precies wat nodig is.


Na ongeveer 15 mijl kakt de wind in en trekken we het grootzeil erbij en dat helpt met deze windsterkte van 7 a 8 knopen maar weinig, maar na een halfuur begint het weer wat toe te nemen en gaan we met een snelheid tussen de 5.5 en 6.5 richting Kiel.
Het blijft tot aan de aanloop van het Kielerfjord uit de goede hoek waaien maar dan gaat de wind plotseling helemaal van de andere kant komen en rollen we de Genua weg en gaan op de motor verder en na het even te hebben aangekeken denk ik dat we beter het grootzeil kunnen strijken, en dat doen we dan ook maar het is hier mooi rustig weer en weinig scheepvaart in de buurt.

Na het zeil te hebben opgedoekt gaan we weer richting sluis, maar opeens draaid de wind weer en kunnen we eigenlijk wel weer zeilen en rollen we de Genua maar weer af en lopen nu 4.5 mijl weer in de goede richting. Op twee mijl van de sluis valt de wind weg en rollen we het zaakje maar weer op en stomen op de motor het laatste stukje naar de sluis toe.
Het ligt al behoorlijk vol in het haventje, maar we vinden toch wel weer een plekje om aan te meren al hoewel dat nogal wat voeten in aarde heeft.
Liggen we bijna vast gaat Aafke per ongeluk op de gashandle staan en varen we met een noodgang achteruit gelukkig lagen we wel vast maar het had ook anders af kunnen lopen.
Dus doen we ons werk nog maar een keer weer over, en na een kwartier is het mij wel best genoeg en gaan we er eentje nemen op deze mooie zonnige zeildag. Het word voor mij een Radler met 2% alc en voor Aafke een rood wijntje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten