Om halfnegen gaan we er dan toch maar uit en gaan lekker ontbijten en de marifoon uitluisteren op kanaal 12 waar we een oproep krijgen om naar de sluis te varen, wat uiteindelijk om een uur of 11:15 dan eindelijk komt en dan begint het hele pakket schepen met het losmaken van de landvasten.
Dan gaat het op naar de sluis, maar daar moeten we eerst nog wachten op twee vrachtschepen die er eerst nog inmoeten, en wachten duurt altijd lang maar om halfeen ligt iedereen dan in de sluis, en wij zitten redelijk in de middenmoot.
Die kiosk staat echter aan de andere kant van de sluis en dat betekent dat we over de voorste sluisdeur moeten om er te komen en de kiosk staat ook nog eens aan het begin van de sluis dus dat is met elkaar een halve kilometer heen, en omdat wij niet op ons achterhoofd zijn gevallen gaan we zodra de deur aan de kioskkant gesloten is daar vandaan weer naar de boot, en dat scheel wel driehonderd meter lopen.
Als iedereen weer terug is gaat de deur open en kunnen we weer naar buiten, het zijn net allemaal jonge honden die uit worden gelaten zo graag wil iedereen het kanaal in.
Al snel vormt zich een lang lint en vaart iedereen zijn eigen snelheid en dat zit ongeveer voor de meesten op zes knopen.
Er ontstaan daardoor toch weer wat groepen maar dat maakt niet uit, het is deze keer niet voor donker meer te halen of je moet 8 mijl per uur gaan varen maar dat kost je twee keer zoveel diesel dus doe maar gewoon dan kom je er ook wel.
Enkele schepen volgen mij maar het gros blijft wachten.
Onderweg ga ik ook het log dat het nu weer doet nadat ik er in Kiel nog een keer naar had gekeken waaruit bleek dat hij niet goed in zijn buitenste houder zat, en daarom niet ver genoeg uitstak om te kunnen draaien weer even te calibreren en dat kan hier mooi omdat je hier kilometerraaipalen hebt op de wal, en met het opnemen van de tijd die je nodig hebt om die kilometer te varen kun je dus uitrekenen hoe hard je vaart op het log.
De plotter geeft via de GPS aan hoe hard je over de grond vaart, maar het log meet de snelheid door het water. Mijn GPS zegt dat mijn snelheid 6.0 mijl over de grond is, maar dat wisselt tussen 5,9 en 6,1 dus gemiddeld 6.0 mijl.
In mijn geval vaar ik over die kilometer 5 minuten en dertig seconden dat is dus totaal 330 seconden.
Dan deel je duizend meter door 330 seconden en dan weet je dus wat je per seconde vaart dat vermenigvuldig je met 3600 seconden en dan weet je hoeveel km per uur je vaart, dat deel je dan nog een keer door 1.852 en dan weet je de snelheid in knopen, zo simpel is het dus.in mijn geval dus 5,89 mijl per uur en afgerond dus 5,9 knopen.
Ik vaar dus sneller over de grond dan door het water, en dus moet ik de meter met + calibreren en dat doe ik dus tijdens het varen en ga net zolang door tot hij dezelfde waarde aangeeft als de grondsnelheid.
Een ding weet ik helaas niet zeker en dat is of er hier op het kanaal ook een beetje stroming staat, en als ik dat zou weten zou ik daar dus wel rekening mee moeten houden.
Het is ondertussen al zeven uur geworden en we gaan naar ons plekje van vorige keer, dat is een kleine verbreding en daar staan palen met ringen eraan waaraan je de boot voor en achter kunt
vastmaken.
De eerste keer gaat het mis want de achterlijn is net een meter te kort, en dus knoop ik er een lijn bij aan en vaar dan naar voren waar Aafke hem ondertussen al heeft vastgemaakt, helaas aan de derde paal van de kant uit gerekend, en dat moet anders, dus pak ik de pikhaak en pik die door de ring van paal twee zodat Aafke de lijn verplaatsen kan, en terwijl ik de ring van paal één oppik en het schip er naar toetrek haalt Aafke de lijn door de ring van paal één. Het lijkt waarachtig wel ringsteken.
Dan kijken we om ons heen en we zien veel rook bij het achterschip van de grootte Amerikaanse Catamaran die hier ook ligt aangemeerd, en ik zie de eigenaar er ook al snel naar toelopen maar die wuift ons geruststellend toe, want het is de BBQ die de rook veroorzaakte, gelukkig vals alarm dus.
Dan ga ik naar binnen, pak de kleine schaar en ga naar de WC en knip daar driekwart van mijn baard eraf, want dat begint me teveel te kriebelen. Het gaat echter niet zoals ik graag zou willen want iemand heeft zeker de schaar voor verkeerde doeleinden gebruikt want het ding is zo bot als de neten.
Het word wat hak en breekwerk op deze manier, en morgen bij daglicht ga ik na eerst een scherpe schaar te hebben gekocht de zaak wel weer even fatsoeneren.
Dan is het tijd voor onze warme hap die bestaat uit Macaroni wat we nog over hadden gehouden en dat smaakt de tweede keer soms nog beter dan de eerste keer.
Een soepje hadden we om zes uur al gehad en nu nog ons toetje wat word aangevuld met de gisteren in Kiel gezochte heerlijk rijpe bramen, en dus al met al een smulpartij.
Na het eten komen er nog wel zo'n tien jachten hier ook een plekje zoeken, zelfs in het pikkedonker komt er nog een Nederlands jacht binnen een groot jacht ook nog, die met moeite tussen twee palen past. Ik kan niets zien doordat het te donker is, en dus zie ik morgen wel hoe de naam van het jacht is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten