pageviews

zondag 9 augustus 2015

Van Kalvehave naar Karrebæksminde

Vanmorgen pas om halfelf vertrokken in westelijke richting met als doel Femö, of Karrebæksminde het
Is maar net wat volgens de wind de beste keus is, eerst hebben we noodgedwongen twee uur op de motor gevaren over weer erg ondiepe plekken, waarbij we gelukkig geen één keer de grond hebben geraakt.
Als we dan na twee uur onder de laatste brug door zijn, kan het grootzeil omhoog en de Genua worden afgerold, en kunnen we hoog aan de wind een mooie koers varen, waarbij we Karrebæksminde na een paar slagen gemaakt te hebben in een lange laatste slag in één keer kunnen bezeilen.

     Marina zit lekker in het gangboord te sturen

Het laatste stuk gaat het zelfs met halve wind en lopen we met 12 tot 14 knopen wind, meer dan 7 knopen over de grond.
Om halfzes varen we tussen de havenhoofden door en gaan eerst stuurboord uit naar de goedkopere jachthaven, maar daar zijn de boxen allemaal te smal en dus draai ik de boot halverwege en gaan we naar de andere jachthaven waarvan ik mij alleen nog herinner van de vorige keer, dat die nogal prijzig was,


Wanneer we eenmaal een box gevonden hebben die breed genoeg is kom ik er achter dat ze hier een prijs berekenen per breedte van de box, en niet per lengte, en dat houd in dat deze haven de duurste haven van onze hele reis word, het kost hier namelijk 220 kronen en omgerekend in Euro's is dat 31,=.
Nou ja het heeft ons vandaag weinig Dieselolie gekost en die besparing geven we nu weer uit in de vorm van havengeld.
John en Marina zijn al snel op pad met de kinderen, en Wij gaan even een borrel drinken op een mooie zeildag, hopelijk morgen weer zo'n dag maar dan wel wat warmer hoop ik, want de wind is koud terwijl de zon behoorlijk brand op je blote delen, ik heb de hoed maar weer opgezet en die heeft een brede rand, en dat geeft toch redelijk bescherming voor je hoofd en vooral ook de nek.
Om halfzeven komt Marina met de kinderen er weer aan lopen want John is naar de Pizzaria, om vier pizza's op te halen, het duurt nogal even voor hij uiteindelijk weer opduikt met vier flinke dozen.
We hebben zo langzamerhand wel trek gekregen en vallen maar gelijk aan, en ik moet zeggen dat ze er niet alleen heerlijk uit zagen, maar dat ze ook erg lekker waren.
De kinderen hadden al wat left overs gegeten, maar lusten ook nog wel een stukje Pizza.
Als dan alles weer in onze magen zit gaan Aafke en de Oudje's nog even voor een wandeling, ik hou het voor gezien, want mijn knie is op dit moment weer in redelijke staat, en dat wil ik graag zo houden.
Als iedereen weer aan boord is, ga ik nog maar even douchen, want dat zal wel super de luxe zijn vermoed ik in deze prijzige haven.
Dus reis ik af naar het havengebouw hier tegenover ons en als ik bij de deur kom loop ik al tegen het eerste probleem aan, hoe kom ik erin?.
Naast de deur knippert een lampje op een soort schakelaar, en ik druk daar eerst maar eens op, geen resultaat, wat nu?.
Hoe ik ook kijk ik zie geen enkele aanwijzing hoe de deur geopend kan worden, ik heb wel mijn havenpasje bij mij maar ik zie geen enkele gleuf waar ik het ding in kan stoppen.(mischien moet ik naar de Dames toiletten denk ik nog)
Opeens krijg ik een helder moment, mischien moet ik hem gewoon voor het knipperlicht langs halen
Dus ga ik met het pasje over het knipperlicht en sesam open gaat de deur.
Ik naar binnen en naar douche numero uno, kleed mij uit en doe het pasje in het apparaat waarop je kunt zien hoeveel minuten je nog kunt douchen als je de kaart erin hebt gedaan.
Het probleem is dat het ding op 1 meter hoogte zit en dat erboven een plankje zit waar je spullen op kunt leggen, en daardoor kun je het ding bijna niet zien.
Ik druk de kaart in de gleuf van het ding, en draai de kranen open, maar hoe ik ook draai en draai aan de beide kranen er komt alleen maar koud water uit de douchekop.
Ik kijk eens op het ding want ik heb nog geen warm water gebruikt, maar hij heeft aan dat ik 2.5 kroon aan warm water heb verbruikt.
Er blijft nog maar een mogelijkheid open en dat is dus naar douche numero dos te verkassen, zo gezegd zo gedaan, dus ga ik in mijn blote reet switchen van de ene naar de andere douchecabine met al mijn kleren en mijn douchespullen..
Wanneer ik hier de kaart er weer insteek komt er gelijk warm water uit de kraan en kan ik heerlijk douchen, maar de vraag is nu hoelang kan ik nu douchen, nou als ik even wil kijken zie ik zonder bril geen flikker op het display en omdat er geen afzuiging in deze douche's aanwezig is, zie ik wanneer ik mijn bril opzet door mijn beslagen glazen ook geen fuck, en dus douche ik nog maar even door totdat ik denk nu is het wel genoeg geweest.
Ik draai de kranen weer dicht en ga mij afdrogen, daarna de kleren aan, en de bril schoon en dan zie ik dat er nog maar vijf van de 25 kronen opstaan, dus heb ik voor 20 kronen gedoucht terwijl het normaal 5 kronen kost per vier minuten en ik heb er echt geen kwartier onder gestaan.
We zijn hier dus bij de firma List en Bedrog terechtgekomen, en dit is geen reclame voor deze haven, en we komen hier dus nooit weer.

Voor morgen staat er een tochtje van ongeveer 15 mijl op het programma en dat gaat waarschijnlijk naar het eiland Agersö toe.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten