maandag 3 augustus 2015

Dybvig naar Stubbeköbing

Omdat we gisteravond om halftwaalf in onze kooi zijn geklommen, zijn we dus vroeg wakker en omdat de ochtendstond goud is in de mond zijn we om halfnegen al klaar met ons ontbijt en na de afwas etc etc varen we om kwart over negen de haven uit.
We zijn nog maar een eindje in de betonde geul of ik loop vast, onmiddellijk gooi ik de keerkoppeling in z.'n achteruit en ben ook zo weer los.
We komen er achter dat er door de oostenwind die er staat er minder water staat dan gisteren toen we met noordenwind de geul in voeren.
Het eerste stuk moeten we op de motor, maar na een uur rollen we de Genua af en gaat de motor uit.
Omdat er nog maar tussen de 6 en de 9 knopen wind staat lopen we slechts 3 knopen en dat is te weinig en dus hijsen we het grootzeil er bij wat slechts weinig resultaat oplevert.
Na een uurtje komt er plotseling wat meer wind en dan begint de Marilena te lopen en gaat de snelheid omhoog naar Dik zes knopen en zeilen we het eerste uur heerlijk aan de wind, helaas word de koers dan in de richting van de wind en moeten we dus kruisen en dat is prima maar de verheid word er wel groter door.
We komen onder twee bruggen door, en dat was wel even spannend want we moesten er onderzeil kruisend doorheen, maar het gaf geen problemen.
Ook kwamen we een zeilboot tegen met een Jonkzeil, het schip had een ongestaagde mast voor op de boot staan, en alleen maar dit grote Jonkzeil er op en er liepen wel 4 lijnen naar de uiteinden van het zeil toe, ik moet zeggen dat het nog niet zo'n raar idee is want je kunt op deze manier snel en doeltreffend je zeil kleiner en groter maken door steeds een lat eraf of erbij te doen.

Na 13 keer overstag te zijn gegaan komen we om halfvijf de haven van Stubbeköbing binnen, we zijn eigenlijk net iets te laat en moeten noodgedwongen aanmeren bij onze buurman met zijn Hansejacht uit Dybvig.
We hadden al gezien dat "de Indeweer" van Gerard en Janny Dubois uit Lauwersoog hier lag en we hebben al even contact gehad toen we om een plek in de haven zochten, misschien lopen we er wel even naar toe voor een praatje.
Marina en John gaan met de jeugd nog even de wal op om de boel te verkennen, en Aafke en ik proosten met elkaar op een goede en mooie zonnige zeildag.
Aafke gaat daarna met de pannenkoeken bezig en dat is een warm karweitje, en ik heb met haar te doen, ik ga uit de zon in de Kuip zitten, want de zon is gloeiende, gloeiende heet aan hoofd,benen, en armen en ik ben al bruin genoeg gebrand vandaag.

Ondertussen zijn de overige bemanningsleden ook weer gearriveerd, en kan er gegeten worden.
Na vijf pancakes hou ik het voor gezien en de laatsten worden door Aafke en Marina opgegeten.
Dan hoor ik geklop op de boot, en dat is onze Deense buurman die mij er op attent maakt dat de havenmeester er is om het havengeld te innen, ik stap op de wal en ik moet voor onze boot 170 Dkr
afrekenen en dat terwijl we in een haven zonder faciliteiten liggen, en ik zeg dat dan ook tegen het mokkel dat voor havenmeester door moet gaan, die zegt dat zij daar ook niets aan kan doen, en dat is natuurlijk ook zo.
We hebben hier wel gratis internet, maar dat is voor ons geen voordeel want dat heb ik al erg goedkoop van TDC, maar voor de showers moeten we wel betalen.
Stroom is er ook wel, maar dat is wel drie schepen verderop en zo lang is mijn verlengsnoer weer niet.