pageviews

donderdag 27 augustus 2015

Norderney naar Borkum

Na een korte nacht waarbij we om kwart voor twaalf zaterdagavond op bed gingen zijn we er om zes uur al weer af en om kwart voor zeven varen we de haven uit met bestemming ?.
We kunnen naar Borkum, naar Lauwersoog, naar een ankerplaats achter Ameland, of we gaan in een keer door naar Vlieland, Terschelling, of Harlingen.
We varen het eerste stuk maar op de motor, want we weten niet of de betonning ook veranderd is na de zware storm die er een tijdje terug over is gegaan.
Als we bij de splitsing van Dovetief en de Schluchter komen zie ik de boeien die recht vooruit hadden moeten liggen niet meer, maar de oude betonning ligt weer terug op hun plek en daarom vaar ik dan nu ook liever dit stuk op de motor zodat we bij een grondberoering direct gebruik kunnen maken van de motor.
Het gaat allemaal goed en aan het eind van de Schluchter rollen we de Genua af en al snel lopen we over de zeven mijl.
Het waait tussen de vier en de vijf en af en toe windkracht zes, en zolang we voor de wind varen is er niks aan de hand maar we moeten ook weer ergens heen en dat weten we nu nog niet.
Na er een Poos over nagedacht te hebben en alles tegen elkaar te hebben afgewogen besluiten we om dan maar naar Borkum te gaan, want dat heeft tot aan de haven overal diep water en dat is met deze harde wind een voordeel.
Wanneer we besloten hadden naar Lauwersoog te gaan, dan hadden we tussen Borkum en het westgat de stroom eerst tegen gekregen, maar daardoor wel weer mee gehad het Westgat in.
Aangezien het Westgat van Noordwest naar Zuidoost loopt krijg je de wind op de kop, en de stroom mee het gat in, en dat is nou niet de combinatie waar ik erg blij van word, en dat doen wij dus niet.
Ook het idee om voor anker te gaan achter Ameland is geen optie want je wilt daar graag rustig liggen, en met zuidoostenwind is dat niet het geval en ook kom je er dan s'avonds laat in het donker aan.
De laatste optie is doorvaren naar Vlieland en dat is maar eventjes 100 mijl en daar doe je ongeveer 
tussen de 14-18 uur over en dan moet je ook weer tegen die zuidoostenwind weer de stortemelk in.

We vorderen ondertussen goed en om kwart over tien varen we over het puntje van de Geldsackplaat en even te voren hadden we al wat van de Genua ingedraaid want we moeten nu proberen naar binnen te zeilen.
Het eerste stuk redden we nog wel, maar we krijgen te maken met een aantal schepen en ook de wind neemt toe, het waait zo nu en dan 33 knopen en dat is een dikke windkracht zeven en ook krijgen we nogal wat buiswater over ons heen.
Ook komen we een groot schip tegen waar de onderstukken van windmolens op staan, en het schip zelf heeft vier lange poten om zich op zee omhoog te kunnen drukken.
We kunnen er mooi voorlangs en daarna gaan we erachterlangs nadat we overstag zijn gegaan.


Na de gemaakte slag over bakboord besluit ik de motor maar te starten want kruisen met al die scheepvaart hier lijkt mij niks, en we zijn dan ook erg laat binnen met ook nog eens wind tegen stroom.
Na ruim een uur op de motor te hebben gevaren zijn we bij de Fisherbalje en daar krijgen we waarempel nog de meeste sproeiers over ons heen, maar dat deert ons niet, het droogt wel weer op.
Het valt nog niet mee om een plaats te vinden in de haven, want er liggen hier allemaal schepen die werkzaam zijn bij de windmolenparken op zee.,
Na wat wikken en wegen meren we tegen brucke 5 aan en dat is voor ons hogerwal en dus geen gebonk  tegen het ponton aan, na een halfuur met de landvasten te hebben gevochten liggen we vast zoals het mij zint en gaan dan een hapje eten.
Na het eten word ik wat rozig, en ga ik maar even een poosje op de bank liggen om een tukje te doen, en Aafke doet intussen de huik van het grootzeil er weer op.
Het tukje van mij word niet veel, want er cirkelen steeds bommenwerpers om mij heen en zo nu en dan land er eentje op mijn neus, of oor, of waar dan ook maar, erg vervelend.
Na een halfuur heb ik het wel gehad en gaan we nadat we thee hebben gedronken met ons tweeën naar het havenkantoor, maar de havenmeester is er dus niet die is tussen 18:30 en 20:00 uur aanwezig en aan een karabijnhaak hangt een plastic hoesje waar een formulier in zit dat je moet invullen en terugbrengen.
Dus lopen we terug naar de boot, en als we daar dan zijn maken we even een rondje langs de schepen die hier aangemeerd liggen, er is er ook een die zelfgebouwd is en daar blijven we even bij staan om het te beoordelen.
Plotseling een knal en daar spring een van de strengen van de achtertros kapot, wat nu te doen ?.
Natuurlijk kan ik niks anders doen dan de eigenaar waarschuwen, en ik stap aan boord en sla met mijn vuist op het dek en roep is er iemand aan boord?.
Ik krijg geen reactie en ga dan maar eens kijken of ik ergens een tros kan vinden, en die vind ik aan stuurboord bij de middenbolder.
Ik geef Aafke die op de kant staat het oog aan en het andere eind doe ik door het kluisgat hin de romp en beleg hem op een bolder, zo dat kan geen kant meer op gelukkig, het was maar goed dat wij daar toevallig stonden en het hebben gefikst, want anders waren de rapen gaar geweest dat kan ik je op een briefje geven.
We praten nog even met de Duitsers die achter ons liggen, maar die hadden de knal niet gehoord.
Dan zie ik opeens dat de deur van het havenkantoor los staat, en dus loop ik er maar even weer naartoe , want we hebben douchemunten nodig, en ook elektrisch om onze fietsbatterijen weer op te laden.
Het is een vrouwelijke havenmeester en ik geef haar het door mij ingevulde formulier en ze vraagt of ik ook stroom wil en dat wil ik dus en ook munten voor de douche.
Ik reken 21 Euro's af en dat is precies wat het ook in Denemarken kost per nacht, maar je kunt hier vijf minuten onder de douche staan en dat is meer dan genoeg tijd om je helemaal af te schrobben.
Ik loop weer terug naar de boot, waar Aafke intussen ons eten al weer klaar heeft geknutseld
we eten raasdonders met sla en gehaktballen en een kwarktoeter na met bramen die we in Kiel hadden gezocht, het gaat er allemaal weer in als een preek in een ouderling.
Na het eten doen we maar weer even een tukje en dan komt ook de overbuurman om ons te bedanken voor het plaatsen van een andere landvast, ze komen uit Groningen en hij heeft het schip gekocht van iemand die er een wereldreis mee heeft gemaakt.
Hij zegt dat hij er veel aan heeft moeten doen, nieuwe stukken in het vlak en ook nieuwe spanten en dat het er nu weer redelijk netje's uitziet.
Hij wilde morgen als het een beetje meezit naar Helgoland om daar diesel in te slaan voor de kachel deze winter, maar de wind gaat mischien krimpen van Zuidoost naar Oost en dan zal het wel moteren worden denk hij.
Ik zeg dat wij het ook nog niet weten wat we morgen gaan doen, en dus wachten we het weerbericht van 22:30 op kanaal 5 van Schiermonnikoog maar even af.
Het is vanaf hier 75 mijl naar Vlieland en dat is wel even 12 tot 14 uur varen met deze wind uit een zo gunstige hoek.
Het is hier morgen om 5:50 uur laag water en op Vlieland morgenavond  om 22:10 laagwater en dat komt dus beroerd uit.
Mocht het weer morgen net zo zijn als vandaag dan blijven we hier nog maar een dag, tot het dus wat rustiger word om eventueel een tussenstop te maken achter Ameland.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten