pageviews

vrijdag 14 augustus 2015

Svendborg naar Söby met 30 plus wind.

Vanmorgen zijn we redelijk vroeg wakker en we gaan er dan ook maar uit om halfacht, eerst wast Aafke de beide meiden, en daarna haarzelf en ik mag mij ook even een streek om de kop doen.
De meiden zitten al klaar om te eten en zitten voor de verandering eens tussen ons in en dat gaat redelijk goed tot Novah weer alleen het beleg wil eten en het brood mooi niet, als Marina er wat van zegt begint ze veel misbaar te maken, en ik denk bij mijzelf ze moet voor straf maar eens in de hoek
staan en ik zet haar bij de WC in de hoek neer en geloof het of niet maar deze maatregel schijnt te werken, ze kalmeert en als ik haar vraag of ze er weer bij ons wil zitten geeft ze aan van wel, en ik zet haar weer tussen ons in en ze gaat nu gewoon eten.
Na het eten gaat de hele bubs de stad in, en ik ga mijn laatste hoofdstuk uitlezen van mijn boek ( en met de clowns kwamen de tranen ) na een kwartier heb ik mijn boek uit en ga ik eens kijken hoe we moeten varen naar Söby met deze harde Oostelijke wind die behoorlijk in kracht is toegenomen.
De verheid is 15,8 mijl en de koers is het eerste stuk ruimwinds, en dan pal van achteren wat met 30 knopen of meer niet gemakkelijk is.
Om een uur of halfeen komt het hele gezelschap er weer aan, en omdat ik het meeste werk al had voorbereid kunnen we om goed 13:00 uur losgooien.


Het eerste stuk gaan we op de motor omdat het een beetje van links naar rechts gaat hier bij de brug.
Omdat de huik van het grootzeil ontzettend klappert, zeg ik tegen John dat ie er even een seizing om moet doen, maar omdat hij niet weet hoe hij dat precies moet doen probeer ik hem dat uit te leggen, maar verlies daardoor de navigatie enigszins uit het oog, en daardoor lopen we aan de grond.
Gelukkig is het hier allemaal zachte bodem en we zijn nadat ik een full pull achteruit heb geslagen ook alweer los, verd... Is dat weer ff schrikken!,,.
Wanneer we bij de brug komen komt er net een grote veerboot vanaf de andere kant en ik doe ff kalm aan want er staat ook nogal wat stroom en om tegelijk onder de brug door te varen doe ik maar niet.
Even later hebben we de brug achter ons gelaten en kunnen we bakboord uit en kan de Genua worden afgerold tot de helft ongeveer, en nu stuiven we met 7,5 tot 8,5 knopen door het water.
Als we bij de vaargeul komen nadat we twee cardinale tonnen hebben gerond komt er net weer een veerboot de geul uit wanneer wij erin varen, het gaat gelukkig goed en de wind is hier ook wat minder omdat we aan loef veel bos hebben op de eilandje's die daar liggen.
Als we aan het einde van de vaargeul zijn worden we weer ingehaald door de veerboot die we onder de brug tegenkwamen en dat geeft gelukkig ook geen problemen.
Dan moeten we alleen nog een West cardinale ton ronden en dan gaat het pal West en de wind is pal Oost en dat is dus tricky sturen.
Het is nu nog 6 mijl naar Söby en ik kan de hoge mast die dat staat mooi aanhouden om op te sturen en met deze wind lopen we regelmatig tegen de 9 knopen over de grond.
Onderweg worden we voorzien van een natje en een droogje wat bestaat uit koffie en 1 1/2  worstebroodje wat erin gaat als piet in griet.
Om 15:05 lopen we de haven binnen en gaan we op zoek naar een ligplaats, helemaal achter in de haven zie ik een lege box, maar we kunnen pas op het laatste moment zien dat die op rood staat,
en dus varen we terug naar het begin van de haven en besluiten dan om daar in een box te varen waar we volgens Aafke niet in kunnen, maar volgens mijn lodderig oog kan het wel en met een flinke aanloop stuur ik de boot tussen de palen door met de punt naar de steiger, waar al iemand klaar staat om een lijn aan te pakken.
Een kwartier later is de boot aangemeerd, en ook de Duitse spring is al door John aangesloten.
Nadat we wat gegeten en gedronken hebben gaat Aafke met de rest mee om nog wat boodschappen te halen en ook gaan ze met de kinderen naar de mooie speeltuin die ze hier hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten